Legging barn 2-3 mnd?

Lilleprins2011

Forelsket i forumet

Hei dere. Jeg har en sønn på 2 mnd, som jeg nå har brukt to timer på å få til å sove, må stryke og synge og putte inn smokken flere ganger i løpet av disse to timene, siden han våkner når han mister smokken. På dagtid må jeg enten bære, kjøre bil eller vugge på vognen for at han sover. Har dere noen erfaringer og dele, eller tips?:)

Carla82 skrev:
Har bare erfaring med at å lage sånne "uvaner" er veldig dumt å begynne med.

Hehe, ja er det jeg gjerne vil unngå.. Så jeg vil begynne tidlig med gode rutiner:)

Det kan jo hende det er noe som plager gutten din?
Noen jeg vet om har en gutt som var akkurat sånn som du beskriver, og de gikk til kiropraktor. Det viste seg at gutten var stiv i rygg/nakke, og hadde store problemer med å slappe av i kroppen pga det. Etter to behandlinger sloknet han som et lys. 

Prikketrusa skrev:
Det kan jo hende det er noe som plager gutten din?
Noen jeg vet om har en gutt som var akkurat sånn som du beskriver, og de gikk til kiropraktor. Det viste seg at gutten var stiv i rygg/nakke, og hadde store problemer med å slappe av i kroppen pga det. Etter to behandlinger sloknet han som et lys. 

ja jeg har tenkt på dette selv..

Babyen er alt for liten til å ha døgnrytme og det er dermed lite poeng å prøve å presse babyen inn i noen slags rutiner så tidlig. Ikke noe problem å lage rutiner for deg selv f.eks med kveldsstell, bading, pysj, mat osv - men ikke forvent at babyen er klar til å følge disse!! De fleste babyer begynner å ta kvelden litt tidligere når de runder 3 mnd, men det kan ta lang tid å innarbeide soverutiner.. Ikke stress med dette nå - babyen er så liten at den kan ikke skjemmes bort.. Det er mer du selv som ikke må komme inn i "vanen" med vugging etc sånn at du med en gang tyr til dette når babyen ikke sover..

Vi begynte med rutiner når han var 4 mnd. Det passa bra for oss =)

Hadde fokus på fra han ble født at han ikke skulle vennes til mer enn absolutt nødvendig av "unødvendige" rutiner. I mitt hode var det noe han trengte når han ble urolig, mat, søvn eller bleie. Så da fiksa jeg det, og holdt meg unna andre irrelevante aktiviteter mens vi holdt på med det. Litt kos og dilling på stellebordet, amming og mating er jo naturlig kos når de er så små, men mest kos når han hadde fått sine fysiske behov stilt. Holdt meg helt unna dill og dall når han skulle sove. Trøtt = legge ned i fred og ro å sove. Noe jeg gjorde fra starten så han ikke ble vant til å måtte stimuleres i søvn. Jeg får ikke sove når noen dikkedarrer og koser med meg, da vil jeg helst være våken og kose tilbake, så hvorfor skulle guttungen min være noe annerledes? Resultatet er at han lærte seg å sovne av seg selv veldig tidlig. 

Men unger er forskjellige, og som nevnt tidligere, han kan jo slite med noe... Lykke til. 

PS. Vi spilte alltid på guttungens behov og egne "rutiner", og la han når han ble trøtt nok til å sovne ikke når vi syntes han burde sove.

Da jenta mi var så liten, så sovnet hun av seg selv. Sov fra kl 23-06. Måtte gi opp ammingen, siden hun ikke la på seg. Så hun gikk mme.

Ser flere har nevnt manuellterapeut og sånn. Skader ikke å teste det ut for å høre om det kan være noe som plager han.

Jenta mi ville ikke legge seg før rundt halv 01 frem til hun va ca 3-4 måneder. Ville KUN ligge på puppen fra ca 18 om kvelden,hvis ikke bare skrek hun. Jeg lot henne få som hun ville og stresset ikke med rutiner å sånn mens hun va så liten. Når jeg begynte å prøve å legge henne(rundt3-4måneder) så måtte jeg bruke litt tid på d hver kveld..satt ved siden av,strøk og hysjet høyere enn hun gråt, det ble hun rolig av. Tok ikke lang tid før det bare var å gå å legge henne:)
Her funket det å la henne "bestemme" selv..ville hun ha kos å pupp så fikk hun. Min teori er at hun tilslutt følte seg såpass trygg på at "mamma alltid kommer når jeg roper" så hun kunne sove godt i sin egen seng:)
Men som andre skriver så kan de fort bli vant med noe også blir det bare vanskeligere..
Mi har aldrig fått smokk heller da,så hun brukte jo puppen som det og den detter jo ikke ut hele tiden så...

Forresten,på dagen ja...Da måtte jeg trille eller kjøre,men så plutselig en dag sov hun godt i sin seng da å,eller bare ute i vognen,tar kanskje bare litt tid noen ganger:)

En så liten baby hadde jeg gitt det den trengte for å sove - altså, jeg hadde bysset og koset om det trengtes!

Tjukkebollen skrev:
Jeg ville ikke ha stresset med rutiner når han er så liten jeg...det kommer sener er min mening.
Helt enig! Med alle mine har det vært sånn de første månedene. Kos deg med babyen din, du. La ham bæres og vugges og bysses i søvn hvis det er det han vil. De aller fleste babyer skaper seg tidligere leggetider etter 4-6 måneder, helt av seg selv. Du ser selv når han er moden for å ta kvelden tidligere. Mine har vært våken til kl 23 de første månedene, så til 21, og så rundt 5-6 mnd har leggetiden vært kl 19. Dette har gått seg helt til selv. 

når babyen min var 2-3 mnd. så sov hun fortsatt tett inntil mammaen sin, så det er det eneste rådet jeg kan gi <3
rutinene kom av seg selv etterhvert, på babyens premisser

EmilyTheStrange skrev:
når babyen min var 2-3 mnd. så sov hun fortsatt tett inntil mammaen sin, så det er det eneste rådet jeg kan gi <3
rutinene kom av seg selv etterhvert, på babyens premisser

Veldig enig! La den lille få bestemme døgnrytmen sin selv, man skal og bør ikke "tukte" den lille inn i noe som helst..

Vår minste på 3 mnd er også slik. Vi bærer (bæresjal), bysser, vugger og rugger:)). Men han sover heldigvis hele natten da, vel og merke ved siden av meg. Kanskje han trenger den tryggheten og nærheten han får fra deg. Vi har vært hoss kiropraktor og han hadde låsninger i nakken og bekkenet, har blitt noe lettere å legge. verdt ett forsøk. Lykke til!
 Husk å bytte på å legge/bysse han hvis dere er to om ansvaret.

Back
Topp