Leggetid og mye uro/skriking

Tuttemari

Blir kjent med forumet
Når legger dere de små nå?Vår er 7 mnd nå.Har fast kveldsrutine med grøt kl 18.pysj og kveldsamming på soverommet før legging.Sovner da mn våkner alltid etter ca 20-30 min og er deretter veldig urolig lenge.1-1,5 time.intens skriking.Prøver roe i senga.Stryke.bysse.gå inn og ut osv.Ingenting hjelper annet en amming.Slitsomme kvelder.sover 2-3 timer på dagtid fordelt på 2-3 økter.siste økt ikke senere en16- 16.30
 
Lille her legger seg mellom 20 og 21. Vi bytter til pysj, ammer og synger nattasang. Noen ganger sovner han raskt, andre ganger kaver han en stund alene før jeg kommer inn igjen før en runde til med mat. Etter runde nummer to sover han til vi legger oss. Får da en runde til med mat og sovner like etter.
 
Vi har lik rutine som deg, Tuttemari. Og nesten samme problem også.. men her starter det nesten alltid halv ett på natta, og amming hjelper ikke en dritt [emoji42] I natt holdt han på i to timer - sint som fy, og skulle ikke sove.
Skal til helsesøster i morgen og ta en prat. Jeg poster her hva hun kommer med av tips i vår situasjon.
 
Her er det natt rundt kl 21. Han får grøt rundt kl 18, og så har han er liten lur etter det på ca 45.min. Han våkner alltid igjen av seg selv rundt 19.30. Da er han våken en stund før vi steller og har på pysj ca 20.30-21.15. Og så får han flaske før han sovner. Han sovner raskt. Som regel med engang, ihvertfall før det har gått 20.min. Da sover han til det blir morgen, ca kl 7. Får ei flaske og sover videre til 9-10[emoji4] Her er det ikke noe vits la han sove videre etter den siste luren. Da tror jeg vi hadde holdt på en evighet[emoji28]
 
Vi har lik rutine som deg, Tuttemari. Og nesten samme problem også.. men her starter det nesten alltid halv ett på natta, og amming hjelper ikke en dritt [emoji42] I natt holdt han på i to timer - sint som fy, og skulle ikke sove.
Skal til helsesøster i morgen og ta en prat. Jeg poster her hva hun kommer med av tips i vår situasjon.
Uff.Føler med dere.Blir små rar av den leggingen [emoji85]
 
Her er det natt rundt kl 21. Han får grøt rundt kl 18, og så har han er liten lur etter det på ca 45.min. Han våkner alltid igjen av seg selv rundt 19.30. Da er han våken en stund før vi steller og har på pysj ca 20.30-21.15. Og så får han flaske før han sovner. Han sovner raskt. Som regel med engang, ihvertfall før det har gått 20.min. Da sover han til det blir morgen, ca kl 7. Får ei flaske og sover videre til 9-10[emoji4] Her er det ikke noe vits la han sove videre etter den siste luren. Da tror jeg vi hadde holdt på en evighet[emoji28]
Hvor gammel er han og hvor mye sover han på dagen?
 
Lille her legger seg mellom 20 og 21. Vi bytter til pysj, ammer og synger nattasang. Noen ganger sovner han raskt, andre ganger kaver han en stund alene før jeg kommer inn igjen før en runde til med mat. Etter runde nummer to sover han til vi legger oss. Får da en runde til med mat og sovner like etter.
Vekker du han for mat når du legger deg? Hvor gammel og hvor mye dagsoving har dere?
 
Uff.Føler med dere.Blir små rar av den leggingen [emoji85]

Ja fy fader... i natt holdt han på i TRE timer! Rakk vel å sove 1-1,5 time selv først, og så 3 timer etter - zombietilstand her i dag... [emoji42][emoji42][emoji42]
 
Vekker du han for mat når du legger deg? Hvor gammel og hvor mye dagsoving har dere?
6.5 måneder. Jeg vekker han for mat når vi legger oss. Han sovner igjen på et blunk etterpå. Mengden dagsoving varierer. Vanligvis har han tre lurer og er våken i to-tre timer mellom hver.
 
Hvor gammel er han og hvor mye sover han på dagen?
Han er litt over 8.mnd (født i uke 34+6 så han blir korrigert til å være nesten 7.mnd). Han står som sagt opp om morgen rundt kl 9, og da sover han igjen rundt kl 12. Sover ca 1 1/2t. Han pleier også å ha en liten lur rundt kl 16.30 på ca en halvtime. Og så er det den luren på kvelden før legging.

Det er noen dager han er våken litt lenger etter han har stått opp, slik at den første luren blir rundt kl 13. Da har han ikke noe lur igjen før sånn 18/18.30.[emoji4]
 
Når legger dere de små nå?Vår er 7 mnd nå.Har fast kveldsrutine med grøt kl 18.pysj og kveldsamming på soverommet før legging.Sovner da mn våkner alltid etter ca 20-30 min og er deretter veldig urolig lenge.1-1,5 time.intens skriking.Prøver roe i senga.Stryke.bysse.gå inn og ut osv.Ingenting hjelper annet en amming.Slitsomme kvelder.sover 2-3 timer på dagtid fordelt på 2-3 økter.siste økt ikke senere en16- 16.30

Vår er på samme måten hvis jeg prøver å legge han så tidlig. Har rett og slett valgt å tolke det som at han ikke er klar for kvelden da, så han har en dupp i 16-17 tiden, og så legger han seg for kvelden ca 20-21. Da er det sjelden han våkner igjen for mer enn sutt eller kort trøst før det er tid for nattmat. Hvis jeg legger han før 19.30 kan du banne på at han våkner igjen etter maks tre kvarter og nekter å sove mer.
 
Da er vi hjemme igjen etter besøk hos helsesøster. Er jo som forventet helt normalt dette her, og like vanlig som de som sover natta gjennom.
Vi skal fortsette med det vi har gjort til nå. Først sørge for at han ikke er sur fordi han har vondt, er sulten eller har full bleie. Hvis vi vet at alle disse behovene er dekket, så tas han ikke opp av senga med mindre han gråter (sutring er ikke gråting). Hos oss funker ikke "inn og ut"-taktikken da han flipper helt når vi forsvinner utenfor synsvidde, så her har vi funnet ut at vi må sitte slik at han ser oss, men være så kjedelige at han ikke får noe ut av det. I det lange løp håper vi at han innser at han like gjerne kan sove, for det skjer ikke noe gøy..
I natt endte det med madrass på gulvet på barnerommet, så det er planen i natt fra starten av (siden han våkner på natta, hadde det vært kveld hadde jeg bare sittet på en stol).
Egne hjemmelekser jeg har gitt meg selv:
- lav terskel for å ordne til for dagdupp (dvs den minste sutring og gniing av øyne --> dupp!), i håp om at søvn avler søvn.
- være litt mer standhaftig i øving på å legge han i vogna hvor han skal klare å sovne uten at jeg triller eller rugger på vogna.
Så får vi se da! [emoji12]
 
6,5 mnd.
Frøkna legges kl. 19.00. Ammes i søvn.
Har begynt å droppe nattammingen, så hun får ikke mat før ca 5.00. Sovner da igjen med en gang og sover til mellom 6 og 8 en gang.

En uke siden vi begynte å droppe nattammingen. Hun våkner et par ganger (ca 1 og 4), og snur deg på magen og begynner å klage litt. Snur henne da tilbake på ryggen og hun sover i løpet av 5 min.

Sover tre dupper på dagtid á 40 min.
 
Vår er på samme måten hvis jeg prøver å legge han så tidlig. Har rett og slett valgt å tolke det som at han ikke er klar for kvelden da, så han har en dupp i 16-17 tiden, og så legger han seg for kvelden ca 20-21. Da er det sjelden han våkner igjen for mer enn sutt eller kort trøst før det er tid for nattmat. Hvis jeg legger han før 19.30 kan du banne på at han våkner igjen etter maks tre kvarter og nekter å sove mer.
Ikveld prøver vi ut senere legging.Fikk en dupp 16.30-17.15 så ikveld drøyer vi legging til hvertfall 20 og prøver det
 
Hvordan gikk det?
Legging gikk litt bedre.Ammet i søvn.våknet etter 40 min.Ammet på ny og sovnet.Men våknet igjen 00.30.Forsøkte gi kun vann og smokk uten hell og endte med amming da og.Hadde 5 oppvåkninger i natt[emoji85]Huff altså....
 
Blir trøtt og sur i 5-tiden, varer ca 30 min og så går det over. Spiser litt kvelds og steller seg rundt 6 (kan ikke vente til han blir trøtt for da er det umulig å gå gjort noe med han haha).
Og så legger han seg mellom 6 og 8 engang med amming i senga, alt etter når han blir trøtt.

Har samme problem som deg med at han våkner igjen etter en times tid. Jeg går alltid inn å gir han smokken først. Noen ganger hjelper det og han sovner igjen, andre ganger vil han absolutt ammes. Jeg gir etter å lar han amme for å få fred :')
Har desverre ikke så mange lure tips å gi deg, vi har aldri vært gjennom noe intens gråting over tid :( men sender deg litt styrke for å klare å holde ut:Heartred
 
Back
Topp