Legging av 7 åring

bondekone

Forumet er livet
Her så har gutten lagt seg kl 19 i flerre år,men merker nå at han til tider trekker ut tiden for å legge seg og at han vil være våken like lenge som søskenbarne som er 2 år eldre. Dette er den eneste som han leker med etter skoledagen siden det er kun 4 unger her vi bor som det er gangavstand til
De dagene han har trenning og kamp så er han ikke i seng før 20, siden vi ikke er hjemme før ved 19.30 tiden.
Hørte at flere av foreldrene i klassen sa de nå hadde leggetid på ungene 20.15 .
men merker de dagene han har vært i seng til 20 så er han trøtt når vi vekker ham, samtidig så ser jeg den at han kansje føler at det er dårlig gjort at han ikke får være oppe så lenge som søskenbarne og de i klassen.

Hva hadde derre gjort , forskjøvet leggingen og sett om den trøtthetten ville gå over etter en periode eller bare fortsatt som før

Hvis gutten er trøtt når dere utsetter legge tid, så trenger han den søvnen han får. Ser ingen grunn til å utvide leggetiden til kl 20. Kan ha ikke heller være litt lenger oppe i helgen?
Jeg er skikkelig Nazi på leggetid. Min eldste hadde leggetid kl 20 frem til han var 12. Nå får han være oppe til kl 21. Jeg gidder ikke å sloss med en klin umulig unge om morgen. I helgene slipper vi opp til kl 23

gutten her er 6,5år.Han legger seg stort sett rundt 19.30,men blir ofte 20.00 hvertfall på denne årstiden og om vi ikke skal tidlig opp.
Søstra hans på 3 legger seg kl 1900.

Greven av gral skrev:
Hvis gutten er trøtt når dere utsetter legge tid, så trenger han den søvnen han får. Ser ingen grunn til å utvide leggetiden til kl 20. Kan ha ikke heller være litt lenger oppe i helgen?
Jeg er skikkelig Nazi på leggetid. Min eldste hadde leggetid kl 20 frem til han var 12. Nå får han være oppe til kl 21. Jeg gidder ikke å sloss med en klin umulig unge om morgen. I helgene slipper vi opp til kl 23

vi ser det på morgenen de få gangene han er i seng seinere at han er trøtt og ikke vil stå opp
Så er vel like greit å holde rutinene som de er
Jeg føler at søvn er viktig og derfor har vi vært veldig nøye med leggerutinene og samme kl slett så sandt det går

Hvis det fungerer greit, så er det jo ikke noe poeng i å endre det. Men hvis han føler på det selv, og syns det er urettferdig i forhold til "alle andre", så hva med å møte han på halvveien? Kanskje begynne med 19:30 en periode, og se hvordan det fungerer?

Amorosa skrev:
Hvis det fungerer greit, så er det jo ikke noe poeng i å endre det. Men hvis han føler på det selv, og syns det er urettferdig i forhold til "alle andre", så hva med å møte han på halvveien? Kanskje begynne med 19:30 en periode, og se hvordan det fungerer?

det er jo en mulighett
han har begynt å komme med det at de andre er ute til da og legger seg da, og at han vil være hos søskenbarne til da for han ikke må inn før da pga senga

Ville vel kanskje økt med en halvtime og sett åssen det går og eventuelt latt han være oppe en times tid lenger noen dager i uka bare..er han veldig trøtt på morran så er det jo for lite søvn tydeligvis, det er jo ikke bra i lengden å gå og være trøtt.

Halvtime mer er jo ikke dumt da, så kan han heller øke med en time når han blir 8 eller noe 

Back
Topp