Leggetid på sommeren...

kaosfest

Glad i forumet
Her i huset følges vanlige leggetider selv om det er sommer.
Selv når det er helg og sommerferie prøver vi å holde vanlige tider, stort sett.
Hender selvsagt at 4-åringen får være oppe til 20, men som regel legger han seg 19-19.30 som vanlig.
Begynner å lure på om vi er litt "alene" på dette området, for i disse tider ser jeg hvert år at det er flere små barn ute på kveldene, senere enn vanlig.
De kveldene leggetiden strekkes litt, så bikker det ofte over, og leggingen er ikke så veldig trivelig. De sover også mer urolig på natta, og våkner tidligere.

Hvordan gjør dere det?
Og når legger din 3- eller 4-åring seg i sommerferien..?

Vi gjør som dere, så lenge det lar seg gjøre!
De pleier å legge seg 18:30-19;00.
Men vi sier ikke nei til å være med på ting fordi ungene må være i seng innen den og den tiden.
Men er de lenge over sengetid, er de vanskelige å legge, og veldig overtrøtte!
De er 4 og 5 år.

Husker jeg reagerte veldig da jeg var sammen med eksen min fra nord, hadde liksom inntrykk av at det var unger ute hele døgnet, siden det var lyst. Uvant før en "søring". 

Her har det sklidd litt ut nå som det er ferie. Vi koser oss veldig med det, og det var på tide å justere leggetiden nå uansett. Hun har pleid å legge seg kl 19, men vi mente det var på tide å la det gå til 19.30. Det skal sies at klokka nå er 20 og hun enda ikke er i seng. Drøyer litt i dag. 

Vi prøver å holde på det som vi kan... for vi har hatt mye leggeproblemer og en overtrøtt jente som ikke klarte å roe seg og sove. Så eldste skal være i seng til 18.30. Senest senest om det skjer noe 19. Lillegutt får helt hetta når klokka nærmer seg halv seks, så han er i seng 18 da. Begge spretter opp i 07-tiden :) En enkelt dag kan vi dra den litt lenger om man er i dyreparken eller slikt og kjører hjem og lar ungene sove i bilen... men endrer ikke leggetidene pga at det er sommer. 

Mine (4 og snart 3) legger seg kl 19, uansett om det er mandag, lørdag, sommerferie eller julaften! :) De blir som dine om de legges senere - bruker lengre tid på å sovne, sover urolig og våkner tidlig. 

Vi legger dem til vanlig tid, noe som for både 3- og 5-åringen er ca 19.00. Her strever vi nok med minstemann og legging som det er, så det er lite fristende å skape enda mer tull i rutinene.
Er vi bedt bort på noe, strekker vi leggetiden, men er vi hjemme blir den som vanlig. Registrerer at det er en del barn rundt omkring som er oppe en god del lenger, men vi får bare gjøre det som funker best for oss, tenker jeg.

Jeg gjør det samme som deg. Mina på 5 1/2 år er fortsatt trøtt til samme tid og sovner fort på kveldstid.
Hun våkner like tidelig på morgen selvom jeg legger henne senere og er da super trøtt

I utgangspunktet legges ungene til vanlig tid, men da vi var på Mallorca i fjor snudde vi helt om på eldstesnupp (mini var ikke født enda) og det fungerte som en drøm.

Hun sov plutselig fra 21 til 9 (vanligvis 19 - 6/7) og 2 - 3 timer på dagen. Hun trengte nok mer søvn enn vanlig på grunn av varmen og det passet oss perfekt med tanke på å spise ute på kvelden. Var lite tull når vi kom hjem også :)

Mini ser ut til å være mer var på søvnrymter enn storesøster, så jeg er spent på hvordan vi gjør det i syden til høsten :)

Vi har vært på camping i helgen, og snuppa var ikke i seng før 22.30 i går kveld. Så her får hun være lenger oppe nå når det er sommer:) Syns det bare er såå herlig og ta livet med ro og kose seg på sommeren!

Her sklir det fort ut med leggetid om sommeren, er mye ute om det er fint vær eller borte + at de andre ungene i gata får være ute og leke lenger og da nekter jeg ikke ungene det..har vi fri og kan kose oss og sove lenge så hvorfor ikke 

Beste med sommeren som liten var jo å få leke ute lenger og sove og late oss om morran..deilig  vi får allikevel voksen tid også siden vi er lengre oppe og ungene kommer inn i rutinene igjen uansett!

Her er 3 åringen i seng mellom 18.30-19.00 uansett hvilken dag det er, ellers er hun helt ute å kjøre stakkar. Hun sovner på et par minutter, og sover da 12-13 timer.
Hun sluttet å sove på dagen for et par mnd siden.

Jenta mi er blitt 3 og hun legger seg 18.30. av og til kan den være 18.15 og 19.
Vi prøver og holde den slik og leggingen er 0 problem på barna våre, vi legger de likt.

Gjør det samme i feriene, kan hende det blir en time eller to mer av og til.
Blir fort det om vi er hos familie og vi er mye ute osv.
Vi er ofte ute og fisker ved sjøen og i andre vann en 2 ukers tid i trøndelag på sommeren, bader og griller og vips er klokka 22 når vi er hjemme. Det er helt greit. Det er likevell ikke noe problem med legging og nattesøvn for det.

ungene min pleier og være i seng til 19:30 normalt, men klokka blir som regel litt mer om sommeren før vi får de i seng :-)

Jeg synes det er litt vannskelig denne leggingen på sommeren jeg. For han bruker lang tid på å sovne. Vanligvis legges han 1900, men vi kan drøye den litt om vi er eller har besøk og om vi gjør noe. Men dette gjøres jo på vinteren også, bare det at det er lettere å holde tiden fordi det blir mørkt:)

Til vanlig legger 2 åringen seg 19.00 og 5 åringen seg 19.30, men skjer det noe spesielt i helgene eller vi har ferie varierer dette noe. Har ikke noe problemer med hverken legging eller soving selv om de får være opp litt lenger. :)

Her slutter begge jentene å virke klokken 19.00. De er begge små enda da, men eldste har hatt samme leggetid siden hun var var ca 1 mnd. Minste har hatt mer varierende leggetider, og har vært veldig vanskelig å legge.
De kan godt være "våkne" i sengene sine etter klokken 19, men som velfungerende mennesker er det over og ut klokken 19, etter det blir de... noe annet....

Her er det natta på jenta på 4 år kl 19.00 så å si uansett, vi er veldig strikse på legginga, og hun er stup trøtt hver kveld når klokken nærmer seg 19. det hender vi gjør unntak, men det er skjeldent.. Minstesnuppa er 2 mnd, og hun er nå i seng 19-19.30..

Nå har vi ferie i hele Juli, så da får barna være sent oppe - og så sover vi lenge på morgenen. Ser ikke noe problem i det. De storkoser seg når de får være sent oppe og masse ute å leke:) Ellers i året er det såpass mye rutiner hele tiden, så i feriene synes jeg det er greit å ikke være så streng på det:)

rodstilk skrev:
Mine (4 og snart 3) legger seg kl 19, uansett om det er mandag, lørdag, sommerferie eller julaften! :) De blir som dine om de legges senere - bruker lengre tid på å sovne, sover urolig og våkner tidlig. 

samme her (for største da, minstemor legger seg tidligere og sover lenger)

Stort sett i riktig tid, men var i selskap på fredag, og da var de ikke i seng før halv 9.. 
Vanligvis rundt 19. 

Det skulle serveres kake, og det hadde jo gutten fått med seg, så da måtte vi jo vente :P

De er 1 og snart 3 år.

Back
Topp