Legging

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Hvor lang tid bruker dere? Her er det ikke snakk om at frøkna sovner av seg selv. Det har hendt, men kan telle de gangene på én hånd. I dag brukte jeg 1,5 time på å få henne i søvn, og utfordringen er å legge henne over i sengen etter amming. Hun ammes som oftest i søvn, finner sjelden roen ellers. Men må ofte tas opp igjen fordi hun våkner og gråter når jeg legger henne over og da varierer det på hva som gjør at hun finner roen. Noen ganger mer mat, andre ganger byssing. Men kan legge henne fem ganger, som om hun har fullstendig lakenskrekk … Har nå begynt å legge henne litt senere da vi så at hun kunne ha lengre våkentid på ettermiddag - uten at det har hjulpet.

Somregel en times tid. Måtte tidligere bysses i søvn, men nå ligger han i bedside criben mens jeg ligger i min seng inntil. Han får alltid mye energi når jeg legger han, samme hvor trøtt han er, så det meste av tiden går til å tulle og skravle. Men så sovner han av seg selv etter hvert. Av og til trenger han en hånd på brystet. Ammer ikke da, så han får en flaske på mørkt rom før jeg legger han i sengen.
Begynte å avvenne byssingen bare ved å ha han inntil meg i min seng. Men jeg prøvde flere ganger uten å lykkes, så han måtte liksom være klar for det også.

Har ikke fått ordentlig rutine på lillefrøkna enda, men det virker som ho tar seg en lur fra 6-7 ca 1 times tid, super lett å legge. så er det byssing og mating i d som føles en evighet frem til kl 9-10 etter det så e det mer dypere søvn å våkner får å ammes. Men kl 02 så e ho litt vanskeli igjen og da e æ så trøtt at æ tar ho over i min seng... :shy: så nå etterhvert ska æ bynne me litt fastere rutiner å få rett døgnrytme igjen

Her legges han kl. 18. Eg ammer i senga utan at han sovner, løfter han over i bed side crib, seier god natt, slukker lyset og går ut. Han ligger å prater for seg sjølv i 5-10 min før han sovner. Er innimellom litt sutring, men eg går ikkje inn med mindre han gråter. Virker som om han innimellom sutrer litt akkurat i det han sovner, også når han er i vogn.

Prøvde tidlegare å vente til han viste at han var trøtt, men då brukte eg heile kvelden. Fant i staden ut at eg skulle prøve å legge han rett før storebror, og då sovna han enkelt av seg sjølv medan eg tok kveldstellet med storebror. Han viser ingen tegn til trøtthet før legging, men sovner enkelt likevel :) Så kanskje du kan prøve å legge tidlegare? Det same funka på storebror i si tid. Dersom han først viste at han var trøtt, måtte eg bruke fleire timar på å roe han.

Hvor lang tid bruker dere? Her er det ikke snakk om at frøkna sovner av seg selv. Det har hendt, men kan telle de gangene på én hånd. I dag brukte jeg 1,5 time på å få henne i søvn, og utfordringen er å legge henne over i sengen etter amming. Hun ammes som oftest i søvn, finner sjelden roen ellers. Men må ofte tas opp igjen fordi hun våkner og gråter når jeg legger henne over og da varierer det på hva som gjør at hun finner roen. Noen ganger mer mat, andre ganger byssing. Men kan legge henne fem ganger, som om hun har fullstendig lakenskrekk … Har nå begynt å legge henne litt senere da vi så at hun kunne ha lengre våkentid på ettermiddag - uten at det har hjulpet.
Her tar det oftes timer, så vi tok en prat med helsestasjonen på 5mnd. kontrollen, og fikk da beskjed om å ikke bruke tid på å legge henne når hun ikke er klar for det. Vi skulle heller følge hennes mønster og vente til hun blir litt eldre med å sakte justere leggetiden med en halvtime av gangen. Hun har rett og slett ikke sovnet ordentlig før rundt midnatt nå i snart 2 mnd. All kveldsoving ble bare powernaps. Denne endringen kom plutselig rundt 4mnd., da vi trodde hun endelig hadde fått sovetiden justert til perfekt leggtid!

Nå har vi derimot plutselig hatt 3 kvelder på rad hvor hun har sovnet mellom kl. 18 og 20. Ja, hun våkner noen ganger i løpet av kvelden, men så sovner hun igjen etter litt melk eller byssing. Som ikke har vært mulig på en stund. Så ja, her er det null stabilitet på søvnmønsteret, men håper det er i ferd med å endre seg igjen.

Guttrne mine var mye enklere å legge,men de har også tatt smokk. Mistenker at det hadde hjulpet snuppa her også, om hun ville hatt det. Her er det amming og bæring/byssing som er koden for tiden(vært i 2 mnd.). Er hun overtrøtt så MÅ hun i bæteselen, ellers roer hun seg ikke. Hun elsker musikk da, så det hjelper tydelig når hun protesterer som verst.

Legger ca. klokka 19, og da er jeg som regel veeldig heldig og bare kan legge henne rett i senga og hun sovner av seg selv. Har da på forhånd ammet og passet på at hun har fått ut luft osv. Hun bruker ikke smokk, så er sjeleglad for at det er så lett!
Med forrige måtte jeg gradvis avvenne den nærheten hun krevde for å sovne, og det kan anbefales å prøve, ellers blir det veldig tungt og slitsomt. Men man må jo gjøre som man føler for, så klart. Med henne ammet jeg i søvn, gikk gradvis over til å legge meg ved siden av henne og holde smokken i munnen, så bare ligge der til hun sovnet. Deretter sånn som jeg har det med baby nå, amme rett før legging og så i seng. Litt grining blir det i starten uansett. Da kan man heller gå inn litt ofte og vise man er der, og også se an griningen. Min erfaring er at det i alle fall ikke hjelper å legge baby senere, det resulterer bare i overtrøtthet og dårligere søvn

Takk for at dere deler :) Får kanskje forsøke litt tidligere legging igjen. Hun tar ikke smokk, og samsover ikke på natt. Føler nesten det hadde vært lettere, for da slipper jeg å bære henne over i sengen, men da utsetter jeg bare problemet ... Skal uansett også etter hvert amme og legge og så gå, for heller å gå inn og godsnakke og se om hun kan venne seg til å finne roen selv.

Her samsover vi fra vi legger oss til vi står opp, babyen min er skikkelig klistremerke! Legger oss ett sted mellom klokken 19-20, han sovner ganske raskt under amming eller på brystet, og jeg blir liggende på mobilen til jeg blir trøtt. Skal innrømme at det er litt kjedelig noen dager, fredag kveld og så tidlig i seng, men samtidig så vet jeg at dette er for en kort periode av livet og jeg prøver å nyte all nærhet og kos jeg kan få med lille:Heartred Flytter han over til babynest ved siden av meg når han er i dyp søvn. Våkner gjerne et par ganger i løpet av natten, tror egentlig ikke han er sulten men pupp skal han uansett ha!

Legging på dagtid er en annen sak. Enkelte dager funker det bare å trille ute eller tråkke frem og tilbake med bæresele, men stort sett sovner han greit i moonboon’en. En gang i blant sovner han under amming, men det er ikke ofte det skjer på dagtid lenger.

Legger baby ca 1830 og hun sovner ved hjelp av pupp. Har tenkt til å begynne med å gi henne mat først, for så å ta kveldsstell og legge henne i egen seng. Men vi har nettopp bytta ut bedside criben med sprinkelseng, så hun skal få bli litt fortrolig med den først. Legging går relativt fort 15-30min, men dagsovingen er helt ute! Må vel prøve på noe rutiner snart :smiley-ashamed004 Hun får per nå litt grøt når det passer seg, og kanskje en smaksprøve her og der. Samme med dagsoving, tar det når hun virker trøtt, men sliter med å få til noe mer enn 30 min :/ Håper vi kan få til en lang hvil snart, blir gal av å ikke få gjort noe hjemme.

Her et vi også ganske heldige(sier for tiden, for vet av erfaring at det fort kan snu). Legger han bare ned i senga rett etter amming på kvelden ca 1830. Surver ofte litt, men da får han smokken. Men det har ikke alltid vært sånn. Før var det sånn at jeg måtte ta han opp flere ganger for å amme han så han skulle sovne. Tilslutt bare tenkte jeg at dette orker jeg ikke i lengden rett og slett. Har rett og slett latt han skrike litt for å få det til(jeg satt hele tiden inne på rommet). Ikke skrikekur altså, men var litt streng et par kvelder. Det hjalp og nå er han mye enklere å legge. Gjør det samme på dagtid.

Snuppa mi fant sin egen rutine da hun var rundt 2 mnd gammel. Holdt på denne fram til 5 mnd, den siste mnd har det vært mye tull. Spesielt de siste par ukene, men nå er hun syk med en skikkelig forkjølelse og vannkopper, så det spiller nok en stor rolle akkurat nå, men fy så slitsomt det er. Tidligere har hun fått flaske og blitt lagt i seng, får sutt og kos og jeg synger litt så sover hun.
Nå tar det timesvis og mye skrik. Sovner litt, og våkner igjen etter 40-60 min. Det tar veldig på nå, spesielt når mannen jobber kveld og man i tillegg har en treåring som vil kose mamma hun blir 6 mnd om to dager. Håper rutinen kommer tilbake så fort hun er frisk igjen!

Snuppa mi fant sin egen rutine da hun var rundt 2 mnd gammel. Holdt på denne fram til 5 mnd, den siste mnd har det vært mye tull. Spesielt de siste par ukene, men nå er hun syk med en skikkelig forkjølelse og vannkopper, så det spiller nok en stor rolle akkurat nå, men fy så slitsomt det er. Tidligere har hun fått flaske og blitt lagt i seng, får sutt og kos og jeg synger litt så sover hun.
Nå tar det timesvis og mye skrik. Sovner litt, og våkner igjen etter 40-60 min. Det tar veldig på nå, spesielt når mannen jobber kveld og man i tillegg har en treåring som vil kose mamma hun blir 6 mnd om to dager. Håper rutinen kommer tilbake så fort hun er frisk igjen!
Håper hun finner tilbake til rutinene sine, ja. Masse god bedring til lille skatten <3 Mi tar ikke smokk og innimellom er bare puppen god nok, så da kan ikke far avlaste heller. Vi har også hatt rutiner siden hun var bare noen uker gammel, men har justert etter hennes behov, men å sovne selv er ikke snakk om. Med unntak når vi er ute og reiser ... I går kom vi hjem fra juleferie, reiste med fly, og da sovnet hun fort.

Vi bruker alt fra 10 minutt til 45 minutter på å amme i søvn. Har han badet, og sparket i vannet tar det lenger tid har jeg funnet ut. Så bader bare på dagtid nå. Vasker ansikt og hender med klut, også tar på pysj. :)

Back
Topp