leggetid??

Melek :)

Glad i forumet
hei min datter litt over 3 mnd,jeg får henne ikke i seng tidlig på kvelden. noen tips? hun tar "natta" ofte midt på natten,av og til sovner hun ni. hun sover mellom 6 og 9 timer hver "natt"

Ho er berre 3 mnd gamal, då mine barn var på den alderen så fulgte vi rytmen som ungane laga seg. Dei var så små enno at eg ikkje ville gått spesielt hardt inn for å tvinge dei inn i ein "riktig" rytme.

Frå ca den alderen begynte dei imidlertid å bli trøttare om kvelden (dvs eldste gjorde det, lille sov nesten heile tida uansett tid på døgnet), så då begynte vi å legge dei tidlegare.

Dei første månadene ville eg latt babyen styre "showet", om ho ikkje gjer teikn til å å få regelmessig døgnrytme i løpet av eit par mnd ville eg nok derimot begynt å jobbe litt med saka.

jenta mi sovner rundt 8 - 9 og sover hele nattaen fram til 8 igjen dagen etter, men hun blir trøtt og klar for senga når hun merker det blir mørkt : )sånn har hun vært siden hun var 2 mnd gammel :)  men nå sover hun ikke så mye på dagen heller da :) en time her og der liksom : )

men jeg har oxo passa på når hun våkner på nattaen og sitte i mørke og gi henne mat, ikke skru på lyset og sånn for da blir hun lys våken : ) det har jeg gjort med begge mine jenter og begge har sovet hele nattaen siden de føre ble 3 mnd :) 

Nå har de lagt seg rundt 8- 9 når de er bitte små, og  nå hun eldste sovner mellom 7- 8 nå og sover helt til 7- 8 dagen etter : ) 

hei min sønn på nå 10 mnd han la seg til å sove for natta ganske seint på kvelden ganske lenge, det ble gradvis tidligere og ikke før han var rundt 5 mnd begynte han å legge seg rundt kl 20 på kvelden og nå først har han begynt å legge seg ca kl 19.
Vi har hele tiden fulgt hans rytme, latt han styre det selv, men kommer jo an på om det er snakk om ordentlig natt før han legger seg eller ikke da...

Jeg stressa ikke med å få han i seng tidlig når han var så liten... men her fiksa han sin egen leggerutine... plutselig ble han trøtt hver kveld i 18 tiden.. så her gikk det litt av seg selv...
Nå legger han seg mellom 18-45 og 19-15 ;)

Når vår sånn var tre mnd la han seg samtidig som oss. rundt halv elleve. Blei gradvis tidligere når han blei 4 mnd og når han var 5 mnd så la han seg rundt sju. Nå legger han seg seks- halv sju. Prøver å holde han våken så lenge som mulig, men vil ikke ha en overtrøtt unge.

tusen takk for svar,er så mange som stresser med dette med leggetid,både hs og venner med barn...da får vi nok vente en stund til å se om det retter seg av seg selv:)

zilje85 skrev:
tusen takk for svar,er så mange som stresser med dette med leggetid,både hs og venner med barn...da får vi nok vente en stund til å se om det retter seg av seg selv:)

Jeg stressa også litt over det, for det var mange på mitt forum som la ungen sin klokka sju. Men det gikk rett og slett ikke for oss, så vi tok det gradvis etterhvert!

Her justerte mini det selv. Var noen mnd der han la seg samtidig som oss,men da sov han titt og ofte i vogga nede i stua. Etter han bikket 3 mnd begynte han å sovne tidligere og tidligere på kvelden,ved 4 mnd sovnet han rundt 8-8.30.

Hvis det blir veldig seint på natta før hun sovner kan mye av problemet være at hun får for mye inntrykk og klarer ikke helt å finne roen. Vi slet mye med dette på vår en periode, klokka ble fort både 02 - 03 på natta før hun tok kvelden.  Dette ble en god del bedre etter at jeg på kvelden i 21 - 22 tiden gav henne et godt måltid, tørr bleie og pysj, tok henne med på rommet vårt ( gubben sov på gjesterommet denne perioden ;) ) hvor hun lå i senga si og styra  uten noe kosing og leking eller annen stimuli, og jeg lå på senga med et svakt lite lys og las bok. Helt stilt og rolig i hele huset. Da klarte hun etterhvert å finne roen mye tidligere og la seg etterhvert tidligere :)

vi lot ungene styre kvelden selv, da de ble 4-6 mnd kom plutselig kveldsrutinene av seg selv og vi slapp bruke tid og ressurser på det ;) lykke til!

Back
Topp