Legging av 2 åring

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Jeg har en sønn på 2 år og 3 måneder. Han sluttet å amme helt 2 måneder før han ble 2 år. Han har etter det ikke klart å sovne i mine armer. Det er stort sett pappaen som får ham til å sove. Med meg sovner han kun i vogn eller i bilen på kjøretur når han er trøtt! Det er ikke alltid praktisk da det begynner å bli kaldt og det er ikke alltid han vil sovne ute! Jeg føler at grunnen er at han begynner å bli såpass stor og det at man må tvinge ham å sove med å bysse ham i begynnelsen noen ganger er vanskelig for meg! Pappaen er sterkere og har alltid fått ham til å sove på samme måte med å bysse, mens jeg har ammet og busset samtidig og han savner det!
Vet ikke men pappaen syns at det er litt rart at jeg som mor ikke klarer å få ham til å sovne lenger og jeg får ofte skuld følelse for det virker som jeg skyver unna jobben fordi jeg ikke klarer det! Det er stort sett åå natta når det er mørkt at det er vanskelig å få ham til å sove i bilen for han snakker og lurer på hvor vi skal og jeg tror han og er litt redd! Det tar tid og jeg må kjøre flere mil bare for å få ham til sovne.:sour:
Andre som har det på denne måten? Hva er løsningen?
Ellers sover han først når han har sovnet ofte gjennom hele natten i egen seng og rom…dette er jo veldig positivt :D:D

Hvis han er vant til å bysses i søvn og ammes vil han trenge litt tid på å vende seg av det. Helt normalt at far er bedre til å legge i rett etter ammeslutt.

Jeg har en sønn på 2 år og 3 måneder. Han sluttet å amme helt 2 måneder før han ble 2 år. Han har etter det ikke klart å sovne i mine armer. Det er stort sett pappaen som får ham til å sove. Med meg sovner han kun i vogn eller i bilen på kjøretur når han er trøtt! Det er ikke alltid praktisk da det begynner å bli kaldt og det er ikke alltid han vil sovne ute! Jeg føler at grunnen er at han begynner å bli såpass stor og det at man må tvinge ham å sove med å bysse ham i begynnelsen noen ganger er vanskelig for meg! Pappaen er sterkere og har alltid fått ham til å sove på samme måte med å bysse, mens jeg har ammet og busset samtidig og han savner det!
Vet ikke men pappaen syns at det er litt rart at jeg som mor ikke klarer å få ham til å sovne lenger og jeg får ofte skuld følelse for det virker som jeg skyver unna jobben fordi jeg ikke klarer det! Det er stort sett åå natta når det er mørkt at det er vanskelig å få ham til å sove i bilen for han snakker og lurer på hvor vi skal og jeg tror han og er litt redd! Det tar tid og jeg må kjøre flere mil bare for å få ham til sovne.:sour:
Andre som har det på denne måten? Hva er løsningen?
Ellers sover han først når han har sovnet ofte gjennom hele natten i egen seng og rom…dette er jo veldig positivt :D:D
Jeg tror du bare må kutte den soving i bil. Det er en 2åring, som kan styre lenge, men som til slutt blir å sovne i senga si. Glem denne tvangsbyssinga også. Ta kampen, legg barnet i senga si. Sett på enten musikk eller hvit støy, kanskje ei spesiell nattlampe med stjerner i taket eller noe og snakk med barnet om at nå er det natt og på tide å sove. Det kan jo hende det går noe tid på å legge barnet, men virker jo ikke som det går så raskt i bilen heller?

Det er også en alder der det tar voldsomt lang tid å legge barnet. Vi har aldri brukt mer tid enn i ca 2årsalderen. Tenker at for dere så er det like greit å bare begynne å legge barnet i senga og bruke den tida det tar før barnet klarer å sovne. For hver gang dere lykkes, jo raskere går det etterhvert.

Du må nok ta sovne i egen seng kampen ja.
En 2åring kan du prate med, men de kan også tulle i timesvis før du sovner :shifty:

Da vi startet med eldste, så fikk hun trøst om hun ble lei seg, men alltid lagt ned før hun sovnet.
Så lenge hun lå i senga, så gjorde jeg ingenting for å få henne til å sove. Bare satt der. (etter bok og sang da)

Min første var også en som måtte bysses i søvn og vi brukte bilen når han var vanskelig. Men da han bikka 1,5 år fikk vi nok og gikk over til å bruke senga. Måtte sitte hos ham en del men det gikk opp og ned. Somme perioder var det null problem og han sovna fint selv mens somme perioder var et mareritt og vi måtte sitte inne hos ham. Husker det var verst i 2 års alderen. Nå er han 3,5 år og verdens enkleste barn å legge.

Overgangen kan være veldig vanskelig, men det vil bli bedre. :) Ville startet med å si til barnet at nå er det endring i rutine. Også holder man seg til den rutinen.

Her er det rutine med å legge barnet i sengen. Vi sitter ved siden av ham og holder hånden over det ene øret. Han synes det er veldig beroligende. Sånn sitter vi til han sovner. Det kan ta alt fra 1 min til 1 time. Kommer helt an på om han har sovet i bhg eller ikke. Hender det kan bli litt tøys og tull hvis han har sovet i bhg og leggetiden strekkes ut litt. Men som regel legges han bare tilbake i senga uten noe særlig mer fuss og får hånda på øret. :)

Bestem deg for en rutine du klarer å holde, og hold den :) Følg gjerne "Foreldremestring" sin gruppe på Facebook. Masse nyttige tips, råd, kunnskap og erfaringer man får med seg. :D lykke til

Back
Topp