Legging og nattmat

millemarie

Forelsket i forumet
Nå er babyene våre 8 mnd ca og jeg lurer på hvordan går det med deres legge rutiner?
Og får de fortsatt mat på natt?

leste på nett at på denne alderen kan de sove mellom 10-12 timer nå uten mat.

hun min sovner alltid oppå meg. Legger jeg hun rett i senga bare gråter hun, men det burde jo være målet at det går ann?

og hun sover maks 6 timer i strekk før mat.hun våkner egentlig ganske mye om natta nå, men ser det driver og bryter ut ei tann... :happy:
 
Har også lest at de skal kunne sove så lenge uten mat på natta, men jeg tror ikke det gjelder min baby.. Jeg leste ofte slike ting på amerikanske nettsider o.l., og det er nok fordi det er veldig vanlig med søvntrening/skrikekurer i USA, så tidlig som fra 3-4mnd.

Har jo etter hvert skjønt at det er helt normalt at babyer våkner på natta og at de drikker/spiser litt. Det er jo ofte den letteste måten å få de til å sove på igjen, så hvorfor ikke. Vår baby kunne jeg ikke amme i søvn en periode, og det var kjempetungt fordi hun måtte bysses osv.
Legger ved en lenke til en studie om mat og oppvåkninger, som kanskje kan være interessant:
https://www.instagram.com/p/CKROWFMgZ0G/?igshid=144nhntniv24r

L
egger også ved et bilde fra en bok om søvn med et par studier på babyer fra 6mnd.

Vi har hatt god nytte av å legge til ulike søvnassosiasjoner oppå amming og byssing («habit stacking». Så man tar ikke bort noe, men legger nye ting oppå og gradvis reduserer tiden man bysser feks. Da blir noen vaner byttet ut med andre, som en kosebamse, sang o.l. Tar tid, men funker
 

Vedlegg

  • F1B78EEC-1391-4CFF-A64D-61DAF9129A73.jpeg
    F1B78EEC-1391-4CFF-A64D-61DAF9129A73.jpeg
    29,8 KB · Visninger: 6
Sniker
Husker ikke hvordan vi hadde det akkurat ved 8 mnd, annet enn at jeg ammet på natt og at babyen sovnet i armkroken min, og at det var litt uro pga tenner. Men 10-12 timersnetter uten oppvåkninger fikk vi først ved 2,5 år etter at dagsovingen var kuttet helt og jeg hører sjelden om babyer som sover så mye om nettene i utgangspunktet og hvertfall i strekk - men såklart det finnes nok et par eksemplarer av arten :D tenkte bare å si at det nok er unntaket heller enn regelen.
 
Her blei det slutt på amming på natt dagen han var 8 månader. Det var så mykje oppvåkninger (kvar time til annakvar) og etter 8 månader var eg så sliten:dead: Han et ein stor porsjon graut i 18.00 tida + litt pupp i senga mi før eg legg han over i si eiga seng og han sovner før 19.00. No etter ei veke med null amming på natt, sover han veldig mykje betre. Han har pleid å våkne i 3 tida dei siste dagane, men det har blitt så mykje betre at eg synst det er jo ingenting. Han har våkna for å ville så opp ca. rundt 6 tida på morgonen, då får han pupp i senga (har vore litt sprengt då ja:hilarious:).
 
Her hadde vi avvenning på nattmat for noen mnd siden, men søvn er fremdeles et eget kapittel.. mini er våken flere timer hver natt, ikke pga sult men bare våken..
 
Her sluttet vi med nattmat for et par måneder siden, rundt seks måneder, og sover istort sett fra syv til seks. Første delen av natta i egen seng, og så kommer han over til oss i to-tiden.

Han har en våkentime innimellom hvor han turner og stuper kråke mellom oss i senga, men det blir sjeldnere og sjeldnere heldigvis. Etter at tennene brøt ut sover han mye roligere men trenger nærheten fra oss under natta. :)
 
Lillemor her sover fra 18.30 til halvåtte/åtte.. Det har hun gjort siden vi sluttet med nattmåltid, og la henne på eget rom rundt 4mnd :)
 
Back
Topp