Legging

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Minste på 20 mnd er er mareritt å legge.
Det tar 1.5-2t hver kveld.

Vi har forsøkt:
Å gi han et bad
Lese
Synge

Han legges 18.30-19, sover mellom 1-2.5t i barnehagen. Det er ikke noe forskjell på å legge han om han har sovet 1t eller 2.5t.

Sånn det fungere nå, legges han i egen seng, vi leser en bok først og synger to sanger. Sier godt natt og går ut, han hyler hysterisk.

Vi sitter der inne, han reise seg opp, hiver smokk og bamse. Legger han ned igjen, han starter ofter å gråte.
Vil over i søsterens seng, jeg legger meg ved siden av til han sovner eller han ber om å komme i sin seng og jeg sitter ved siden av til han sovner.

Noen råd?

Han våkner i løpet av natta og kommer inn til oss. Han våkner også når han ligger inne hos oss. Har sovet igjennom kanskje 2 ganger.

Vi må flytte han fra sitt rom om natten når han våkner, for å ikke vekke storesøster. Vi har kun to soverom.
 
Minste på 20 mnd er er mareritt å legge.
Det tar 1.5-2t hver kveld.

Vi har forsøkt:
Å gi han et bad
Lese
Synge

Han legges 18.30-19, sover mellom 1-2.5t i barnehagen. Det er ikke noe forskjell på å legge han om han har sovet 1t eller 2.5t.

Sånn det fungere nå, legges han i egen seng, vi leser en bok først og synger to sanger. Sier godt natt og går ut, han hyler hysterisk.

Vi sitter der inne, han reise seg opp, hiver smokk og bamse. Legger han ned igjen, han starter ofter å gråte.
Vil over i søsterens seng, jeg legger meg ved siden av til han sovner eller han ber om å komme i sin seng og jeg sitter ved siden av til han sovner.

Noen råd?

Han våkner i løpet av natta og kommer inn til oss. Han våkner også når han ligger inne hos oss. Har sovet igjennom kanskje 2 ganger.

Vi må flytte han fra sitt rom om natten når han våkner, for å ikke vekke storesøster. Vi har kun to soverom.
Om han legger seg når du ligger med han. Hvorfor ikke bare gjøre det i fra starten av? Han trenger vel litt trygghet for å sove.
 
Sørg for at han føler seg trygg. Det går over den dagen han føler seg trygg nok. Men jo mer dere lar han gråte jo verre blir det. Vanlig at de våkner pp natta frem til 4års alderen.
 
Vår på 14 mnd har egentlig alltid vært vanskelig å legge. I det siste har vi måttet stå og holde på henne til hun sovner, når hun var mindre bysset vi henne i søvn. Nå kunne det ta opp til 1 time. For ca 1 uke siden startet vi med å bare sitte hos henne, uten å prate med henne eller holde på henne etter hun var lagt. 1.kvelden var det en del gråt og hun sto masse i sengen. Da la vi henne ned en del ganger og sa hun måtte legge seg for det var natt. Så har det gradvis gått seg til og nå reiser hun seg stort sett ikke etter hun er lagt ned, evt så setter hun seg ned selv etter noen minutter før hun legger seg ned og sovner på egen hånd uten gråt. Og det er så deilig! Jeg er veldig glad vi holdt ut de første 2-3 dagene. Tenker at vi skal flytte stolen lenger og lenger unna senga til vi kan gå ut før hun har sovnet. Vi har også fast rituale på kveldsmat-pysj-lese og så senga. Masse lykke til, føler med dere!
 
Vår på 14 mnd har egentlig alltid vært vanskelig å legge. I det siste har vi måttet stå og holde på henne til hun sovner, når hun var mindre bysset vi henne i søvn. Nå kunne det ta opp til 1 time. For ca 1 uke siden startet vi med å bare sitte hos henne, uten å prate med henne eller holde på henne etter hun var lagt. 1.kvelden var det en del gråt og hun sto masse i sengen. Da la vi henne ned en del ganger og sa hun måtte legge seg for det var natt. Så har det gradvis gått seg til og nå reiser hun seg stort sett ikke etter hun er lagt ned, evt så setter hun seg ned selv etter noen minutter før hun legger seg ned og sovner på egen hånd uten gråt. Og det er så deilig! Jeg er veldig glad vi holdt ut de første 2-3 dagene. Tenker at vi skal flytte stolen lenger og lenger unna senga til vi kan gå ut før hun har sovnet. Vi har også fast rituale på kveldsmat-pysj-lese og så senga. Masse lykke til, føler med dere!

Det er slemt gjort det. Hvordan hadde du følt deg om du hadde vært lei deg, trist og hadde hatt behov for partneren din også hadde han oversett deg og du hadde ikke visst hvorfor. Gråtekurer er ikke anbefalt lengre, så da bør man kanskje ikke anbefale det forum heller. Det er mye bedre å sørge for at barnet føler seg trygg når det skal sove Og at man gir nok støtte. Barn skal ikke gråte seg i søvn uten å bli trøstet skikkelig. Det burde vært unaturlig for foreldre å gå fra barnet før det sover godt og sovnet mens det følte seg trygt. Vil anbefale deg å følge lilleminis på snap. Lese inne på lykkeligbarndom.no og å ta en titt på lenkene under. Og om du likevel velger å utføre skrikekur på barnet ditt så ikke anbefal det videre, studier viser at de blir mer utrygge når de blir eldre og hjernen utvikler seg ikke optimalt som igjen kan føre til atferdsvansker og ADHD.


https://www.mother.ly/news/helping-...es&utm_medium=partnership&utm_campaign=fbpost

https://barnestyrt.com/2018/02/barnestyrt-soving.html

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=926453307532732&id=636875059823893
 
Last edited:
Det er slemt gjort det. Hvordan hadde du følt deg om du hadde vært lei deg, trist og hadde hatt behov for partneren din også hadde han oversett deg og du hadde ikke visst hvorfor. Gråtekurer er ikke anbefalt lengre, så da bør man kanskje ikke anbefale det forum heller. Det er mye bedre å sørge for at barnet føler seg trygg når det skal sove Og at man gir nok støtte. Barn skal ikke gråte seg i søvn uten å bli trøstet skikkelig. Det burde vært unaturlig for foreldre å gå fra barnet før det sover godt og sovnet mens det følte seg trygt. Vil anbefale deg å følge lilleminis på snap. Lese inne på lykkeligbarndom.no og å ta en titt på lenkene under. Og om du likevel velger å utføre skrikekur på barnet ditt så ikke anbefal det videre, studier viser at de blir mer utrygge når de blir eldre og hjernen utvikler seg ikke optimalt som igjen kan føre til atferdsvansker og ADHD.


https://www.mother.ly/news/helping-...es&utm_medium=partnership&utm_campaign=fbpost

https://barnestyrt.com/2018/02/barnestyrt-soving.html

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=926453307532732&id=636875059823893
Oioioi! Da har du nok misforstått innlegget mitt. Jeg har absolutt ikke utført noe skrikekur på barnet mitt. Mulig jeg ordla meg feil, men vi har ikke gått fra henne i det hele tatt før hun sovnet. Og når hun gråt første dagen vi ikke holdt på henne til hun sovnet så ble hun absolutt trøstet, det kunne ikke falt meg inn å gjøre noe annet. Så jeg anbefaler ingen skrikekur. Min egen mor har sagt så mange ganger når jeg har sagt at jeg er sliten av at leggingen tar så lang tid, at «det er ikke farlig å gråte litt», men for meg har ikke de vært riktig i det hele tatt og har derfor heller ikke gjort dette.
 
Oioioi! Da har du nok misforstått innlegget mitt. Jeg har absolutt ikke utført noe skrikekur på barnet mitt. Mulig jeg ordla meg feil, men vi har ikke gått fra henne i det hele tatt før hun sovnet. Og når hun gråt første dagen vi ikke holdt på henne til hun sovnet så ble hun absolutt trøstet, det kunne ikke falt meg inn å gjøre noe annet. Så jeg anbefaler ingen skrikekur. Min egen mor har sagt så mange ganger når jeg har sagt at jeg er sliten av at leggingen tar så lang tid, at «det er ikke farlig å gråte litt», men for meg har ikke de vært riktig i det hele tatt og har derfor heller ikke gjort dette.
Når barnet ditt gråter og du overser det/ikke snakket til det eller trøstet barnet ditt nok så det gråter seg i søvn så er det en form for gråtekur og du overså behovet barnet ditt hadde for kroppskontakt.
 
Når barnet ditt gråter og du overser det/ikke snakket til det eller trøstet barnet ditt nok så det gråter seg i søvn så er det en form for gråtekur og du overså behovet barnet ditt hadde for kroppskontakt.
OK, var du der eller? Dette blir litt usaklig. Jeg sier jeg kanskje ordla meg slik at du misforsto det første innlegget mitt. Så i neste innlegg forklarer jeg at hun ble trøstet når hun gråt. Hun har aldri i sitt liv grått seg i søvn, så jeg vil i grunn ha meg frabedt at du skriver det om henne/oss.
Håper forøvrig trådstarter finner en løsning som passer for dem. Tenker vi er en gjeng mammaer her som ønsker det beste for barna våre, og som gjør så godt vi kan!
 
OK, var du der eller? Dette blir litt usaklig. Jeg sier jeg kanskje ordla meg slik at du misforsto det første innlegget mitt. Så i neste innlegg forklarer jeg at hun ble trøstet når hun gråt. Hun har aldri i sitt liv grått seg i søvn, så jeg vil i grunn ha meg frabedt at du skriver det om henne/oss.
Håper forøvrig trådstarter finner en løsning som passer for dem. Tenker vi er en gjeng mammaer her som ønsker det beste for barna våre, og som gjør så godt vi kan!
God mulig du mener jeg er usakelig, men når.du skriver "siden startet vi med å bare sitte hos henne, uten å prate med henne eller holde på henne etter hun var lagt", og når hun da gråter hvordan trøster man uten å snakke eller å gi kroppskontakt? Det er gråtekur selv om man sitter ved siden av senga og holder i hånda også uten å gi annen trøst/oppmerksomhet når barnet gråter og ikke roer seg før det har gått 60minutter. Dere "holdt" ut de første dagene som igjen viser til at det var en "kamp". Legging skal ikke være en kamp. Å legge seg skal føles godt og trygt, og føles det utrygt skal mamma og pappa gi så mye trøst og kos at det føles trygt, og om det etter 2-3 runder i senga den kvelden ikke gikk så holder man ikke ut til barnet sovner av utmattelse man gir barnet det det har behov for, om det er å sovne i fanget eller inntil i foreldresenga. Også prøver man på nytt en annen dag. Og en dag så løsner det og barnet synes det er ok, men da etter gradvis tilvenning slik at det oppleves trygt og godt.
Opp/ned metoden er også en form gråtekur, bare litt mildere. Så Det er mulig du selv ikke ser på det som en gråtekur. Men jeg mener alll gråt som ikke blir besvart skikkelig er gråtekur.
 
Minste på 20 mnd er er mareritt å legge.
Det tar 1.5-2t hver kveld.

Vi har forsøkt:
Å gi han et bad
Lese
Synge

Han legges 18.30-19, sover mellom 1-2.5t i barnehagen. Det er ikke noe forskjell på å legge han om han har sovet 1t eller 2.5t.

Sånn det fungere nå, legges han i egen seng, vi leser en bok først og synger to sanger. Sier godt natt og går ut, han hyler hysterisk.

Vi sitter der inne, han reise seg opp, hiver smokk og bamse. Legger han ned igjen, han starter ofter å gråte.
Vil over i søsterens seng, jeg legger meg ved siden av til han sovner eller han ber om å komme i sin seng og jeg sitter ved siden av til han sovner.

Noen råd?

Han våkner i løpet av natta og kommer inn til oss. Han våkner også når han ligger inne hos oss. Har sovet igjennom kanskje 2 ganger.

Vi må flytte han fra sitt rom om natten når han våkner, for å ikke vekke storesøster. Vi har kun to soverom.

At han våkner på natta tror jeg ikke du får gjort så mye med. Tror heller ikke det har noe å si for legginga. Hvis dere trives med samsovinga er det jo bare fint for han [emoji4]
Er det mulig 18:30-19 er litt tidlig for han? Virker han trøtt? Det kan høres ut som han rett og slett ikke er klar for å sove enda. Vår på 2,5 legger seg 19:30. Tror ikke vi hadde fått han til å sove før det.
Hvis det er ikke det som er problemet, så hadde jeg prøvd en strategi ala det 'endeli85' beskriver. Vær tydelig på at det er natta, at dere er der, men at han må sove nå. Se an hvordan han reagerer. Hvis han gråter, er det da fordi han er lei seg eller utrygg, eller fordi han er skuffet og får det ikke sånn han vil? Hvis det er det siste, forsett med det dere gjør (trøst, men vær tydelig på at han ikke skal noe annet enn å sove nå) Hvis han ikke er klar for å sovne i sin egen seng merker dere det nok på han. Da hadde jeg vurdert å legge han i deres seng, hvis han sover deler av natta der uansett.
Masse lykke til [emoji4]
 
Snuppa vår er like gammel og har sovet gjennom natta max 5 ganger. Kan ikke huske sist, og hvert gang vi synes vi ser bedring så kommer det sykdom eller tenner. I ei periode var hun veldig vanskelig å legge, jeg prøvde å legge henne i egen seng og gå ut av rommet. Hylgråt! Det hadde jeg samvittighet til i nærmere 15 sekund før jeg gikk inn igjen.... Løsningen for oss ble å ligge sammen med henne til hun sovner også løfter vi henne over i hennes egen seng når vi legger oss. Hun havner alltid i vår seng ila natta. Det vi merket var at etterhvert som hun skjønte at vi ble der med henne, så følte hun seg tryggere og sovnet raskere og raskere. Nå bruker vi maks en halvtime. Merker også at det er uheldig å legge henne for tidlig.

Jeg tror at man må innse at småbarnstilværelsen kan være en unntakstilstand. Her avlaster vi hverandre så godt vi kan, og innimellom ligger en av oss på et annet rom for å få ei god natts søvn. Det er viktig for å kunne fungere og i min jobb hadde det vært krise om vi ikke hadde funnet en løsning.

Senk skuldrene og tenk at det bare er for en periode, selv om det er lettere sagt enn gjort når nan står midt oppi det.

Lykke til :)

Minste på 20 mnd er er mareritt å legge.
Det tar 1.5-2t hver kveld.

Vi har forsøkt:
Å gi han et bad
Lese
Synge

Han legges 18.30-19, sover mellom 1-2.5t i barnehagen. Det er ikke noe forskjell på å legge han om han har sovet 1t eller 2.5t.

Sånn det fungere nå, legges han i egen seng, vi leser en bok først og synger to sanger. Sier godt natt og går ut, han hyler hysterisk.

Vi sitter der inne, han reise seg opp, hiver smokk og bamse. Legger han ned igjen, han starter ofter å gråte.
Vil over i søsterens seng, jeg legger meg ved siden av til han sovner eller han ber om å komme i sin seng og jeg sitter ved siden av til han sovner.

Noen råd?

Han våkner i løpet av natta og kommer inn til oss. Han våkner også når han ligger inne hos oss. Har sovet igjennom kanskje 2 ganger.

Vi må flytte han fra sitt rom om natten når han våkner, for å ikke vekke storesøster. Vi har kun to soverom.
 
Om han legger seg når du ligger med han. Hvorfor ikke bare gjøre det i fra starten av? Han trenger vel litt trygghet for å sove.

Det er ikke alltid det funker. Han kan fortsatt gråte i lang tid og reiser deg opp.
Han er ganske tydelig i at han ikke vil legge seg. Han peker på døra ut til stua.

Han er trøtt, sutrer og er trøtt fra vi kommer hjem fra barnehagen kl 17-17.30.
 
Det er ikke alltid det funker. Han kan fortsatt gråte i lang tid og reiser deg opp.
Han er ganske tydelig i at han ikke vil legge seg. Han peker på døra ut til stua.

Han er trøtt, sutrer og er trøtt fra vi kommer hjem fra barnehagen kl 17-17.30.
Legge tidligere evt legge inn en powernap?
 
Legge tidligere evt legge inn en powernap?

Det er nesten ikke mulig å legge han tidligere. Han skal også ha middag før han blir lagt.

Jaja- det er vel ikke en fase som varer evig.
 
Huff forstår godt at det er frustrerende. Vi hadde det på helt samme måte med eldste mann når han var mye yngre. Etter et par uker orket jeg faktisk ikke mer og la ungen i vår seng sammen med meg. Så tok vi egen seng noen mnd senere. Min gutt ble ammet i søvn til han var 13,5 mnd ca. Jeg kunne amme legge han ned, han våknet opp og ned utallige ganger. Det var veldig slitsomt. En dag orket jeg n ikke å amme han mer, og neste dag var det ammeslutt. Jeg lå og holdt sengen min. Da kjente han meg uten å se meg, da ble han liggende. Kunne ta 30-45 min men det ble mye enklere. Han har senere hatt dager hvor han har brukt 5-10 min på å sovne og opp i mot en time. Han kommer fremdeles inn til oss nå. Akkurat fylt 3.

Lillesøster driver også å reiser seg veldig masse til tider. Hun er blitt 14 mnd. Jeg ligger i sengen inntil hennes og holder hånden hennes. Legger henne ned om hun reiser seg. Jeg gir i blant en klem og legger henne ned. Nå fungerer det veldig fint å legge henne ned å ha en hånd på magen hennes og en på ryggen som stryker. Faller hun fort til ro. Hysjijg har i perioder fungert og noen par ganger innimellom har vi tydd til å gå rett ut av rommet et par sekunder, gå inn igjen, gi en klem og legge henne ned. Da blir hun gjerne liggende. Vi har alltid vært der til hun sovner. Hun begynner endelig å sove bedre på kveldene . Dvs at hun ikke våkner ørten ganger før vi selv legger oss. Våkner enda mye på natten, men sover godt inntil meg, når hun kommer over i vår seng.

Er barnet ditt overtrøtt når barnet legges? Kan skape uro, eller om barnet ikke er skikkelig trøtt?
 
Ingen tips, men anbefaler SoveKarin. Hun har masse gode råd, og en bok som er verdt å lese.
 
OK, var du der eller? Dette blir litt usaklig. Jeg sier jeg kanskje ordla meg slik at du misforsto det første innlegget mitt. Så i neste innlegg forklarer jeg at hun ble trøstet når hun gråt. Hun har aldri i sitt liv grått seg i søvn, så jeg vil i grunn ha meg frabedt at du skriver det om henne/oss.
Håper forøvrig trådstarter finner en løsning som passer for dem. Tenker vi er en gjeng mammaer her som ønsker det beste for barna våre, og som gjør så godt vi kan!
❤️Tenker at uansett om din metode var den optimale eller ikke, er det da slemmere å si til deg at du har gjort noe «slemt» enn at du løste søvnproblemet dere hadde på den måten du synes var best, og du var jo der for dattera di. ❤️

Tenker at noen er mer opptatt av flisen i sin bror øye enn bjelken i sitt eget.

Klem til deg.
 
Back
Topp