Leggetid og sommertid!

- Amy -

Gift med forumet
Jeg har en som starter på skolen til høsten. Han har ikke ferie helt enda, og går i barnehage. Det jeg har lagt merke til er at andre venner av han er ute til langt etter leggetid. Jeg har sett de ute til halv ti også, men det er nok sjeldent. 

Men nå kommer spørsmålet - er jeg en superstreng mor som synes barnet vårt kan holde litt på leggetider? I dag var han i seng rundt åtte som naturligvis er helt ok. Jeg mener at han ikke trenger å komme inn så mye seinere enn halv åtte- åtte. Mye mulig det endrer seg i ferien.. Det er jo litt kjipt for han helt sikkert at de andre er ute og hyler og skriker i gaten mens han gjør seg klar til senga. 

(Jeg vil legge til at jeg ikke henger meg oppi hva andre vil gjøre med sine barn, men heller om jeg er skikkelig urettferdig mot mitt eget barn)..

Her har vi någelunde samme rutiner nå i ferien. Men så bor vi også slik til at de ikke merker hva andre unger gjør siden det er kun 4 barn her vi bor og 2 av de er våres. Og vi har så og si de samme reglene som de 2 andre ungene må forholde seg til

Ska vi noe spes som at vi drar bort eller noe så er de våkene lengre

Ja, jeg tenker litt sånn jeg også at hvis vi reiser bort så kan det være at han er våken litt lenger. 

Hvis ungene mine ikke hadde sovna eller styrt om kvelden om en skøyv leggetida hadde jeg ikke gjort det.

Men i helger og fridager for å sove lenger legger vi dere senere, men ikke så seint.
Åtte, seneste halv ni. De er 3 og 4 år.

Mine våknar mellom 6 og 7 uansett når dei er i seng om kvelden. Så viss dei er oppe til 21 eller 22, blir det mykje mindre søvn enn vanleg, og følgeleg trøtte og grinete ungar. Leggetida i ferien er meir eller mindre som ellers.

Besteforeldra skal på tur med ungane no i nokre dagar, då har dei fått "tillatelse" til å drøye legginga til 20.30-21, på eige ansvar.

Vi har samme rutiner om sommeren med mindre vi er i en fornøyelsespark eller lignende den dagen. Ellers er det i seng til normal tid. Datteren vår (elsdte) blir svært grinete med mange dager med senere legging.

Her har det sklidd ut litt..før la hun seg ved 19 tiden, nå kan den fort bli både 20 og 21\21.30 før hun er  seng..syntes det er helt greit, sover mye lengre om morran også Men om du er for streng? neeeh...syntes egentlig ikke det! Her var det egentlig på tide å drøye den litt om kvelden uansett merket jeg (hun er jo snart 5)

her sklir det ut i sommer, men jeg synes det er veldig greit (og praktisk for oss voksnes del)... skal på campingferie og da synes vi det er litt kosligere at ungene er oppe enn at vi voksne må sitte utenfor teltet fra klokken 19-20 på kvelden..... så vi kommer til å se det litt ann, men jeg tviler på at ungene er i seng før i 22 tiden nå i sommer.

Vi har ikke faste leggetider nå om sommeren. Hun sover når hun er trøtt, og det passer sånn. Noen dager tar hun en lur, andre dager ikke. Noen dager legger hun seg tidlig, og innimellom blir det veldig sent.

Men vi har ferie, og hun kan sove så lenge hun vil om morgenen.
Vi har heller ingen problemer med legging uansett, og hun sover alltid 12 timer uavhengig av når hun legger seg.

Hvis sen leggetid hadde ført til leggeproblemer, eller for lite søvn, eller om hun måtte stå opp tidlig, ville vi nok sørget for å få lagt henne tidlig.

Hun er to år, og veldig glad i å sove, og lett å legge.

Syns ikke du er for streng da, det er jo du som vet hva ditt barn trenger. Og å være oppe til langt utpå kvelden når man ikke har ferie er ikke så lurt.
Det blir noe annet når man har fri dagen etter.

Min begynner også på skolen til høsten, og er sluttet i barnehagen. Hum må inn senest kl 21.00 om været er bra og dem leker bra ute..er ikke streng på leggetiden nå...men NORMALT sett så er hun i seng 19.30 når hun har gått i bhg å jeg på skole.

Hun fungerer best på faste leggerutiner, men det blir liksom litt vanskelig når hele nabolaget med unger er så lenge våken..hehe..men prøver og kjøre på med fast hånd for og holde det nogenlunde i fast rutine.

Yngste på 20 mnd legger seg mellom 19-19.30 hver dag.

Jeg føler det er veldig vanskelig å ta han inn hvis resten av gjengen løper rundt ute og koser seg. Da må jeg heller drøye det til det er naturlig for han å gå inn. Men jeg føler ikke for at han skal løpe ute leeenge etter leggetid. Det er jo andre barn rundt i husene som skal sove. 

Vår begynner også på skole til høsten, så like gammel.

Nå har vi en dag igjen med skole og bhg, før ferien starter. Så idag var det i seng til 1930. Må det om jeg skal få hu opp kl 0600 hehe

Men når ferien starter nå kommer hu nok til å være oppe til senest 2100 :) Forhåpentligvis sover hu lengre også nå da :P 

Bare eeeeen dag igjen før ferie :) Men i helgene får hu også være lengre oppe enn vanlig :) 

Mine er mindre da, men her har det blitt 20 istedet for 19 på gutten på snart 3 år. Han går ikke i barnehagen nå, ferie. Og da trenger han heller ikke tidlig opp, så nå sover han til rundt 8 på morningen, og da går det fint å sovne 20.00. :) 

Synes ikke du er for streng nei :) Er jo barnet som blir sliten,og mange barn sover ikke lengre fordi om de får være oppe lenge

Back
Topp