Leggetid blitt kamp etter smukkeslutt

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Som overskriften sier har leggetiden her blir en kamp som bare eskaleres til å bli verre og verre siden snuppa på 3,5 år sluttet med smukken.

nå har det gått ca 1 mnd siden smukkeslutt å hun gråt og slet litt med å finne roen i starten men med litt stryking på ruggen og sang gikk det til slutt de fleste tilfeller, samtidig som det har lysnet ute og hun fremdeles sliter med å finne roen i sengen har hun også fått stadig mer laken skrekk, hun har blitt skikkelig vrien på legging, prøver å roe ned med boklesing, eventyr eller sang, men hun driver bare å aper rundt, prater som en foss eller tar det steget at hun prøver å stikke av fra sengen å løper tulling rundt i huset mens hun roper «vil ikke legge meg»

Hun får tydelig for lite søvn, er så sur å grinete å både vi og bhg merker at det er for lite, hun får ikke til å sove på dagen lenger, legger vi henne endel tidligere blir det bare til at leggingen tar 2-3 timer å det blir bare frustrerende å se hvor lenge hun stritter i mot senga å jeg orker faktisk ikke en 3 timers kamp hver eneste kveld. Legges hun litt senere er hun overtrøtt og det er bare sutring og krangling.

holder på å bli litt sprø og lurer på om noen har tips til hva som kan hjelpe med å roe henne i sengen siden smukken ikke lenger er et alternativ.

vi har prøvd ganske mye. Koseklut/pledd og bamser har hun null interesse for å sove med, lydbok og nattlys i taket var heller ikke noe slager.

setter pris på tips.:-)

Kan jo dele hvordan det gikk til hos oss hvertfall :)

Akkurat rundt smokkeslutt begynte vår også å sovne alene på rommet sitt, vi hadde vært inne hos han frem til det og det hadde fungert greit fordi han etter kutt av dagsoving sovnet på fra 2-15 min, så det gikk raskt og var hyggelig. Men litt etter 3 år begynte det å drøye og han var mer opptatt av å bable med oss, han hadde også glemt smokken et par kvelder så da virket det greit å slutte med det. Vi sa bare at vi måtte jobbe eller gjøre husarbeid, og vi gjorde jo forsåvidt også det når han kom ned til oss. Han forsto det mye mer enn om vi skulle slappe av :hilarious:
Vi gjorde så lite som mulig ut av at han sto opp eller ropte på oss fra rommet, fortsatte med det vi holdt på med og spurte om vi skulle følge han i seng eller om han ville gå alene. Det ble egentlig litt bedre når han måtte stå opp i stedet for at han ropte og at vi gikk inn, for det var kjedelig med voksne som ikke kunne leke eller snakke masse med han, og kjedelig å gå opp og ned trappa 10 ganger hver kveld.
Min er heller ikke interessert i kosedyr, og lydbok blir han liggende våken å høre på til det er ferdig. Vi har kjøpt sånn klokke som viser om det er natt eller dag, men det er mest for at han ikke skal insistere på å stå opp 4:45. Nå ser han på lyset, og hvis det er rødt legger han seg som regel til å sove igjen.

Det er ikke sikkert det her hjelper for dere, barn er jo så ulike. Det var også enklere om den ene forelderen var borte, eller at bare 1 av oss reagerte så han ikke hadde 2 stk å spille på. Vi hadde en liten baby i denne perioden som var ganske urolig, så en av oss var som regel opptatt med henne. Og jeg er alene med dem 2 kvelder i uka til etter legging så da måtte han bare få til å sovne alene på rommet, eller hvertfall vente hvis han ropte etter meg fordi babyen måtte bysses eller få melk.

Håper du finner noe som fungerer, for det er slitsomt å bruke hele kvelden på legging :wacky:

Last edited:
Ingen tips, for vi ga opp, og ga smukken tilbake - men kun til sengetid :hilarious: Og hun er selv rimelig klar på at den bare er til nattbruk. Får nesten panikk hvis hun en og annen gang glemmer seg av, og går ut i stua med smokken. Da springer hun tilbake og legger den i senga.

Aner ikke når vi skal ta den kampen igjen (er og 3,5 år). Hun koser seg jo så med smokken! Har liksom ikke hjerte til å ta den fra henne :p og hun har den jo heller ikke konstant i munnen gjennom natten, så tenker at det ikke er så "farlig". Håper vel at hun en dag bestemmer seg selv for at hun er ferdig, men holder ikke akkurat pusten i påvente av at det skal skje ... :rolleyes:

Ingen tips, for vi ga opp, og ga smukken tilbake - men kun til sengetid :hilarious: Og hun er selv rimelig klar på at den bare er til nattbruk. Får nesten panikk hvis hun en og annen gang glemmer seg av, og går ut i stua med smokken. Da springer hun tilbake og legger den i senga.

Aner ikke når vi skal ta den kampen igjen (er og 3,5 år). Hun koser seg jo så med smokken! Har liksom ikke hjerte til å ta den fra henne :p og hun har den jo heller ikke konstant i munnen gjennom natten, så tenker at det ikke er så "farlig". Håper vel at hun en dag bestemmer seg selv for at hun er ferdig, men holder ikke akkurat pusten i påvente av at det skal skje ... :rolleyes:

det har absolutt fristet, men jeg synes ikke det er et alternativ overhode. Vi står i det videre. Det kommer til å bedre seg det vet jeg, hadde bare håpet å klare å finne en alternativ måte å få henne til å finne roen på kvelden:-)

Legging tar MED smokk for tiden ca 2 timer her, ungen sover kategorisk ikke før 22:00. Har også gått til 23:00, og når man da har begynt legging sånn 19:30 er man helt ferdig. Ingen anelse hva og hvorfor, føler det er en fase. Bare aping og rulling og hopping og og og, ungen er jo bare 1,5 år så hun stikker ikke av, men ellers er det klapp og spill og sjallabais. Vi har også både rutiner og følger alle tips og triks til tilknytningsbasert «oppdragelse».

Mitt beste tips er egentlig bare selvpleie, med podcasts og slikt på øret. For å holde ut. Det er selvfølgelig trasig at hun blir så sliten at dagene ødlegges, kunne hun tatt seg en powernap på dagen på de verste dagene?

Legging tar MED smokk for tiden ca 2 timer her, ungen sover kategorisk ikke før 22:00. Har også gått til 23:00, og når man da har begynt legging sånn 19:30 er man helt ferdig. Ingen anelse hva og hvorfor, føler det er en fase. Bare aping og rulling og hopping og og og, ungen er jo bare 1,5 år så hun stikker ikke av, men ellers er det klapp og spill og sjallabais. Vi har også både rutiner og følger alle tips og triks til tilknytningsbasert «oppdragelse».

Mitt beste tips er egentlig bare selvpleie, med podcasts og slikt på øret. For å holde ut. Det er selvfølgelig trasig at hun blir så sliten at dagene ødlegges, kunne hun tatt seg en powernap på dagen på de verste dagene?

det er nok en fase, mi var også slik en fase rundt den alderen din er i hvor hun oppdaget litt mer at hun kunne bevege seg litt mer i sengen:p

har vært flere «korte» slike faser tidligere også men da har det vært «enkel» fiks å justere litt på søverutinene/ dubbene på dagen så har det løst seg igjen ganske kjapt. Men er nettopp det som er utfordringen her. Hun sover ikke på dagen lenger, og får det heller ikke til om hun prøver.

Dermed blir det suring og grining å alt for lite søvn på dagen totalt, å bare spetakkel på kvelden når hun skal legges, å nå funker ikke «justere søvn» trikset, for problemet er at jenta klarer ikke å finne ro til å ligge still et øyeblikk engang selv om hun er trøtt som ei strømpe.

podkast på øret fungerer også svært dårlig nå som hun er blitt så stor, det kunne jeg gjøre før men hun for det første merker om jeg sitter med noe på øret og blir da sur, å hun krever såpass mye oppmerksomhet i form av a) hun ligger bare å skriker eller b) hun løper fra meg helt tulling hvor hun blir fanget inn igjen å båret til soverommet hvor det igjen er tilbake til punkt a eller c) hun stiller en million spørsmål og skal fortelle en masse greier eller d) eneste måten å få henne til å finne roen er om jeg sitter å konstant synger til henne samtidig som jeg stryker på ryggen etter vi allerede har gjort punkt a,b og c på repeat noen ganger:-)

Last edited:
Kan det fungere å gjøre mindre ut av leggingen, men lage noen tydelige rammer som du presenterer på forhånd??

For eksempel at nå er det leggetid, vi leser 2 bøker også synger jeg de faste nattasangene. Deretter må jeg få rydda opp på kjøkkenet/vaske klær/støvsuge (eller noe annet) også kommer jeg innom rommet ditt innimellom når jeg har tid og sier natta eller synger en sang. Hvis hun står opp gjør dere ikke noe big deal ut av det men fortsetter med husarbeid uten å ignorere henne totalt. Kn snakke med henne men vise at det ikke påvirker dere så veldig at hun er ute av senga. Så spørre om hun vil følges tilbake eller gå til senga selv.

Kanskje vet du allerede at det er håpløst, og da kan du droppe det :p men det var det som fungerte best her i overgangen fra å sovne med oss på rommet til å ligge der selv og heller ta kontakt om han trengte noe. I denne alderen ble det hvertfall tydelig at gutten min fikk roet seg raskere om han var alene på soverommet heller enn at vi var der, men han måtte øve på det. For om vi var der måtte han bare snakke om noe. I tillegg ble han nok litt tvunget inn i det når jeg var alene fordi den nyfødte babyen vår gråt og var urolig i leggetiden hans og jeg måtte være med henne. Han aksepterte liksom det, samtidig som han kom ned om han trengte litt mer oppmerksomhet eller en ekstra nattasang :) Jeg tror ikke han hadde vært klar for det her rundt 1,5-2,5 år (jeg prøvde flere ganger uten hell) men 3-4 måneder etter 3 år ble veldig rett tid her, det var rett etter smokkeslutt. Han savnet av og til smokken men da sa jeg at det skjønner jeg, du er ferdig med smokken men du kan få en kos.

Her fikk vi eldste til å slutte med smokk 30.11. det året hun ble 3år.
Hun elsker klistremerker, så vi kjøpte inn nye, fant frem en konvolutt som vi pyntet masse og fikk sammen til postkassen med og sendte til julenissen.
Dagen etter hadde hun fått en fin gave tilbake fra nisse. :)
Det funker veldig fint her. Det ble 2 netter med litt gråt og så en uten med; Jeg savner smokken.
Men tror det hjalp veldig å ta det rett før jul, for da kunne vi fokusere på julekallenderen når hun skulle stå opp dagen etter og telle ned dager til julaften.

Her fikk vi eldste til å slutte med smokk 30.11. det året hun ble 3år.
Hun elsker klistremerker, så vi kjøpte inn nye, fant frem en konvolutt som vi pyntet masse og fikk sammen til postkassen med og sendte til julenissen.
Dagen etter hadde hun fått en fin gave tilbake fra nisse. :)
Det funker veldig fint her. Det ble 2 netter med litt gråt og så en uten med; Jeg savner smokken.
Men tror det hjalp veldig å ta det rett før jul, for da kunne vi fokusere på julekallenderen når hun skulle stå opp dagen etter og telle ned dager til julaften.

:-)

Smukken har nå vært borte i godt over en mnd og det har gått veldig fint.

Vi sendte den også til nissen i posten og det var hun selv som valgte det og kom på at hun ville gjøre det ;-)

problemet ligger i at hun nå til tross for lenger tid uten smukk ikke klarer å finne en god måte å roe ned/sovne inn på, og det har eskalert å skapt endel konflikter rundt legging.

Kan det fungere å gjøre mindre ut av leggingen, men lage noen tydelige rammer som du presenterer på forhånd??

For eksempel at nå er det leggetid, vi leser 2 bøker også synger jeg de faste nattasangene. Deretter må jeg få rydda opp på kjøkkenet/vaske klær/støvsuge (eller noe annet) også kommer jeg innom rommet ditt innimellom når jeg har tid og sier natta eller synger en sang. Hvis hun står opp gjør dere ikke noe big deal ut av det men fortsetter med husarbeid uten å ignorere henne totalt. Kn snakke med henne men vise at det ikke påvirker dere så veldig at hun er ute av senga. Så spørre om hun vil følges tilbake eller gå til senga selv.

Kanskje vet du allerede at det er håpløst, og da kan du droppe det :p men det var det som fungerte best her i overgangen fra å sovne med oss på rommet til å ligge der selv og heller ta kontakt om han trengte noe. I denne alderen ble det hvertfall tydelig at gutten min fikk roet seg raskere om han var alene på soverommet heller enn at vi var der, men han måtte øve på det. For om vi var der måtte han bare snakke om noe. I tillegg ble han nok litt tvunget inn i det når jeg var alene fordi den nyfødte babyen vår gråt og var urolig i leggetiden hans og jeg måtte være med henne. Han aksepterte liksom det, samtidig som han kom ned om han trengte litt mer oppmerksomhet eller en ekstra nattasang :) Jeg tror ikke han hadde vært klar for det her rundt 1,5-2,5 år (jeg prøvde flere ganger uten hell) men 3-4 måneder etter 3 år ble veldig rett tid her, det var rett etter smokkeslutt. Han savnet av og til smokken men da sa jeg at det skjønner jeg, du er ferdig med smokken men du kan få en kos.

takk for gode tips som vanlig:Heartred

god strategi, men jeg tror ikke den vil fungere så godt her hos oss pt, jenta vår er livredd for å være alene og har helt angst for at vi skal gå fra henne når hun skal sove. Vi har forsøkt oss litt rolig frem med at vi er i rommet ved siden, og har gjort ganske mange forsøk på det, hun har også bedt om å få prøve noen ganger men jevnt over har vi tatt to steg frem og to steg tilbake når det gjelder dette, og vi ser at vi må nok bare være litt tålmodig her, det jeg er litt redd for er jo å pushe det har for mye slik at istedenfor at hun blir trygg på å være alene at hun blir enda mer redd. Så vi må være på rommet når hun skal sove enn så lenge.:-) så jobber vi gradvis videre med dette:-)

men skal ha taktikken i bakhodet for jeg tror bare hun kommer over den frykten så kan dette funke.

Men nå har hun veldig god fantasi, å jeg merker også at hun plukker opp endel i bgh fra de eldre barna som er litt uheldig på akuratt det her, hun snakker mye om zombier, spøkelser, død, tyver, monster og lignende om dagen og er overbevist om at hun kommer til å bli enten spis eller at noen kommer til å komme inn på rommet hennes å ta henne. Så nå jobber vi mest med å få henne til å forstå hva som er virkelig, og hva som er fantasi/oppdiktet. Og på å trygge henne her hjemme:-)

:)

Smukken har nå vært borte i godt over en mnd og det har gått veldig fint.

Vi sendte den også til nissen i posten og det var hun selv som valgte det og kom på at hun ville gjøre det ;-)

problemet ligger i at hun nå til tross for lenger tid uten smukk ikke klarer å finne en god måte å roe ned/sovne inn på, og det har eskalert å skapt endel konflikter rundt legging.

Det er bra da.

Kjenner til den. Det tok vår veldig langt tid å finne roen selv på natten igjen etter at smokken var borte.
Hun brukte samme tid på alt annet tull.
Jeg tror det tok minst 6mnd før legging ble bra igjen. :confused: Men hun fikk også en lillesøster 2mnd etter smokkeslutt, så kan ha vært med på å forlenge det..

Ser du har skrevet at hun er redd og ikke vil at dere skal gå.
Den fasen gikk vi også gjennom. Ble mye tid i rommet til hun sovnet, men gikk over til slutt :)

Back
Topp