Legging... Har dere rutiner på plass? Trenger tips!

Veslemary

Flørter med forumet
Lille vil ikke sove før sent. Nå sitter jeg her og vipper i vippestolen.. I natt var hun våken hver 2.time...
Hatt noen fine netter der hun har sovnet fra kl 22-0530. Spist og sovet til 9.
Men nå er det kaos her. Våkner mye, mister smokk og hyler. Spiser flere ganger om natta og er urolig. Bruker samme mme som vi har gjort lenge. Collett.
Jeg ønsker å få til en legge/sove rutine. Hjelp taes imot med stor takk
Nå sitter jeg og gruer meg til natta... Uff;(

Uff da... Er jo sikkert veldig ulikt hva som fungerer for hver enkelt, men kan jo fortelle hva vi gjør. Han kom raskt inn i rutine da vi startet med det da han ble 3 mnd. Sovner 1930 +/- og våkner 1-2 ganger per natt for pupp.

-vi avtalte en helt lik rutine/ritual som jeg/mannen gjør kveldsstellet, slik at han kjenner igjen akkurat dette stellet.
-steller ca kl 19 ved tegn på trøtthet.
-begynte å stå opp med ham ca 7.30 på morgenene.
-etter stell, pupp i senga i mørkt, svalt rom
-snakke litt mindre og lavere +roligere med ham fra kveldsstellet er i gang.
-etter pupp, synge vuggevise
-koseklut og av og til smokk.
-hvis uro; støvsugerlyd på YouTube ;-)

Dette gikk seg til på få dager her, men som sagt - er vel like ulikt som det finnes antall barn.... Men, lykke til, og håper natten blir god :-)

Vi bruker nan. Hu legger seg ca 23.00 som vi gjør. Men hu sover godt mellom hvert måltid på dagen. Kun fem i døgnet. Vi begynner kl 22.00 med kveldsstell. Bytte til pysj, så litt prating også er det mat, raping og rett i seng med smokken. De siste nettene har hu sovet til 08.00. Kjempe deilig. Vi har hatt den samme rutinen siden vi kom hjem fra sykehuset så hu er veldig vant til det. Blir grinete hvis vi er borte så vi ikke får begynt med rutinen kl 22.00. Kjenner noen som legger ungen sin tidligere. Men har vært ett problem i de to bursdagsselskapene vi har vært i sammen.

Uff da... Er jo sikkert veldig ulikt hva som fungerer for hver enkelt, men kan jo fortelle hva vi gjør. Han kom raskt inn i rutine da vi startet med det da han ble 3 mnd. Sovner 1930 +/- og våkner 1-2 ganger per natt for pupp.

-vi avtalte en helt lik rutine/ritual som jeg/mannen gjør kveldsstellet, slik at han kjenner igjen akkurat dette stellet.
-steller ca kl 19 ved tegn på trøtthet.
-begynte å stå opp med ham ca 7.30 på morgenene.
-etter stell, pupp i senga i mørkt, svalt rom
-snakke litt mindre og lavere +roligere med ham fra kveldsstellet er i gang.
-etter pupp, synge vuggevise
-koseklut og av og til smokk.
-hvis uro; støvsugerlyd på YouTube ;-)

Dette gikk seg til på få dager her, men som sagt - er vel like ulikt som det finnes antall barn.... Men, lykke til, og håper natten blir god :)

Kan vel så godt som signere denne. Veldig mange gode tips og råd! :)

Kanskje mat dosene bør økes? Pass også på å tydeliggjøre at det er natta og sovetid, lek/prat hører dagen til. Prøv å ha det så mørkt som mulig. Ser du legger litt sent, hadde det vært noe å legge tidligere? Overtrøtthet ødelegger alt av søvn:/

Våre rutiner:
Vi begynner kl. 18:15-18:30 med kveldsvask, enten god vask med klut eller bad. Så taes pysjen på og kveldsmat gies. Etter rap så er det i seng. Natta nuss, koseklut til ansiktet og skru av lyset. Er mørkt og svalt på rommet. Er ikke alltid det virker/sovner av seg selv, og vi må opp igjen og ty til byssing/amming/smokk. Men håper etterhvert at å gjenta dette gjør susen:)

Edit: glemte å skrive at M er helt klar for legging ca. kl. 19.00 når vi starter 18:15-18:30. Så bruker 3 kvarter, men det er jo med mat da.

Last edited:
Vi begynner med kveldsstell klokka 20.00, med vask/bad og pysj, så koser vi litt/roer ned fram til 2045. Så får hun amme av begge brystene frem til 21.30, så er det rett i seng i mørkt og kaldt rom, vi bruker å ha et helseteppe rundt henne under dyna og hun har den ene gulpekluten oppe ved anskiktet, og da sover hun til 02.30-05.00. Da er det mat også sover vi til ca 08.00. Jeg syns det fungerer veldig bra:)

♥Termin 25.07.13-Prinsessa født 19/7-13♥

Har rutiner på plass, det har vi hatt en stund. Hun spiser oftere fra ca sekstida og utover. Kveldsstell i åttetiden. Gir henne pupp på soverommet halv ni, har som regel sovnet for kvelden mellom 21.30 og 22.00 .. Sove til 03.30..mat og sove til 07.00. Kunne tenkt meg å få henne i seng tidligere. I går sovnet hun 20.50 og sov til ca 00.15.. Håpte at hun hadde sovet lenger da. Prøver igjen i kveld

Tusen takk for tips! Skal prøves ut :) er jo igang med noe men ofte blir det så altfor sent før hun sovner. Håper dette hjelper!

Jeg hadde en plan om å ha rutiner i orden på dette tidspunkt (snuppa er 3 måneder nå), men det har ikke helt gått slik. Vi startet med leggetid i 7-8-tiden, men så kom "henge-i-puppen-og-bare-være-hos-mamma-hele-kvelden" perioden, og så ble det at vi la oss sammen i 10.tiden om kvelden.

Vi liker samsoving, så sprinkelsengen er nesten ikke brukt. Men det har fungert veldig bra, og vi har sovet godt, fram til nå. Hun er sur om kvelden, så jeg har lagt henne tidligere, men hun våkner alltid igjen etter kort tid. De siste par nettene har hun også brukt meg som smokk, og hengt i puppen omtrent hele natten. Da blir det dårlig søvn på meg, så nå starter prosjekt sove i egen seng. Det blir nok mye gråting, byssing og bæring, men vi må bare gjøre det før jeg blir gal. Jeg greier bare ikke å ligge og amme henne hele natten, time etter time, så nå må vi bare prøve. He, he, kanskje vi får sende ut nabovarsel og kjøpe inn ørepropper :)

Back
Topp