Legging

Vi samsover med vår treåring også, og ligger inne med ham til han sovner, hver kveld. :)
Naturen forteller hvordan det er sunnest å sove, også må man bare ha guts og tålmodighet til å følge det. ;)

Jeg synes det er litt rart at du ikke har klart å lære barnet ditt å finne søvnen selv, når du er så krass i dine kommentarer her til andre og snakker om at du har funnet en riktig metode. At riktig metode er samsoving med et så stort barn høres ikke helt rett ut for meg.

Jeg er forøvrig enig med dem her inne som er imot gråtekur. Jeg har lest boken «sove uten gråt» og brukt den for gode søvnrutiner på sønnen min.
Han er en drøm å legge og sover hele natten i egen seng. Så et tips fra meg er å bruke den boken! [emoji4]
 
Håper også trådstarter har fått noen råd og innblikk i hvordan soving løses i ulike familier, og gjøre de valg som er best for dere.

Det virket som om det med legging og gråt/ikke gråt/ulike typer gråt er et veldig følelsesladet tema. Etter å ha lest igjennom alle innleggene finner jeg kun innlegg fra mammaer som ønsker det beste for barna sine og som setter barnet først. Har ennå til gode å lese om noen som forsømmer barna sine eller ignorerer barnets behov på noen måte - det jeg leser derimot er at alle har tatt veloverveide valg utifra barnets alder, personlighet ol og ingen som «kaster» barnet i senga, lukker døra og går. Er mamma til to flotte barn som har trengt helt ulik tilnærming til legging og søvn. Det barna mine har lært meg er at det finnes ikke EN rett måte å gjøre ting på , det må tilpasses. Som alle andre mammaer består min hverdag av prøving og feiling, det er vel det som nettopp gjør oss til gode mammaer tenker jeg! I min hverdag med to små barn som trenger trøst og omsorg fra mammaen sin har jeg ikke mulighet til å være to steder på en gang eller til enhver tid dekke det enkelte barns behov, uten at jeg tror at mine barn får ADHD, angst, depresjon el tilknytnings problemer av det. Tilbakemelding fra helsestasjon og barnehagen er heller det motsatte.
Tenker at hvis hver og en av oss deltar i debatten med ydmykhet og respekt (selv man ikke nødvendigvis er enig) vil rådene som gis bli mer tatt hensyn til - og ikke avfeid.

Hear hear [emoji122]
 
Jeg er forøvrig enig med dem her inne som er imot gråtekur. Jeg har lest boken «sove uten gråt» og brukt den for gode søvnrutiner på sønnen min.
Han er en drøm å legge og sover hele natten i egen seng. Så et tips fra meg er å bruke den boken! [emoji4]

Jeg har funnet lydboka [emoji4] (har lite tid til å sette meg ned å lese, men lydbøker kan jeg høre på mens jeg gjør andre ting)
Vi har fått på plass gode soverutiner med 2åringen. Men lillesøstra er en helt anna type så godt med innspill/oppfriskning [emoji5]
 
Jeg synes det er litt rart at du ikke har klart å lære barnet ditt å finne søvnen selv, når du er så krass i dine kommentarer her til andre og snakker om at du har funnet en riktig metode. At riktig metode er samsoving med et så stort barn høres ikke helt rett ut for meg.

Jeg er forøvrig enig med dem her inne som er imot gråtekur. Jeg har lest boken «sove uten gråt» og brukt den for gode søvnrutiner på sønnen min.
Han er en drøm å legge og sover hele natten i egen seng. Så et tips fra meg er å bruke den boken! [emoji4]

Fordi barnet ikke skal måtte "lære å finne søvnen selv" alene. Han finner søvnen på den måten som er best for ham.
Det var et godt forsøk da, selv om du bomma.
 
Du tolker nok det du leser annerledes enn jeg gjør. Jeg ser en gjeng mammaer som sammen prøver å finne den beste løsningen for hver enkelt og hennes familie.
Men uansett hvordan du tolker denne diskusjonen så er utrykk som "forsømmelse" og "mange lar være å ta vare på sine barn" alvorlige anklagelser. Jeg syns ikke såpass sterke påstand har plass her.

Jeg synes absolutt de har, og bør ha plass. Man kommer ikke videre uten å se på de ubehagelige tingene også.
Om alle bare sitter og snakker hverandre etter munnen, og roser hva som helst slags oppførsel og valg, forblir problemene slik de er, og den skadelidende parten blir til syvende og sist alltid barna.
Jeg håper for guds skyld noen har baller nok til å si ifra til meg hvis jeg forsømmer mine barn, og ikke er oppegående nok til å se det selv.
 
Tillit er veldig viktig for barnet. Barnet må imidlertid også bli vant til å sove uten mor eller far. Dette kan gjøres på mange måter, men barnet vil ikke ha sin vilje hver gang han / hun begynner å gråte
 
Bruk nettvett!
Vi ønsker å legge til rette for en saklig debatt på forumet og ber alle bruke fornuft og god folkeskikk. Vær omtenksom overfor dine meddebattanter. Bak ethvert kallenavn sitter det et menneske som fortjener å bli behandlet med respekt, selv om man er uenige om sak. Diskuter gjerne sak så fillene fyker, men unngå å gå til usaklige personangrep. Alle brukere har muligheten til å rapportere innlegg som strider mot forumreglene. Vi oppfordrer dere til å gi forumledelsen beskjed dersom dere oppdager innlegg som bryter reglene.

Hentet fra forumreglene
 
Samsoving med så store barn, og å måtte legge seg med barnet for å få det til å sove - det er å bomme for meg.

Da bør du revurdere synet ditt på (og øke kunnskapen om) tilknytning og søvn.
Forstår ikke hvorfor folk har et så overhengende behov for å dytte ungene vekk så tidlig som mulig.
Vi ser det som et privilegium å få enda mer tid med ham hvor han vil synge nattasang, og kose.
Som regel tar det noen minutter før han sovner, og de er herlige. Vi følger hans signaler, men gruer oss til han vil sove alene.
 
Samsoving med så store barn, og å måtte legge seg med barnet for å få det til å sove - det er å bomme for meg.

Må huske på at en 2-3åring er fortsatt veldig liten! Vi begynner jo allerede fra de er babyer å forvente at de skal finne søvnen selv, sove i egen seng og være ganske selvstendige. Vi må tillate barna våre å få være små mens de er det.
 
Jeg synes absolutt de har, og bør ha plass. Man kommer ikke videre uten å se på de ubehagelige tingene også.
Om alle bare sitter og snakker hverandre etter munnen, og roser hva som helst slags oppførsel og valg, forblir problemene slik de er, og den skadelidende parten blir til syvende og sist alltid barna.
Jeg håper for guds skyld noen har baller nok til å si ifra til meg hvis jeg forsømmer mine barn, og ikke er oppegående nok til å se det selv.

Meg og deg er nok grunnleggende uenig om:
1. Hva det innebærer å forsømme et barn (å være tydelig på at natta er natta er ikke det, mener nå jeg)
2. Hvordan vi skal snakke til hverandre her og hva det er vår plass å si (hvis du mener at du har nok kunnskap om valg den enkelte har tatt, til å si at de bør gjør det annerledes, i det minste si det på en konstruktiv og hyggelig måte)
 
Må huske på at en 2-3åring er fortsatt veldig liten! Vi begynner jo allerede fra de er babyer å forvente at de skal finne søvnen selv, sove i egen seng og være ganske selvstendige. Vi må tillate barna våre å få være små mens de er det.

Enig. Men en del barn får mye bedre nattesøvn etter de har lært å sovne på egen hånd. Som nevnt av andre, har barn (og voksne) små oppvåkninger ila natta. Har de ikke lært å sovne alene kan en del* få problemer med å sove videre uten hjelp også (*les: en del barn, men ikke nødvendigvis ditt [emoji6]). Det blir feil om barnet våkner i løpet av natta bare fordi foreldrene ikke vil jobbe med å lære barnet å sovne uten hjelp.
(Jeg har forresten ikke sett noen her inne som sier at de forventer at små babyer sovner uten pappa og mamma.)
 
Last edited:
Enig. Men en del barn får mye bedre nattesøvn etter de har lært å sovne på egen hånd. Som nevnt av andre, har barn (og voksne) små oppvåkninger ila natta. Har de ikke lært å sovne alene kan en del få problemer med å sove videre uten hjelp også. Det blir feil om barnet våkner i løpet av natta bare fordi foreldrene ikke vil jobbe med å lære barnet å sovne uten hjelp.
(Jeg har forresten ikke sett noen her inne som sier at de forventer at små babyer sovner uten pappa og mamma.)

Min kommer inn til oss i løpet av natta og sover mellom oss. Ikke noe problem og vi har ikke verdens største seng heller. Våkner han sent på kvelden så hjelper det ofte å bare stryke og kysse på han til han roer seg. Barn har gjerne lettere for å sovne igjen om de våkner midt på natta siden de er ganske søvnige. Om det er et veldig stort problem med soving så sier ikke jeg at en ikke kan jobbe med det, men det skal ikke gå på bekostning av barnets behov og trygghet. Vi får ikke barn fordi vi skal sove godt om natta. Det er en pris vi må betale. Det jeg reagerer litt på er at å ligge med barnet til det sovner på kvelden skal være "feil". Hvorfor skal det være galt å være imot å tvinge barnet til å sovne selv med masse hyling på kvelden mens en dømmer andre, og mellom linjene sier det er å skjemme bort ungen og gjøre feil når de velger å heller gi barnet nærhet? "Barnet er jo så stort". Høres ut som om en samsover med en tiåring.

Og jeg har sett MANGE tråder i løpet av min fartstid her på babyverden om folk som lurer på hvordan de skal få babyen til å sovne selv i egen seng fra ganske tidlig av. Virker som om mange tror det er unormalt å måtte bysse og/eller amme i søvn, kanskje fordi de får høre at det er feil og at man skjemmer bort babyen.

Hva er galt med å hjelpe barnet å sovne om det passer en best? Jeg har stor forståelse for de som trenger metoder for å få dem til å sovne på egenhånd dersom foreldrene får såpass søvnmangel at ting går på helsa løs og en ikke klarer å fungere på dagtid. Men litt strev må man faktisk tåle. :) Og alt foregår i perioder. Det vil ikke være slik for alltid.

Gutten min er veldig kosete og elsker å ha meg liggende ved siden av meg med en hånd rundt puppen min. :p Veldig avslappende for ho mor også. Prøvde en gang å la han sovne selv, og da lå han og gaulte bæ bæ, lille lam en stund før han ropte på meg og ba meg ligge i senga. :p Så jeg nyter at han er liten. I morgen blir han tre år og plutselig skal han begynne på skolen. :(
 
Du ser at poengene våre blir bevist igjen her gang på gang?
Alltid like artig å se det rakne når fornektelsen slår sprekker. ;)

Hvis det er så viktig for deg å gi barna dine trygghet og en god tilknytning, hvorfor er det ikke like viktig å behandle andre mennesker med forståelse, empati og respekt? Hvorfor er det så viktig å vinne diskusjoner?

Du innehar mye kunnskap, men husk at «selv om du glemmer at en og en er to, må du aldri glemme å være snill og god».

Dette er godt ment. Har sett at du i flere tråder har vært påståelig og kranglete og folk reagerer på det. Da er det mindre sjanse for at de faktisk tar til seg de gode rådene du har. Da lukker de seg heller. Er det viktigst å ha rett, eller viktigst at flere åpner seg og faktisk tar til seg det du prøver å dele? Jeg tenker at det siste er viktigst.
 
Back
Topp