• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Leggetid

Prøver å ikkje variere klokkeslettet så mykje da ein kan bli litt rar på det. Legger seg seinast kl 21, men gjest rundt 20:30.

Hun legger seg til omtrent samme tid i helg som hverdager. Legger seg åtte- halv ni, leser ofte litt på senga.

Senest 21. Synes ikke noe om å skeie ut alt for mye i helgene, blir så trasig til uka da.

Hu er 9 nå da. Men har de siste årene lagt seg ca 2130 i helgene. Funker veldig fin her. I ukedagene når det er skole dagen etter legger hu seg til 2000.

Rundt 22, i dag ble det 23.30 pga finale i Cl.
Ingen problem å snu i ukedagene igjen

Hmm, når begynte dere å legge de så sent? Våre er 6 og 7, og legger seg 19.30-20 i helgene (får være oppe lengre om det er en spesiell anledning, og kanskje litt lengre i sommerferien), og 19-19.30 i ukedagene. De blir pottesure om de får for lite søvn om natta..

Hmm, når begynte dere å legge de så sent? Våre er 6 og 7, og legger seg 19.30-20 i helgene (får være oppe lengre om det er en spesiell anledning, og kanskje litt lengre i sommerferien), og 19-19.30 i ukedagene. De blir pottesure om de får for lite søvn om natta..

Når barna står opp om morgenen er jo like viktig i spm om de får nok søvn. Jeg har selv en 5åring som jeg har slitt med å få i seng i vanlig barnetid det siste året, hvis jeg først får henne i seng så kan hun fort ligge våken i en time bare med å synge/snakke/pludre for seg selv. Bekymret meg lenge for at hun skulle ta skade av så lite søvn, dvs hun legger seg/sovner ca 2030 i ukedagen. Så leste jeg at det anbefales at en 5åring sover 11timer, noe hun jo gjør siden hun får sove til 0730-0800. Vi blir vel alle grinete av for lite søvn?;) Men tror fortsatt at det viktigste er å finne et søvnmønster som passer for barnet/familien:)

De har vi gjort lenge, siden han var 5 tenker jeg. Men så har han aldri trengt mye søvn heller.

Når barna står opp om morgenen er jo like viktig i spm om de får nok søvn. Jeg har selv en 5åring som jeg har slitt med å få i seng i vanlig barnetid det siste året, hvis jeg først får henne i seng så kan hun fort ligge våken i en time bare med å synge/snakke/pludre for seg selv. Bekymret meg lenge for at hun skulle ta skade av så lite søvn, dvs hun legger seg/sovner ca 2030 i ukedagen. Så leste jeg at det anbefales at en 5åring sover 11timer, noe hun jo gjør siden hun får sove til 0730-0800. Vi blir vel alle grinete av for lite søvn?;) Men tror fortsatt at det viktigste er å finne et søvnmønster som passer for barnet/familien:)

Klart det! Men våre står opp like tidlig uansett når de legger seg, så hos oss er senere leggetid synonymt med for lite søvn ;)

Sover til rundt 9 stort sett, neon ganger 10 og noen ganger 8.30
Ok. For sønnen til samboer er nyss blitt 8 år gammel, og samboer mener at han ikke trenger leggetid i helgene, at han kan bestemme selv når han skal legge seg og at han godt kan være våken til klokken 23. Jeg mener ikke at han kan det, da dette er en gutt som kronisk våkner Kl 7 om morgenen uansett når han legger seg, og legger vi han senere enn 21 så har han sovnet før han legger hodet på puta. I ukedagene legger han seg SEINEST 20.30, og han trenger virkelig alle de timene med søvn han kan få. Han kan fortsatt sove lur på nærmere en time på dagen(hvis vi kjører langt i bil osv), og likevel sovne tvert kl 20 når vi legger han. I tillegg mener jeg at barn ikke skal bestemme selv når de skal legge seg, da de ikke vet hva som er best for dem og de trenger rutiner. Men samboer er helt uenig... Er jeg helt ute på jordet når jeg sier at 21.30 burde være absolutt seinest for han å legge seg? Har samboer rett?

Hun er 7,5, og vi starter leggingen klokken syv, er da i seng en eller annen gang mellom 19.15 og 19.30, så leser vi en bok for henne, og etter det kan hun lese selv til lyset slukkes kl. 20.00.

Dette gjelder både hverdager og helger. Kan drøye den bittelitt på fredag om nødvendig, men hun står opp like tidlig uansett når hun legger seg, og kan derfor ikke være lenger oppe annet enn i sommerferien, hvor man har tid nok til og forskyve døgnrytmen litt.

Ok. For sønnen til samboer er nyss blitt 8 år gammel, og samboer mener at han ikke trenger leggetid i helgene, at han kan bestemme selv når han skal legge seg og at han godt kan være våken til klokken 23. Jeg mener ikke at han kan det, da dette er en gutt som kronisk våkner Kl 7 om morgenen uansett når han legger seg, og legger vi han senere enn 21 så har han sovnet før han legger hodet på puta. I ukedagene legger han seg SEINEST 20.30, og han trenger virkelig alle de timene med søvn han kan få. Han kan fortsatt sove lur på nærmere en time på dagen(hvis vi kjører langt i bil osv), og likevel sovne tvert kl 20 når vi legger han. I tillegg mener jeg at barn ikke skal bestemme selv når de skal legge seg, da de ikke vet hva som er best for dem og de trenger rutiner. Men samboer er helt uenig... Er jeg helt ute på jordet når jeg sier at 21.30 burde være absolutt seinest for han å legge seg? Har samboer rett?
Jeg tenker vel at det hadde vært greit å fått han i seng til 21.30 om han står opp 7 uansett. Min legges også 20.30 i ukedagene, han er oppe 7.15 da.

Det høres jo ut som han trenger søvnen han får i grunn

Klart det! Men våre står opp like tidlig uansett når de legger seg, så hos oss er senere leggetid synonymt med for lite søvn ;)

Hehe, ser den. Sånn er det jo med mini også, han må legges 7, for han våkner klokken 6 uansett. Erfarte bare selv at man ikke alltid kan se på anbefalt leggetid, men heller på helheten:) Min samboer har litt senere arbeidstid enn de fleste, derfor fungerer det for oss. Men hadde vi måttet vekke barna klokken 6 for å rekke å få gjort morgenrutinene før jobb, ja da måtte vi ha jobbet mer med å få henne tidligere i seng;)

Back
Topp