Legging!

1+1

....
Nå må jeg søke hjelp her igjen. Ada blir helt tulling når hun skal legge seg om kvelden. Jeg legger henne i senga etter siste måltid og da blir det vrælings med ei gang. Hyler så tårene triller. I går tok det helt av. 1,5 timer på overtid. Det eneste som funker er å bysse henne i søvn - noe jeg ikke vil at hun skal bli vant til. Prøver å la henne ligge litt i senga, men jeg tror ikke på å la henne grine i evigheter. Noen som har det på samme måte? Eller gode rutiner å dele?

Det er ikke noe gøy!! =/ Ida var sånn i begynnelsen.. Vi har fast leggetid klokken halv åtte. Da har hun fått kveldsbad, kosestund med sangboken og siste runde med mat. Dette begynner vi med kvart på syv. Hun har vendt seg til det, så nå sovner hun stort sett med engang...Men det tok vel halvannen uke for oss. Av og til må vi opp å dytte i smokken èn gang. Har ikke så mye råd og tips, jeg...er første gangen for meg det her!! Men enig med deg at å la de ligge å hyle i evigheter er ikke noe godt for mammahjerte. Håper dere finner ut av det :)

Har du prøvd å bade henne før hun skal legge seg?
Det har funket utrolig bra her når Sindre har slått seg helt vrang, ellers pleier jeg å sitte litt oppe sammen med han og vugge litt på vugga før jeg går ned igjen, og da roer han seg nesten alltid.

Emma klarer ikke å sovne helt alene. Må ha henne ved siden av meg til hun blir ordentlig trøtt. deretter legger jeg henne i senga si, så sovner henne. Men hun sliter litt med å finne roen, så tar ofte lang tid før hun sovner :(

Nydelig navn på jenta di :) Når legger du henne?  Hun er ikke overtrøtt da? Om vi av en eller annen grunn kommer sent i gang med legginga her selv om han er trøtt, så blir han vanskeligere å legge.

Både med nr 1 og nå med nr 2 har jeg vært inne hos til de sovner. Ingen av de har klart å sovne av seg selv. De 14 første dagene gikk det greit, men etter det har jeg ammet til han sovner. Noen ganger går det raskt, andre ganger lenger- også opp mot 1,5 timer. Veldig kjedelig, men kanskje trenger de den kosen og nærheten?

Her har lillemann sovnet av seg selv i sin seng fra han var to måneder gammel. De gangene han er litt vrien er når han er overtrøtt. Da må sutten til og noen ganger holder jeg på han litt for å få han til å roe seg. Han ligger som regel å klager litt før han sovner, men jeg har virkelig ingen tro på å at de skal ligge å måtte gråte seg i søvn. Når klaginga går over til gråting går jeg rett opp til han. 

Som noen over her nevner vil jeg nesten tro hun er overtrøtt? Her varierer vi leggetiden fra  mellom 19.00 og 21.00 alt etter som hvor trøtt han er. Tror det er viktigere med rutinene enn at klokkeslettene er nøyaktige. Er bare førstegangs jeg også da, men dette funker i alle fall strålende her i huset :) Lykke til!

Vi har hatt noen perioder her med ei som ikke vil legge seg å sove, da har vi latt henne ligge litt, for det er først klaging, går opp når gråten kommer, da må vi sitte med henne, sitter i en stol på rommet hennes, ikke noe lys på legger henne i armene mine, kosekluten over fjeset og smokken i munnen( hun bruker til vanlig ikke smokk når hun skal sove)  sitter til jeg ser at hun nesten sovner, legger henne over i senga, danderer kosekluten rundt fjeset hennes, ut med smokken, så sovner hun som regel veldig fint..  Vi er veldig rutine mennesker, så her er både hun å storesøster i seng til kl 19. jeg tror det er viktig med fast rutine, så går det seg nok til etterhvert..

Jeg tenker også, som endel andre her sier, at hun kanskje er overtrøtt. Hos oss er det iallefall slik at hvs han legge til riktig tid så plundrer han litt før han sovner av seg selv. Er vi på overtid så er det skrik og hyl, og man må hjelpe til med å holde smokken på plass. Tror det vktigste er å ha gode rutiner, så kommer leggingen til å bli enklere etterhvert. Lykke til :-)

Vi ha hatt faste rutiner siden han fikk eget rom når han var 5 uker gammel. Her begynner vi kveldsstellet/badet ved 17:30-18 tiden , ettersom når han er trøtt. Er han ikke trøtt da så venter vi bare til han blir det, han har faste rutiner i løpet av dagen hvor han blir trøtt etter ca 1,5-2 t og så sover han 30 min. Og så får han flaske med morsmelk i ammestolen på rommet, helt mørkt rom. Og så legger vi han etter han har rapet. Da kan han ligge i alt fra 2-15 min og prate litt, noen ganger litt sutring og så sovner han. Og da sover han til mellom 08-09 :D Som oftest sover han fra 18-08

Back
Topp