Legging baby 4,5 mnd

fisk84

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Junibarna 2019
Første tre mnd ca innebar legging mye byssing og bæring og ikke minst soving på mammas bryst....

Så skjedde det plutselig noe og det gikk litt lettere :-)

Men siste tida vært en "kamp" igjen.... Vel sovna nå ofte på brystet før og kunne legges ned, men møtt det siden første mnd var litt slitsomme ;)

Sovner nå ikke på puppen lengre. Vanskelig for å finne roen også så må ofte amme gående... Litt tungt i armene :P

Gråter hun er det mer hysterisk gråt enn at ho har vondt....

Noen som har opplevd liknende og har gode tips å komme med?? :-)

Ho har ikke låsninger i nakken?
Eller at ho har ørebetennelse/vond hals?

Ellers er det vel å prøve å ikke gå å amme eller bysse gående, da du fort gjør deg selv en bjørnetjeneste.
Hvis ho virker mett og fornøyd ellers på dagen, så vil e tru at det kan være noe annet som plager ho.
Har du begynt å gi grøt? Kan være at melka ho får på kvelden er så tynn at ho e sulten enda.

Første som slo meg var sulten eller overtrøtt...? Lillebror her var litt urolig noen kvelder men når jeg bare fikk han til å sove mer på dagen løste det seg.

Første som slo meg var sulten eller overtrøtt...? Lillebror her var litt urolig noen kvelder men når jeg bare fikk han til å sove mer på dagen løste det seg.

Har sovet masse i dag, å i kveld var den værste kvelden på lenge....

Får begge brystene men likevel ikke fornøyd og etter 30 min med forsøk på å legge ho må brystet frem igjen...

Opplever ho ikke overtrøtt for da er oppførselen annerledes....

Har sovet masse i dag, å i kveld var den værste kvelden på lenge....

Får begge brystene men likevel ikke fornøyd og etter 30 min med forsøk på å legge ho må brystet frem igjen...

Opplever ho ikke overtrøtt for da er oppførselen annerledes....
Da er det nok ikke overtrøtt hun er nei, men kan du ha for lite melk da? Prøvd med ekstra mm/mme?

Da er det nok ikke overtrøtt hun er nei, men kan du ha for lite melk da? Prøvd med ekstra mm/mme?

Tenkt tanken på lite melk... Fullammer....

Mener å ha lest at når di er så gamle så skal en heller gi fast føde enn mme, men vil jo ta tid å komme opp i noe som metter tenker jeg..... Å skal vel helst gi på dagtid også i forhold til evt reaksjon men er jo på kvelden ho evt trenger det....

Ho har ikke låsninger i nakken?
Eller at ho har ørebetennelse/vond hals?

Ellers er det vel å prøve å ikke gå å amme eller bysse gående, da du fort gjør deg selv en bjørnetjeneste.
Hvis ho virker mett og fornøyd ellers på dagen, så vil e tru at det kan være noe annet som plager ho.
Har du begynt å gi grøt? Kan være at melka ho får på kvelden er så tynn at ho e sulten enda.

Men er bare på kveldstid jeg evt må gå, så tenker ikke det kan være låsning da??

Om jeg ikke reiser meg opp blir det illskriking og det orker jeg ikke...

Blid og fornøyd ellers men spiser ofte, går gjerne 2-2,5 timer mellom måltidene, kanskje opp mot 3 timer...

Ikke begynt med grøt nei....

Mener å ha lest at når di er så gamle så skal en heller gi fast føde enn mme, men vil jo ta tid å komme opp i noe som metter tenker jeg..... Å skal vel helst gi på dagtid også i forhold til evt reaksjon men er jo på kvelden ho evt trenger det....
Det kan godt stemme, jeg ville snakket med helsestasjonen om det for å være sikker. Du kan jo uansett begynne med smaksprøver nå som hun er over 4 mnd. Men er nok best å gi på dagen ja.

Om hun har fått mme før ville jeg prøvd å gi litt i tillegg en kveld for å se om det løser problemet. Da vet du i alle fall om det er derfor hun gråter.

Ellers er det jo bare å tilby brystet så ofte du orker for å øke produksjonen. Om den øker vil hun jo også få i seg mer i løpet av dagen og slik være mettere når kvelden kommer.

Det viktigste av alt er å ikke stresse deg opp over det. Da kan du miste melk. Prøv å bruke sunn fornuft og tenk at det nok løser seg snart! Kan ikke tro at hun har låsninger etc. Da du sier hun har vært fin en periode. Hun kan jo også være syk selvfølgelig, men da bør du jo også merke det på dagtid.

Ja. Mitt råd er å bare gjøre det barnet har behov for. Barn er sosiale fra fødselen av og instinktivt ønsker å være nær for overlevelse. Barn som er mer "krevende" ift nærhet er egentlig bare smarte og har gode overlevelsesinstinkter. Jobb med naturen og ikke mot den. Kos deg med nærheten så lenge det varer. Finn andre tider i døgnet der du får litt avlastning og godta de periodene som feks legging som "mammajobb" :)

Det er vanlig at de ikke sovner på puppen etterhvert. Her har det funket å bysse eller synge mens jeg står over henne i sengen og stryker på håret. Finn en ting som virker beroligende og hold deg til den samme rutinen, så vil dette etterhvert bety sengetid og forutsigbarheten vil både gi trygghet og hjelpe deg med at hun skjønner hun skal sove.

Kanskje behov for søvn er endret og hun ikke er trøtt enda?

Hvis hun får for lite melk er det vanlig at de er oftere sulten på både dagen og natten... Altså oftere enn hun har spist før. 2-3 timer som du skriver er normalt.

Det kan godt stemme, jeg ville snakket med helsestasjonen om det for å være sikker. Du kan jo uansett begynne med smaksprøver nå som hun er over 4 mnd. Men er nok best å gi på dagen ja.

Om hun har fått mme før ville jeg prøvd å gi litt i tillegg en kveld for å se om det løser problemet. Da vet du i alle fall om det er derfor hun gråter.

Ellers er det jo bare å tilby brystet så ofte du orker for å øke produksjonen. Om den øker vil hun jo også få i seg mer i løpet av dagen og slik være mettere når kvelden kommer.

Det viktigste av alt er å ikke stresse deg opp over det. Da kan du miste melk. Prøv å bruke sunn fornuft og tenk at det nok løser seg snart! Kan ikke tro at hun har låsninger etc. Da du sier hun har vært fin en periode. Hun kan jo også være syk selvfølgelig, men da bør du jo også merke det på dagtid.

Aldri gitt mme....

Hadde just ei uke ca hvor det var pupp heile tida men virker ikke som det blei noe mer produksjon av det....

Kan det være et utviklingssprang?
Mini var også slik på den alderen, og nå er vi tilbake i normalen 3 uker etterpå :)

Anbefaler deg å lese litt om disse sprangene, jeg lærte masse av det :):)

begge mine gutter ble kavete og sinte på kvelden i 4 mnds alderen,
var det i ca 14 dager så gikk det over.regner med det var et av utviklngssprangene.

Min yngste hadde låsning i rygg og nakke (2-4 mnd) skrek hver kveld mellom kl 18 og 22.
Han hadde verket og anspent seg ila av dagen at når kvelden kom var han utslitt og verka i kroppen sin, fikk vondt av å ligge på ryggen og vri hodet for å amme.
Måtte amme STÅENDE og putte i han litt sukkervann for å døyve smertene,før vi fikk i han mat.

Hjalp med manuell terapeut, gikk4-5 ganger

Kan det være et utviklingssprang?
Mini var også slik på den alderen, og nå er vi tilbake i normalen 3 uker etterpå :)

Anbefaler deg å lese litt om disse sprangene, jeg lærte masse av det :):)

Ho holder på med et sprang ja. Tordenskyen var 15. Mars men merket ikke noe da... Kan jo være hun begynte litt seinere eller noe(har en app om det).... Men er så blid resten av dagen....

Tre uker er lenge å holde ut :P

Tydeligvis slutt på å sovne på puppen..

Bruker ca en time nå fra vi begynner på kveldsstellet på badet....

Begynt å legge meg ved siden og holde hånda på brystet. Hender jeg må ta ho litt opp å så legge ho ned....

Sov kanskje 15 minutt i kveld før jeg måtte inn å gi mer mat.... Sovna ganske kjapt etter det....

Håper det går seg til etterhvert.... Skal på påskeferie nå, blir spennende å se åssen ho sover på fremmed plass :P

Back
Topp