Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Når barnet legger seg så seint, når står det opp dagen etterpå?Rundt 22, i dag ble det 23.30 pga finale i Cl.
Ingen problem å snu i ukedagene igjen
Hmm, når begynte dere å legge de så sent? Våre er 6 og 7, og legger seg 19.30-20 i helgene (får være oppe lengre om det er en spesiell anledning, og kanskje litt lengre i sommerferien), og 19-19.30 i ukedagene. De blir pottesure om de får for lite søvn om natta..
De har vi gjort lenge, siden han var 5 tenker jeg. Men så har han aldri trengt mye søvn heller.Hmm, når begynte dere å legge de så sent? Våre er 6 og 7, og legger seg 19.30-20 i helgene (får være oppe lengre om det er en spesiell anledning, og kanskje litt lengre i sommerferien), og 19-19.30 i ukedagene. De blir pottesure om de får for lite søvn om natta..
Sover til rundt 9 stort sett, neon ganger 10 og noen ganger 8.30Når barnet legger seg så seint, når står det opp dagen etterpå?
Når barna står opp om morgenen er jo like viktig i spm om de får nok søvn. Jeg har selv en 5åring som jeg har slitt med å få i seng i vanlig barnetid det siste året, hvis jeg først får henne i seng så kan hun fort ligge våken i en time bare med å synge/snakke/pludre for seg selv. Bekymret meg lenge for at hun skulle ta skade av så lite søvn, dvs hun legger seg/sovner ca 2030 i ukedagen. Så leste jeg at det anbefales at en 5åring sover 11timer, noe hun jo gjør siden hun får sove til 0730-0800. Vi blir vel alle grinete av for lite søvn?Men tror fortsatt at det viktigste er å finne et søvnmønster som passer for barnet/familien
![]()
Ok. For sønnen til samboer er nyss blitt 8 år gammel, og samboer mener at han ikke trenger leggetid i helgene, at han kan bestemme selv når han skal legge seg og at han godt kan være våken til klokken 23. Jeg mener ikke at han kan det, da dette er en gutt som kronisk våkner Kl 7 om morgenen uansett når han legger seg, og legger vi han senere enn 21 så har han sovnet før han legger hodet på puta. I ukedagene legger han seg SEINEST 20.30, og han trenger virkelig alle de timene med søvn han kan få. Han kan fortsatt sove lur på nærmere en time på dagen(hvis vi kjører langt i bil osv), og likevel sovne tvert kl 20 når vi legger han. I tillegg mener jeg at barn ikke skal bestemme selv når de skal legge seg, da de ikke vet hva som er best for dem og de trenger rutiner. Men samboer er helt uenig... Er jeg helt ute på jordet når jeg sier at 21.30 burde være absolutt seinest for han å legge seg? Har samboer rett?Sover til rundt 9 stort sett, neon ganger 10 og noen ganger 8.30
Jeg tenker vel at det hadde vært greit å fått han i seng til 21.30 om han står opp 7 uansett. Min legges også 20.30 i ukedagene, han er oppe 7.15 da.Ok. For sønnen til samboer er nyss blitt 8 år gammel, og samboer mener at han ikke trenger leggetid i helgene, at han kan bestemme selv når han skal legge seg og at han godt kan være våken til klokken 23. Jeg mener ikke at han kan det, da dette er en gutt som kronisk våkner Kl 7 om morgenen uansett når han legger seg, og legger vi han senere enn 21 så har han sovnet før han legger hodet på puta. I ukedagene legger han seg SEINEST 20.30, og han trenger virkelig alle de timene med søvn han kan få. Han kan fortsatt sove lur på nærmere en time på dagen(hvis vi kjører langt i bil osv), og likevel sovne tvert kl 20 når vi legger han. I tillegg mener jeg at barn ikke skal bestemme selv når de skal legge seg, da de ikke vet hva som er best for dem og de trenger rutiner. Men samboer er helt uenig... Er jeg helt ute på jordet når jeg sier at 21.30 burde være absolutt seinest for han å legge seg? Har samboer rett?
Klart det! Men våre står opp like tidlig uansett når de legger seg, så hos oss er senere leggetid synonymt med for lite søvn![]()
Dere som har barn på ca 8 år, hvor seint legger de seg i helgene?