Legging/middag

SillyDilly

Forumet er livet
Var hos HS i dag hvor vi snakket om legging, og det at mini kun vil spise middag om det er:

Pølser
Pannekaker
Spaghetti og kjøttdeig
ris
tomatsuppe
pizza

Han nekter noe annet. Jeg har snakket med avd leder i barnehagen og vi har snakket om at hvis han ikke vil spise så får han gå ifra og blir tilbudt maten igjen senere på kvelden - og han får ikke noe annet alternativ. Hs mente dette var feil, og at vi var heldige at han spiste så mye, og burde da servere han denne listen i løpet va en uke[&:] Hmmm! Føler på en måte at han aldri kommer til å utvide kostholdet sitt da? Hva gjør dere?

Så videre til legging: Han nekter og sove på eget rom. Han legger seg der kl 20.00 og står opp igjen 24.00 og skal inn til oss. Problemet da er jo at vi ikke får sove for han ligger og snakker/sparker/ligger oppå oss osv. Så sa hs at vi burde sette en seng inn på rommet vårt så slippper han og ligge i vår seng. Hadde dere prøvd på dette? Han sier han ikke vil ligg epå eget rom fordi han er redd for ja gud veit, men alt mulig rart - og vil ikke sjangsen på å være for hard med legging på eget rom i tilfelle han faktisk er redd. Hmm

Ingen?

Ang mat ville jeg gjort sånn her:

Dere lager vanlig mat, uten å ta hensyn til hva han vil spise.
HAn blir tilbudt denne maten, uten å lage noe oppstyr om at det er noe nytt. Hvis han ikke vil spise det så er det helt greit, men han skal ikke få noen andre alternativer.
Han skal ikke få maten igjen på kvelden (det syns jeg er en skikkelig uting), men da få vanlig kvelds.
Har han forresten smakt på de tingene han ikke liker?
Mini her smaker på alt, og selv om han ikke liker det første gangen, så fortsetter jeg å servere det. En dag begynner han som regel å spise det.
Han smaker på ting hver gang da, særlig hvis han ser at jeg spiser det. Da vil han også like det, hehe.

Legging vet jeg ikke så mye om, da jeg ikke har hatt mini på mitt rom siden han var tre mnd gammel ca.
Min har derimot fått for seg at han må ha på lyset, hvis ikke er det skummelt. Det får han lov til. Også slukker jeg bare når han har sovnet.

ORIGINAL: *SuperBerta*

Ang. legging, så ville jeg heller lagt en madrass på hans rom, og sovet der noen netter sammen med han, og så avvent han etterhvert.. Ville IKKE tatt han inn på deres rom.. Om noen mnd skal jo den lille ligge der, så det er greit å venne han til sitt eget rom først. Kanskje ha på lys, altså ikke bare nattlys, men en vegglampe etc.. Snuppa vår vil det innimellom, når hun er redd for monster/spøkelser/løver etc.. og sovner om det er flomlys nesten..[8D]

Ang middag, så er jeg ikke enig med hs.. Dere har jo sikkert prøvd forskjellige ting med maten, men kanskje la han være med å lage/blande og komme med forslag? Vi legger alltid all mat på snuppas tallerken, og hun MÅ smake 1 bit av alt, men ikke mer hvis hun ikke liker. Men vi gjør det samme hver dag. Og nå liker hun mer og mer![:)]
Det kan jo være lurt å lage nye variasjoner av den maten han liker også, er jo ikke bare en måte å spise pølser på f.eks..[;)]

Lykke til ihvertfall![:)]

Helt enig!

Takk for tips! Med maten har jeg tenkt til å gjøre det sånn som dere foreslår fremover. Prøve og variere litt mer, og at han alltid må smake - men ikek bli tilbudt noe annet om han ikke vil ha, og da brødskiver/knekkebrød til kvelds!

Det er ikke noe problem å få han til å legge seg på rommet, men han våkner 24.00 og kommer til oss og da NEKTER han og gå å legge seg igjen! Vi snakker timer med gråting, og det orker jeg bare ikke lenger, men vil absolut ha han på eget rom når mini kommer!

Han skal få ny seng nå som han skal være med å plukke ut så håper det hjelper - hvvis ikke er eventuelt lys en ting vi kan prøve, kanskje det blir mindre skummelt da[:)]

Back
Topp