Leggerutiner

Milloo

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Er det noen som har dette allerede? Jeg var heldig med at mini sov fra kl 23-00 til 12 dagen etter . ( med noen matinger Såklart) så no er han litt over 7 uker og han våkner mellom 4-5 på natten å spiser, å etterpå er han lys våken. Ligger der i evigheten før han finner søvn igjen , og etter han e sovnet igjen så er det korte etapper med søvn før vi står opp. Dette begynner å bli slitsomt da jeg bare sover 3-4 timer natten no. Han sover mye på dagtid . Ofte nesten hele dagen sånn sett. Så jeg tenker det må være mulig å snu dette på en måte. Med å holde våken litt for å så lage leggerutiner elns? Er det noen med erfaringer?
 
Jenta vår holdt også på sånn i den alderen (hun er 11 uker nå). Hun la seg i 22-23 tiden og da hun våknet etter første amming så kunne hun ligge våken i opptil en time før hun sovnet igjen. Hun våknet også nesten hver time etter det. Det gikk gradvis over av seg selv, men hun sover fortsatt best første etappe av natten.

Rutinene hun har nå laget hun på en måte selv. Hun begynte å sove tungt fra 18-19 tiden og sov i flere timer før vi vekket henne for mat før vi selv skulle sove. Vi har nå begynt å legge henne ca kl 1900. Hun sover da til 3-4 så ammer jeg henne og hun sover til ca 6-7 før hun får pupp og vi står opp.

På dagtid sover hun som regel 4-5 ganger. De fleste av disse lurene varer bare i 30 min. Hun er våken ca 1,5-2 timer etter mat før hun blir trett og må sove :)
 
Last edited:
Jenta vår holdt også på sånn i den alderen (hun er 11 uker nå). Hun la seg i 22-23 tiden og da hun våknet etter første amming så kunne hun ligge våken i opptil en time før hun sovnet igjen. Hun våknet også nesten hver time etter det. Det gikk gradvis over av seg selv, men hun sover fortsatt best første etappe av natten.

Rutinene hun har nå laget hun på en måte selv. Hun begynte å sove tungt fra 18-19 tiden og sov i flere timer før vi vekket henne for mat før vi selv skulle sove. Vi har nå begynt å legge henne ca kl 1900. Hun sover da til 3-4 så ammer jeg henne og hun sover til ca 6-7 før hun får pupp og vi står opp.

På dagtid sover hun som regel 4-5 ganger. De fleste av disse lurene varer bare i 30 min. Hun er våken ca 1,5 time etter mat før hun blir trett og må sove. Vi holder henne våken i rundt 2 timer før hun skal legge seg for kvelden :)
Helt likt som her da :p han våkner hver time ca etter første amming . Off , er slitsomt :p får håpe det bedrer seg her også da :) vi er på ferie no så er lite rutiner . Men når vi kommer hjem skal jeg jobbe med å få til en slags rutine som ikke inkluderer å våkne 5 . Hehe
 
Jeg har hørt og erfart tidligere med eldstemann (som nå er to år) at det stort sett virker mot sin hensikt å prøve å holde de våkne for å få bedre søvn om natten. Iallfall før de er mye eldre (vi har først nå skrenket inn på daghvilen med han eldste). Søvn avler søvn, iallfall er det vår erfaring. Jeg har en sovebaby nå, så det er ikke behov for så mye leggerutiner ennå, utenom at jeg tenker å begynne å legge henne før jeg legger meg selv i ellevetida, fordi hun stort sett er klar for natta rundt ni. Med eldste var det mye mer våkentid om natta, og vi begynte å legge han før vi la oss selv når han var rundt tre-fire mnd. Pass på at lille får mye dagslys om dagen, og senk lyset og volumet på TV etc på kvelden før legging. Så kommer nok døgnrytmen etterhvert :)
 
Hos oss så har vi måtte overstyre litt. Hu lille snudde døgnet fullstendige og var våken om natta og sov på dagen. Jeg er et naturlig a menneske og sover dårlig om dagen og trenger minst 4-6 timer for å funke greit om dagen. Vi tok en dag i hvor vi holdte henne våken i noen timer på ettermiddagen og fikk snudd henne. Nå har hu skapt en egen rutine selv hvor hun er trøtt rund 19/20, får da kveldsstell og kveldsmåltid.så sover hun som regel til rund 3,får mat og sovner igjen, våkner 6/7 og da står vi som regel opp, hun får morgen stellet sitt og første dagsmåltid og sover som regel noe timer etter det, og så er hu mye våken utover dagen av seg selv. Vi lar henne sove så mye som hun vil i løpet av dagen frem til 18/19 hvor hu er litt våken og vi aktiviserer med stell og mat. Hun gråter lite og virker bli og fornøyd selv :happy:
 
Her har vi den siste uken hatt en slags "leggerutine". Fra å ikke sovne for natten før kl 23, begynte hun plutselig å ta kveld rundt kl 20. Jeg prøver å sørge for at hun sover en dupp frem til kl 18/18:30-tiden. Så har hun en våkenperiode før hun sovner for natten rundt kl 20/20:30. Så våkner hun for mat 2-3 ganger ila natten, der hun sovner raskt i sengen sin etter ammingen. På dagtid har hun en del "smådupper", som stort sett varer rundt 30 min. Hun er våken rundt 1,5-2 timer mellom hver dupp :)
Hun er 8 uker i morgen :Heartred
 
Legger henne i senga i stua sånn i 2130-tiden, tar med opp og bytter til bleie+pysj når vi legger oss rundt 1. Får mat da, og så våkner hun igjen rundt 5 for ny runde. Morgenmat ca 0830 for tiden, men da sovner hun gjerne igjen etter en halvtimes tid og våkner rundt 11 :)

Jeg vil bevisst ikke ha bading osv som en del av kveldsrutinen - delvis fordi jeg ikke bader baby særlig mer enn 1 gang i uka, dels fordi jeg vil ha en "rutine" som lett kan kopieres om vi er på hotell, hyttetur osv.
 
Back
Topp