Leggerutiner?

K7583

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Hvordan går det med deres leggerutiner? Lille har passert 3mnd og vi har ikke begynt med noen spesifikke rutiner enda. Problemet er at hun vil liksom ikke sove før 2 på natta. Men da sover hun fint til midt på dagen med amming innimellom. Noen tips og råd? Hvordan gjør dere ting?
 
Her lagde faktisk mini rutine selv faktisk. Så nå pysjer vi i 19 tiden. Hun sovner som oftest i 20-tiden og sover til kl 7 på morningen ca. Ammer 1-2 Ganger i løpet av den tiden.

men før det så stressa vi ikke. Hun la seg da jeg la meg siden vi samsov. Men brått ble hun bare ekstremt grinete etter klokka bikka 19-20 og ga seg kun ved å bli lagt i senga selv om hun da kunne ligge og bable i en time eller to :).
 
Skal også sies at vi har en baby som ikke sover på dagtid omtrent. Kan ta en dupp i løpet av hele dagen på 2-3 timer som regel. Så det er nok grunnen til hvorfor det er sånn her
 
Vår rutine er å ha kveldsstell klokka 18 så er hun lagt 18:30 så får hun flaske 05-08 våkner rundt 9-10 tiden :)
 
Her legger hun seg kl 22 og sover til 07:30-08:00. Ingen mating på natta. Skal begynne med leggetid rundt 20 når hun begynner med fast føde.. dårlig vektoppgang pga hjertefeil, så må strekke det til ett måltid til på kvelden :)
 
Her vi begynte med samme rutiner hver kveld ganske tidlig. Lille var urolig om kveld noe som er mye bedre nå. Så,vi gjør kveldsstellet rundt kl 19 og han ammes,det tar 30min eller en time før han sovner. Han spiser noen ganger om natta og vi er oppe rundt 6:30. Han sover noen ganger om dagen også men det variere mye,sover veldig kort 20min eller 1,5 time 3,4 eller 5 ganger,umulig å vite :)
 
Begynte med leggerutiner når hun var 2 mnd. Da la vi henne kl 21. Nå legger vi henne kl 17.45. Skifter til pysj 17.30 og gir flaske i sofaen. Alle gir natta klem før hun legges i egen seng. Sovner i løpet av ca 10 min. Våkner opp 2-3 ganger for mat (og sovner igjen med en gang etterpå) før hun er klar for å starte dagen 6.30-7.00. Passer bra for de to eldste står opp 7.00-7.30. Sovner en lengre økt på formiddagen.
 
Herlighet! For noen drømmebabyer!
Her varierer det så mye på søvnkvalitet hos baby at jeg holder på å gå på veggen. Hun nekter å sove... baby sover oppstykket så jeg har sovet 1 time På 26 timer nå
 
Herlighet! For noen drømmebabyer!
Her varierer det så mye på søvnkvalitet hos baby at jeg holder på å gå på veggen. Hun nekter å sove... baby sover oppstykket så jeg har sovet 1 time På 26 timer nå

Det hørtes ikke greit ut. Er det ingen steder hun vil sove? Bæresele? Vogn? Bilen?
 
Her sovner hun helst klokka 2 på natta. Sånn har det vært siden hun var født. For såvidt inni magen også. På dagtid er hun mye våken også. Kan sove fra 2 til 10-12. Så sover hun 20 min her og 30 min der. Så ikke særlig ofte. Så litt overasket over at hun ikke sove tidligere på kvelden. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å snu det heller.
 
Det hørtes ikke greit ut. Er det ingen steder hun vil sove? Bæresele? Vogn? Bilen?
Jeg tror hun nettopp er ferdig med tredje utviklingstrinn! Vi har hatt en hel uke med en, unnskyld meg, men vanskelig baby. Hun var plutselig så blid i går! Og var lett å legge i går, sovnet 22. Sov 5 timer og fikk mat, så sto vi opp kl 7. Nå er klokka 9 og vi har lagt oss igjen og hun sovnet av seg selv mens jeg var på kjøkkenet å lagde erstatning! Sovnet uten hjelp for første gang!!
 
Jeg tror hun nettopp er ferdig med tredje utviklingstrinn! Vi har hatt en hel uke med en, unnskyld meg, men vanskelig baby. Hun var plutselig så blid i går! Og var lett å legge i går, sovnet 22. Sov 5 timer og fikk mat, så sto vi opp kl 7. Nå er klokka 9 og vi har lagt oss igjen og hun sovnet av seg selv mens jeg var på kjøkkenet å lagde erstatning! Sovnet uten hjelp for første gang!!

så bra at det har snudd og hun sovnet at seg selv!
 
Herlighet! For noen drømmebabyer!
Her varierer det så mye på søvnkvalitet hos baby at jeg holder på å gå på veggen. Hun nekter å sove... baby sover oppstykket så jeg har sovet 1 time På 26 timer nå
Jeg tror hun nettopp er ferdig med tredje utviklingstrinn! Vi har hatt en hel uke med en, unnskyld meg, men vanskelig baby. Hun var plutselig så blid i går! Og var lett å legge i går, sovnet 22. Sov 5 timer og fikk mat, så sto vi opp kl 7. Nå er klokka 9 og vi har lagt oss igjen og hun sovnet av seg selv mens jeg var på kjøkkenet å lagde erstatning! Sovnet uten hjelp for første gang!!
Ja! Jeg ville spørre om det men nå jeg fikk svar! Så bra! Vi hadde det også og å si at han var vanskelig var ikke nok :) Han ville ikke sove mer enn 5min om gangen og klarte å våkne hver time om natten men plutselig etter noen.dager alt var bedre :)
 
Her sovner hun helst klokka 2 på natta. Sånn har det vært siden hun var født. For såvidt inni magen også. På dagtid er hun mye våken også. Kan sove fra 2 til 10-12. Så sover hun 20 min her og 30 min der. Så ikke særlig ofte. Så litt overasket over at hun ikke sove tidligere på kvelden. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å snu det heller.
Jeg kom over denne tråden og jeg hadde det på samme måte med min første. For å snu det så hadde jeg på vekkeklokke på morgenen til et fast klokkeslett. Litt kjipt at jeg da ikke lenger hadde morgenen for meg selv, men etter kort tid merket jeg at hele dagen ble forskjøvet og babyen ble trøtt og roet seg tidligere på kvelden. Det hjalp også litt når lurene på dagen fungerte godt, så ble ikke babyen overtrøtt til kvelden.
 
Her sovner hun helst klokka 2 på natta. Sånn har det vært siden hun var født. For såvidt inni magen også. På dagtid er hun mye våken også. Kan sove fra 2 til 10-12. Så sover hun 20 min her og 30 min der. Så ikke særlig ofte. Så litt overasket over at hun ikke sove tidligere på kvelden. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å snu det heller.

en mulighet er å vekke tidligere på morgenen sånn at dagen starter tidligere og i andre enden kvelden tidligere også. Her har sove/hvile rutiner blitt formet etter de rutinene vi allerede hadde + at hun ikke kan sove lenger enn 16.30 for å ikke ødelegge kveldsrutiner. Om dette fungerer for dere vet jeg ikke, men kan kanskje være verdt et forsøk. Har også hørt om de som begynner i andre enden å legge 15 min tidligere hver kveld og på den måten forskyve leggerutiner
 
Jeg kom over denne tråden og jeg hadde det på samme måte med min første. For å snu det så hadde jeg på vekkeklokke på morgenen til et fast klokkeslett. Litt kjipt at jeg da ikke lenger hadde morgenen for meg selv, men etter kort tid merket jeg at hele dagen ble forskjøvet og babyen ble trøtt og roet seg tidligere på kvelden. Det hjalp også litt når lurene på dagen fungerte godt, så ble ikke babyen overtrøtt til kvelden.

Godt poeng da. Hun har alltid sovet til 10-12 på dagen for jeg må det siden hun sovner så sent. Så kanskje jeg må få vekt henne tidligere. Så får vi begge lagt oss tidligere og opp tidligere.
 
Godt poeng da. Hun har alltid sovet til 10-12 på dagen for jeg må det siden hun sovner så sent. Så kanskje jeg må få vekt henne tidligere. Så får vi begge lagt oss tidligere og opp tidligere.
Jeg hadde det helt likt. Og på kvelden ble det soving mellom kl 23 og 2. Så jeg startet med å ha på vekkeklokke kl 9, så tenkte jeg at 21 på kvelden etter hvert kunne bli et fint klokkeslett for legging. Etter kort tid våknet babyen av seg selv kl 9 og etter litt tid til før kl 9 og resten justerte seg deretter. Som det skrives over så vil det etter hvert ha litt å si når siste luren er før legging også, hvis det blir veldig sen så må kveldsleggingen også forskyves.
 
Jeg hadde det helt likt. Og på kvelden ble det soving mellom kl 23 og 2. Så jeg startet med å ha på vekkeklokke kl 9, så tenkte jeg at 21 på kvelden etter hvert kunne bli et fint klokkeslett for legging. Etter kort tid våknet babyen av seg selv kl 9 og etter litt tid til før kl 9 og resten justerte seg deretter. Som det skrives over så vil det etter hvert ha litt å si når siste luren er før legging også, hvis det blir veldig sen så må kveldsleggingen også forskyves.
Tusen takk. Har prøvd allerede. I går sovnet hun før 21 og sov 4 timer. Men da når jeg stelte henne var hun selvfølgelig våken til halv 3 igjen. Så må bare fortsette. Så ordner det seg ganske fort vil jeg tro :)
 
Tusen takk. Har prøvd allerede. I går sovnet hun før 21 og sov 4 timer. Men da når jeg stelte henne var hun selvfølgelig våken til halv 3 igjen. Så må bare fortsette. Så ordner det seg ganske fort vil jeg tro :)
Så bra! Det er veldig deilig når man kan få litt alenetid på kvelden igjen etter de første månedene med barn. Stå på :)
 
Bestemte meg for å prøve senga igjen og det resulterte i netter med lite søvn og sovende baby på dagen så jeg begynte å vekke henne etter to-tre timer for stell, lek og mat.. nå ser det ut som at vi får snudd døgnet tilbake igjen, kveldstellet og pysj på rundt kl 20..sovner rundt kl 22-23, varierer om hun sover hele natten eller trenger en liten tår og en ny bleie (hun sover ikke med våt) er klar for å stå opp kl 06, for stell og mat. frk er fornøyd med å få sove i vognen sin.. har i allefall ei veldig mobil «seng» og en meget blid og fornøyd baby :)
 
Back
Topp