Legging

Blomstermor67

Flørter med forumet
Hei :) Vi har en gutt som begynner å gråte med en gang vi går ut av rommet når han skal sove, da reiser han seg opp og gråter til vi kommer inn eller til han spyr og vi MÅ komme inn.... Er det noen som har forslag til hvordan leggingen kan bli bedre? :)

Vi har rutiner ved leggingen som vi har hatt fra han var nyfødt, og det gikk helt fint, helt til han var rund 7 måneder, men så plutselig gikk det fra å bare legge til å komme inn innimellom med smokk til han sovnet, til at han ikke er rolig i det hele tatt når vi går... Jeg blir så frustrert, er det fordi han er redd? eller fordi han trasser, eller bare fordi han ikke vil sove?

I tillegg så ønsker jeg å ha et barn som man kan legge i sengen og som sovner selv. Jeg prøver å legge han, for så å gå ut, og gå inn å legge han igjen når han har reist seg opp og hyler, istede for å stå inne hos han helt til han sovner, som samboeren min velger. Hva ville dere gjort?

Jeg tenker kanskje at det er bedre å ta i et tak nå, og få igjen for det senere, enn å måtte stå inne hos barnet til det er 5 år, og måtte ta det da.... Jeg føler meg helt rådvill og sliten.

Vi velger å være inne på rommet til ungene om de hyler når vi går ut. Størsten hadde en periode der han ville vi skulle holde i hånda før han sovnet, det var litt slitsomt. Men det gikk over og nå er det bare å legge han å gå ut. Han blir 3 i november. Det har ikke vært noen kamp. Så gjør det samme med minstemor. Men har lært at det er veldig viktig at de legges i rett tid, og ikke forsent. Når legger han seg? Kan det være at han legger seg litt for sent?

Her er det også endel gråt ved legging... Noen kvelder går det kjempe fint, mens som oftes må hun bysses eller så må jeg sitte å holde henne i hånden til hun sovner. Hun reiser seg og hyler til vi kommer... Og jeg klarer ikke høre på det så veldig lenge:/
Her har leggingen vært vanskelig og enkel i perioder, så håper dette er noe som går seg til etterhvert.
Snuppa her sliter også med tenner nå, så tør/vil ikke stå på kravene ved legging med tanke på at hun kanskje trenger trøst fordi hun har vondt. Vi får heller bare bruke litt lenger tid på å ta den "kampen".

Her er det også endel gråt ved legging... Noen kvelder går det kjempe fint, mens som oftes må hun bysses eller så må jeg sitte å holde henne i hånden til hun sovner. Hun reiser seg og hyler til vi kommer... Og jeg klarer ikke høre på det så veldig lenge:/
Her har leggingen vært vanskelig og enkel i perioder, så håper dette er noe som går seg til etterhvert.
Snuppa her sliter også med tenner nå, så tør/vil ikke stå på kravene ved legging med tanke på at hun kanskje trenger trøst fordi hun har vondt. Vi får heller bare bruke litt lenger tid på å ta den "kampen".

Helt det samme her.. Vi hadde det sååå greit, så plutselig ble hun så bestemt! Vår løsning ble flaske med mme med i sengen. Så nå sovner hun på 5-10 min med flaska hver kveld.

Jeg og min mann er nok litt forskjellige her, men vi har ikke hatt noe problem med legging. Heller nå når vi avender han med flasken på natten kan det bli mye gråt, men det vi gjør når vi legger han først og fremst er å legge han ned i sengen, gi han smokk og bamse så sier vi god natt å går ut. Vanligvis så sovner han stort sett med en gang, men noen ganger kan han ligge å bable eller småsutre. Da går vi inn, brer over han dynen, gir han smokken å sier god natt, å går ut. Hvis han starter opp med gråt igjen, så venter vi litt, går inn å gjentar samme prosedyre. Vår gutt får ikke ro hvis vi skal stå inne på rommet helt til han sovner eller holde handen osv. Det kan bli litt gråt noen ganger, men vi har funnet det som passer oss best :-) Så lenge vi viser oss inne hos ham, å han vet at vi er der så mener vi det går greit og det fungerer kjempe bra!

Vi går ikke ut av rommet. Største vår ble stresset av det og ble ikke trygg før vi begynte å være der til hun sovnet/i døråpningen med henne da, fordi hun var eldre.

Vi startet med skikkelig legging på guttebass for 2 uker siden. Satt 1 meter fra senga først. 
Sang og sa natta. Satt meg på puffen og gikk til han å trøstet og roet hvert 3. minutt i førsten. Sa natta og sånn 2 første gangene bort til sengen for så å bare stryke videre. Kan roe ned opptil 2minutter men bruker aldri så lang tid.

Økte til  3min - 5min - 5min - 5min
neste dag 5min - 5min osv
så 5min - 7min - 7min- 7min
så 5min - 7min - 9min - 9min og videre samme

så puffen midt ut i rommet
5 - 7 - 10 - 10 - 10
5 - 10 - 10 - 10 - 10

så puffen bort til døra
5 - 10 - 10 - 10 - 10 - 10
og der er vi enda og sitter fortsatt inne på rommet

Kan ta fra 10 - 45min til han sovner. Men han skrek til han brakk seg første kvelden selv om jeg satt bare rett ved han, han kunne nesten nå meg om han strakk ut armen... og jeg trøstet han mye. Han står jo alene i lekegrina mye mer enn dette på dagtid.. så var å sovne selv som han slet med tydelig. Han er nr 2 så vet at han noen ggr må vente. Men han lærte det. Han girer seg aldri så mye opp. Mer at han drøyer, hopper og ler.. sutrer litt.. men vi flytter oss litt og litt lenger vekk og han lærer at han kan stole på at vi er der og alltid kommer til han jevnlig, men mindre og mindre service bare. Men vi er nært hele tiden. Og flyr han på snørra så kommer jeg selvfølgelig løpende og driter i minutter :))

Dette fungerer veldig bra og han er roligere.. og lærer derfor å sovne av seg selv... og når han flytter på seg, våkner litt på nattan og leter etter sutt er det oftere og oftere at han kjappt bare legger seg til å sover videre før jeg rekker å bevege meg opp fra sofaen :). Godt for han og godt for meg at han ikke hver gang han våkner hylskriker og krever hjelp for å komme til ro. Våkner han på nattan og ikke finner roen, legger jeg han ned 2 ggr og pakker han inn med sutt og evt zipp med vann... om han da reiser seg igjen etter det.... går jeg tilbake på puffen og fortsetter der jeg slapp sist... da går det ikke mange sekundene før han bare legger seg til å sove igjen... uten et knyst.. for er er det ikke mye moro å hente :P

Så der er vi nå.. og håper på oppadstigende kurve videre :D

Tusen takk for gode råd :) Leggingen går litt bedre nå, men er litt opp og ned :) Han legges i halv 7 - 7 tiden, så syns det er en passe tid jeg da :)

Vi (mest jeg) er sammen med poden vår til han finner søvnen. Han sliter skikkelig med å finne roen, og selv de dagene han er stuptrøtt reiser han seg i sengen og fjaser og styrer, setter seg ned med et dump for så å reise seg igjen og klappe på veggen osv.
Så han trenger at vi er der og legger ham ned gjentatte gang, og minner ham på at nå er det natta og sovetid. 
Jeg pleier å legge meg i sengen vår som er rett ved hans, og sier at jeg skal hjelpe ham når han virker litt ute å kjøre/ikke klarer å finne roen.

Før så sang jeg noen sanger, men nå er det sjelden det blir gjort. Dette fordi det bare virker å forlenge hele prosessen.
Vi ønsker å være hos ham når han tydelig sier ifra at han trenger det, og selv om det ofte tar opptil 45 minutter er det dette vi føler oss mest komfortable med :-) 

Om ungen må hyle til han spyr før dere kommer inn, så vil det antakelig ikke være så mange positive asossisjoner for han rundt leggingen, altså er det nok langt igjen til at han kan legges og sovne selv...? 

Sannheten skrev:
Om ungen må hyle til han spyr før dere kommer inn, så vil det antakelig ikke være så mange positive asossisjoner for han rundt leggingen, altså er det nok langt igjen til at han kan legges og sovne selv...? 

Jeg har ikke skrevet at han MÅ spy før vi kommer inn, vi prøver jo så klart å unngå dette :) (det har skjedd et par ganger bare, men er redd han skal gjøre det, da det ikke skal noe til før han brekker seg!) Jeg vil jo gjøre det beste for barnet mitt, slik at han skal oppleve at det å legge seg bare er godt, men samtidig så har jeg følt at for å oppnå dette, må han også bli såpass trygg at han klarer å ligge å kose seg i sengen sin uten at mamma eller pappa må stå der til han sovner.... :)

Dessuten har det ordnet seg ganske så bra den siste tiden, bare jeg og samboeren min ble enige om å gå ut av rommet hver gang han ble lagt, og gå inn igjen når han reiser seg opp i sengen og småsutrer, for så å legge han ned igjen si "natta", og gå ut igjen :) Det har gått fra å måtte gå inn 10 - 20 ganger eller bli stående til han sovner, til å måtte gå inn 1 - 5 ganger. Så jeg vil ikke si at det er et problem lenger :)

Alveblomst skrev:

Sannheten skrev:

Jeg har ikke skrevet at han MÅ spy før vi kommer inn, vi prøver jo så klart å unngå dette :) (det har skjedd et par ganger bare, men er redd han skal gjøre det, da det ikke skal noe til før han brekker seg!) Jeg vil jo gjøre det beste for barnet mitt, slik at han skal oppleve at det å legge seg bare er godt, men samtidig så har jeg følt at for å oppnå dette, må han også bli såpass trygg at han klarer å ligge å kose seg i sengen sin uten at mamma eller pappa må stå der til han sovner.... :)

Dessuten har det ordnet seg ganske så bra den siste tiden, bare jeg og samboeren min ble enige om å gå ut av rommet hver gang han ble lagt, og gå inn igjen når han reiser seg opp i sengen og småsutrer, for så å legge han ned igjen si "natta", og gå ut igjen :) Det har gått fra å måtte gå inn 10 - 20 ganger eller bli stående til han sovner, til å måtte gå inn 1 - 5 ganger. Så jeg vil ikke si at det er et problem lenger :)

Unnskyld, var ikke meningen å være krass, er veldig glad det har ordnet seg for dere 

Back
Topp