Leggerutiner

Trebarnsmor<3

Forelsket i forumet
Våre leggerutiner fungerer ikke lenger, så noe må gjøres... derfor har jeg mange spørsmål om hvordan dere gjøre det, fra A til Å :D
Hvilke rutiner har dere før/under legging? Leser dere bok, lar dere barna høre på musikk/eventyr, får barna ha med seg leker i senga, får de ha på lys osv? Ligger dere inne hos barnet en stund? Hva gjør dere når barnet står opp igjen etter leggetid, og skjer det ofte? Hvor lang tid går det som regel fra barnet har lagt seg i senga til det sovner?

Jeg savner avslappingstid på kvelden, og kjenner at jeg trenger den for å klare å fungere i hverdagen..
tusen takk til alle som orker å svare :)
 
Vi har på pysj og pusse me tenner( det er en skikkelig kamp). Så koser vi litt på fanget med smokk og bamser. Så sier vi ifra når det er natta og at han skal gi storebror kos( frivillig seff). Så gir enten jeg eller samboer nattakos. Kommer an på hvem som legger. Går på rommet hans og legger han i sprinkelsenga, synger 1-2 sanger, sier god natt og går ut. Han har vegglampe og døra står oppe. Hender vi må innom 1-2 ganger og ha på sokker, finne bamsen som han har kasta ut av senga, etc. Men går da bare inn og gjør det, sier natta og går ut igjen. Sovner ganske fort.

Han er 2 år.
 
3 og 2 år:

Tar på pysj. Spiser kveldsmat og ser på 2 små tegnefilmer fra NRK super (de velger en hver som jeg har tatt opp). Pusser deretter tenner og så gir de hverandre en nattakos. Begge har med en bamse i senga. Legger de i senga, brer over dyne, trekker for gardiner , slår av lyset, sier natta og går ut. Lukker døra til storesøster for hun er litt var på lyder, mens har døra til storebror litt på gløtt. Storebror sover i løpet av 10 min uten å reise seg opp (skjer vel en gang i halvåret at han roper på mamma etter at han er lagt). Storesøster hender setter seg opp og roper på mamma. Går da inn og legger ned. Sier at det er natta og går ut igjen. Hun sovner i løpet sv 10-15 min.
 
3 og 2 år:

Tar på pysj. Spiser kveldsmat og ser på 2 små tegnefilmer fra NRK super (de velger en hver som jeg har tatt opp). Pusser deretter tenner og så gir de hverandre en nattakos. Begge har med en bamse i senga. Legger de i senga, brer over dyne, trekker for gardiner , slår av lyset, sier natta og går ut. Lukker døra til storesøster for hun er litt var på lyder, mens har døra til storebror litt på gløtt. Storebror sover i løpet av 10 min uten å reise seg opp (skjer vel en gang i halvåret at han roper på mamma etter at han er lagt). Storesøster hender setter seg opp og roper på mamma. Går da inn og legger ned. Sier at det er natta og går ut igjen. Hun sovner i løpet sv 10-15 min.

Imponert over hvor raskt de sovner! :) mår legger dere dem?
Mellomste brukte å legge seg å sove veldig raskt uten problem, men minste har vært litt vanskeligere å legge. De har delt soverom over rn lengre periode nå, men nå virker det ikke som det går an lengre.. de girer hverandre opp, og minste holder gjerne mellomste våken utover kvelden.
 
Vi har på pysj og pusse me tenner( det er en skikkelig kamp). Så koser vi litt på fanget med smokk og bamser. Så sier vi ifra når det er natta og at han skal gi storebror kos( frivillig seff). Så gir enten jeg eller samboer nattakos. Kommer an på hvem som legger. Går på rommet hans og legger han i sprinkelsenga, synger 1-2 sanger, sier god natt og går ut. Han har vegglampe og døra står oppe. Hender vi må innom 1-2 ganger og ha på sokker, finne bamsen som han har kasta ut av senga, etc. Men går da bare inn og gjør det, sier natta og går ut igjen. Sovner ganske fort.

Han er 2 år.

Så deilig! :) Sånn var det her også før, men de siste månedene har det endret seg veldig! Mine er 3 og 4 år nå. De deler rom, og det gikk fint før, men nå kan de holde seg våkne i flere timer!
 
3 år, kveldsstell med tannpuss og pysj mellom 19-1930. Leser bok, synger 1-2 sanger, sitter der tii han sovner som oftest, sovner mellon 1930-20, pleier å ta 10-15 minutt etter at vi er ferdig med synginga. Vi sover alle på samme rom, og lillebror på 4 mnd legges ca likt og han ammes i søvn. Storebror skal etterhvert få istand eget rom (vi har nettopp flytta, mangler seng :p ) og få mulighet til å legge seg der, forhåpentligvis funker leggerutinene like godt der :)
 
2,5 år. Ser barne-tv, spiser kvelds, tar på nattøy og pusser tenner. Sover i sengen med koseklut og har musikk fra babycall på (dette må hun ikke, men liker det). Sovner i løpet av minutter eller oppmot 1t. Ligger å synger og prater med seg selv til hun sovner :playful: Legger seg mellom 18 30-19.00 hver dag. Har hatt samme rutinene siden hun var ca. 3 mnd.
 
1år og 10mnd.
Kveldsmat rundt 18.30. Leker litt etter mat.
Bytte til pysj og pusse tenner før 19.00. Så velger hun en bok vi leser. Noen ganger holder hun bamsen da. Men sjeldent.
Så går jeg rundt og bytter henne litt mens jeg synes en kort natta sang. For tiden går det i Troll mor.
I dag sparket hun bort dyna og sovnet med en gang.
Det hender hun hun bruker 30-45 min. Hvor hun kanskje synger eller prater for seg selv.
 
Imponert over hvor raskt de sovner! :) mår legger dere dem?
Mellomste brukte å legge seg å sove veldig raskt uten problem, men minste har vært litt vanskeligere å legge. De har delt soverom over rn lengre periode nå, men nå virker det ikke som det går an lengre.. de girer hverandre opp, og minste holder gjerne mellomste våken utover kvelden.

Vi begynner å rydde leker, dvs ungene rydder leker, kl 17.30. Tar deretter på pysj, kveldsmat, tegnefilm, tannpuss og i seng til ca kl 18.30.
Våre delte rom frem til feb i år. Da flyttet vi og de fikk hvert sitt rom. De sovnet like greit når de delte rom. Vi er veldig spente på om det vil gå like greit med nr 3. Hun er bare 1 mnd så litt tidlig å forvente at hun følger storesøsken sine leggerutiner :p
 
4 år. Kveldsmat senest kl 19 mens vi ser på noe tegnefilm, så tran/sanasol, ta på pysj, pusse tenner og få fluortablett, velge bok, sier natta til pappa om han er hjemme, lese bok i senga, skru av lyset ( han vil ha det av ) snakke litt og synge et par sanger. Også pleier jeg å ligge i senga sammen med han eller sitte ved siden av til han sovner ( nå for tiden pleier jeg å sovne også siden jeg er sliten og høygravid :p ) Men går oftest bra om jeg går ut etter vi har sunget også. Kan ta alt ifra 2 min til 30 min tenker jeg før han sovner. Innimellom spør han om han kan ha med en leke i senga og det er greit. Også pleier han å få lov til å stupe ÉN kråke bort til puta si :hilarious:

Om han kommer ut etter han er lagt eller roper på oss så pleier vi å komme, og spørre hvorfor og kanskje synge en sang til/gi han litt vann om han sier han er tørst. Men det er kun greit og “koselig“ den ene gangen. Hadde det skjedd hver kveld hadde det vært litt annerledes tenker jeg. Han er veldig flink til å bli i senga og ikke mase på oss! :love2
 
Vi sier natta til pappa og hunden og går på badet 18:15-18:30. Da er det ny bleie, pysj og full krig/tannpuss. Etter det får hun velge seg en bok som vi leser, hun legger boka på plass og skrur av lyset. Litt pupp før hun legges i sprinkelsenga. Vi synger to sanger, så er det natta.
Det går veldig i perioder hvor fort hun sovner. Noen ganger er det stille med en gang, andre ganger er det hyling i en time eller to hvor jeg må inn flere ganger. Hun er to år
 
Vår er to år, og legging og soving var et rent hel*ete i 18 mnd, men NÅ, med masse tid, innsats og babysteg har vi endelig landa på en leggerutine som har gjort underverker.

Hun spiser kveldsmat mens hun ser barneTV, sa distraheres hun litt av tv og spiser godt før natta. Så forbereder vi på at når barneTV er slutt (vi slår av 18.20), så skal vi på badet og finne pysjen. Da vet hun hva som skjer, og vi unngår raserianfall. Så bruker vi god tid på badet, tøyser, lar henne hjelpe til med av og påkledning, tisser på potte/do, vasker ansikt og hender, og tar tannpuss. Går ting på tverke med tannpuss settee vi gjerne på fantorangensangen på YouTube, da gaper hun villig og pusser til videoen er slutt. Så går vi ut i stua, hun får kos på fanget, av og til med tilbud om boklesing dersom tida strekker til. Vi gjør klar rommet med babycall, nattlys, legger smokker og kosedyr strategisk i senga, og så går vi på rommet og legger når kl er 19.00, aldri senere, men av og til før om hun er tidlig trøtt. Hun sitter på fanget i en stol mens vi synger nattasang og hun får velge sang selv. Av og til har hun litt behov for å snakke om noe som har skjedd den dagen, noe spennende hun har sett/opplevd etc og da gjør vi det ei lita stund mens vi hele tida sitter tett inntil og stryker på håret og ryggen for å roe ned. Så legges hun i senga, vi sier "godnatt, glad i deg" og går ut. Da sovner hun selv ila 10 min. Før dette satt vi med henne i 2-3 timer hver kveld, hun hoppet, raste, tømte senga for innhold, tulla og gjorde alt annet enn å sove. Det har krevd en enorm innsats over tid å endre, men nå som lillebror kommer om noen mnd er jeg uendelig glad for at det er blitt så enkelt.
 
Vi går på badet I 1830 tiden hver dag. Samme rutiner der. Går på rommet, da har hun en lyslenke i taket hun slår på, også en miffi nattlampe. Dette gir behagelig lys. Så leser vi en bok og synger nattasang ☺️ sier godnatt og koser. Av og til kan jeg gå ut og hun sovner med en gang, men for det meste vil hun at jeg skal sitte på sengekanten til hun sovner. Har aldri vært problematisk. Hun sover på 2-5 min (mellom 19-1915 ish). Synes det er koselig. Vi har aldri hatt problemer med legging, hun løper aldri ut av sengen og styrer aldri med noe. Hun er snart 4.5 år. Har vannflaske tilgjengelig, og hun har kosebamser i senga si.
Da hun var mindre hørte hun på rolig musikk også, men det gjør hun ikke lengre. ☺️
 
Han er 4, spiser middag så leker evt ser Barne-TV, dusj ved behov, medisiner, do og tannpuss, får på nattbleie, får melka si på flaske men jeg leser bok. Noen ganger vil han at jeg skal ligge veisiden av til han har sovna andre ganger vil han at jeg skal gå ut med engang vi er ferdig med å lese. Han har på litt lys og døra på gløtt etter eget ønske.
 
Leggerutinene kommer an på om begge vi voksne er hjemme eller bare en av oss.

Kveldsmat er uansett 18.30, men hvis begge vi voksne er hjemme, får eldste (5 år) lov til å være oppe mens yngste legges, da får hun skikkelig kvalitetstid alene med en av oss (spiller spill, leser bok, snakker sammen om dagen hennes, osv) mens den andre voksne legger yngste på 2,5 år. Kveldsstell pluss boklesing på sengekanten for yngste er typisk ferdig til 19.30, hun sovner da typisk i løpet av maks 10 minutter. Vi har dessverre ikke klart å venne henne til å sovne på egen hånd ennå, så vi sitter bare ved siden av sengen og surfer på mobilen eller leser på lesebrett mens hun sovner; heldigvis går det fort, så det er til å leve med.

Med en gang yngste har sovnet, går den andre forelderen opp og tar kveldsstell med eldste, og så leser vi en bok for henne. Hun er mye kjappere på badet enn yngste, så kveldstell og lesing er stort sett ferdig på ca 20 minutter. Så sniker vi oss inn på soverommet hennes (ungene deler rom) og gir henne nattakos på senga. Hun vil gjerne at vi skal se om henne, så vi kikker inn til henne etter 10-15 minutter, og enkelte ganger en gang til etter ca 30 min hvis hun bruker lang tid på å sovne (det er heldigvis sjelden). Så fra kvart over åtte ca har vi kvelden for oss selv, deilig med voksentid :)

Hvis mannen er borte, er rutinene ca de samme bortsett fra at da legger eldste seg samtidig med yngste (dette da hun ikke liker å være oppe alene) og da leser vi gjerne en ekstra bok på senga. Går ut av soverommet til ungene så snart yngste har sovnet selv om eldste kanskje fortsatt er våken, og må da typisk se til eldste en ekstra gang eller to siden hun da legges tidligere enn hun er vant med og derfor gjerne bruker lengre tid på å sovne.

Funker fint for oss, men er spent på hvilke tilpasninger vi må gjøre når lillebror kommer i februar :)
 
Barna er 2 og 4 år og sover på samme rom. Etter å ha vært på badet går vi ned på rommet, leser en bok også får de se en sang på telefonen om de vil. Legger seg i hver sin seng og lyset skrus av (har på nattlys). Synger et par sanger, sier god natt og går ut. Lillesøster kan komme ut et par ganger avhengig av hvor trøtt hun er. Plukker henne da opp går inn og legger henne igjen, sier god natt og går ut. Storesøster kommer noen få ganger ut og vil på do eller sier det er vanskelig å sove. Snakker da litt med henne og står evt i døråpningen. :) Storesøster sovner vanligvis på 10min, lillesøster bruker 5-30min.
 
Back
Topp