Leggerutiner

Winkie

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Hei dere.
Mini legger seg ofte ved 19-19.30 tida, og dette er en rutine han har startet med helt selv. Men han klarer dessverre ikke å finne søvnen selv for natta, så han må enten puppes i søvn eller bæres i søvn i bæreselen. Nå ønsker vi å hjelpe han til å klare å finne søvnen selv i senga si, men vet ikke helt hvilken ende vi skal begynne i. Derfor tenkte jeg å høre med dere.

Vi starter alltid kveldsstellet ca 18.30, og deretter får han pupp. Dersom han sovner ved puppen bærer jeg han bare til senga og han sover videre. Dersom han ikke sovner ved puppen, har vi forsøkt å legge han i senga med kosekluten og tepper og lest nattaeventyr. Deretter har en av oss sittet på rommet hans og nynna litt - bare for å skape den tryggheten av at vi er der. Dette har gått bra to ganger, han har sovnet etterhvert, men som regel begynner han etterhvert å klage, noe som igjen går over til gråt.

Vi har da forsøkt litt halvhjertet på oppned-metoden, men gråten hans bare eskalerer, så hverken mamma- eller pappahjertet har ønsket å fortsette da. Vi tar han da ut i stua igjen og roer ned der. Og så må vi da vente til han blir litt sulten igjen, slik at han kan få mer pupp.

Dette funker jo sånn halvveis, men en eller annen gang må vi jo uansett ta kampen for å få han til å sovne uten puppen, og jeg tror nå er en god tid. I og med vi er litt rådville og usikre tas alle tanker og tips i mot med et stort takk.

Henger meg på her :) her legger vi tulla sånn i halv 8-8 tiden, begynner kveldsstell kl 19.00 med et bad, og deretter flaske og grøt... Men vi må bysse henne i søvn... Sovner aldri alene... Har prøvd å lagt henne i sengen med smokk og sagt god natt, men da bare hylgriner hun... Eneste gangene hun sovner selv er i vogna og bilstolen. Vogna trenges ikke trilles med en gang.. Bare setter den fra meg ute så sover hun i timevis... Kunne tenkt meg å fått det til inne også både dagtid og kveldstid... Hva er oppned-metoden???

Legger ved en link om oppned metoden her: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62.

Som jeg leser det er hovedpoenget ved metoden at babyen aldri skal ligge og gråte, men heller tas opp ved gråt og legges ned igjen når gråten har stilnet. Og på den måten holder man på frem til babyen har sovnet i egen seng. På den måten kjenner babyen tryggheten, men samtidig lærer den seg (forhåpentligvis) at det er greit og trygt og sove i egen seng.

Jeg har lest om flere som har hatt mye hjelp av den metoden, og at fe har brukt lang tid på legging de første dagene, men deretter har det tatt kortere og kortere tid.

Okei :) den skal jeg teste ut... :) takk for tips :) håper du får noen tips du også :)

Tok sin tid her til å få mini til å sovne selv, la han i senga med smokk og koseklut. Våkna hver gang smokken falt ut så jeg var 50 ganger innn og ut av soverommet de første ukene. Nå sovner han stort sett av seg selv uten for mye dulling og styr, men det er nok fordi han vet at jeg er der med en gang han vil noe.

Tok sin tid her til å få mini til å sovne selv, la han i senga med smokk og koseklut. Våkna hver gang smokken falt ut så jeg var 50 ganger innn og ut av soverommet de første ukene. Nå sovner han stort sett av seg selv uten for mye dulling og styr, men det er nok fordi han vet at jeg er der med en gang han vil noe.
Takk for innspill. Mini har dessverre sluttet å ta smokk. Da han tok smokken tidligere var det mye lettere å få han til å finne søvnen selv på dagtid, men nå er han ikke interessert i den smokken i det hele tatt. Hadde han tatt smokk, har jeg en følelse av at han lettere ville funnet roen for natta.

Her er lillemor trøtt om kvelden mellom kl 18-18.30, så hun er som regel i sengs innen kl 19. Ammer først på en pupp, tar kveldsstell på badet og ammer på andre puppen etter det. Prøver å holde henne våken hele tiden, slik at hun får spist seg ferdig og rape. Så sier vi natta til pappa og storebror, før jeg legger henne ned i sengen hennes med koseklut og smokk. Synger en sang mens jeg legger henne ned og hysjer litt forsiktig. Deretter sier jeg natta og går ut av rommet :) Hun kan ligge opp mot en halv time før hun sovner, og da ligger hun bare å skravler eller roper litt. Dersom hun gråter går jeg inn, putter inn smokken og sier natta igjen. Denne rutinen er sååå deilig, for nå sovner hun alltid selv. Anbefaler deg bare å bestemme seg for at hun ikke får sovne på puppen, slik at hun alltid er våken når hun legges i sengen. Det går seg som regel til :) Selvom hun virker lys våken og skravler som bare det når hun blir lagt i sengen, så sovner hun alltid rimelig fort. Lykke til! :)

Her legger snuppa seg 7, halv 8. Jeg ammer henne på rommet hennes i halv mørket, mens jeg synger to / tre faste sanger. Raper henne og legger henne i sengen med bamse og smokk. Lille sutter ikke på smokk, men liker å ha den i hånden og smake på den feil vei. ;) Gir kos og litt stryk og går ut av rommet. Da ligger hun gjerne å plundrer til hun sovner.
Innimellom gråter hun og da går jeg inn og holder hånda hennes til hun roer seg. Hvis gråten blir værre tar jeg henne opp og holder henne inntil meg til hun blir rolig. Da legger jeg henne ned. Tar henne aldri ut av rommet når hun først har lagt seg. :)

Veslejenta vår legger seg rundt kl.21. Da er de to andre i seng og det er stille og rolig i huset. Har blitt gradvis tidligere og tidligere natta. Så har ett håp om å få lagt henne til kl.20 etterhvert.
Men kan ikke legge for tidlig heller.. da våkner hun altfor tidlig...
Vi ammer i stua med dempet belysning og tven på lavt på kveld. Sovner som regel ved puppen eller på armen. Må ha litt kos før hun sovner. Da er det å legge henne over i senga. Våkner hun hjelper det med smokk eller en pupp på senga.
Har vært litt verre nå en periode siden hun får tenner. Men sover som regel hele natta uten å våkne. Står opp rundt kl.7. Er rytme som passer bra for oss.
Sleit med legging av førstemann til han var to år, mens andremann har alltid vært lett å legge. Så alle barn er forskjellig. Man må finne en rutine som passer for barnet sitt.
Vi er egentlig litt bortskjemte nå med nr.3. Hun er veldig rolig og har sovet hele natta siden hun var 2 mnd. Har heldigvis vært lite nattevåk denne gangen. :)

Last edited:
Veslejenta vår legger seg rundt kl.21. Da er de to andre i seng og det er stille og rolig i huset. Har blitt gradvis tidligere og tidligere natta. Så har ett håp om å få lagt henne til kl.20 etterhvert.
Men kan ikke legge for tidlig heller.. da våkner hun altfor tidlig...
Vi ammer i stua med dempet belysning og tven på lavt på kveld. Sovner som regel ved puppen eller på armen. Må ha litt kos før hun sovner. Da er det å legge henne over i senga. Våkner hun hjelper det med smokk eller en pupp på senga.
Har vært litt verre nå en periode siden hun får tenner. Men sover som regel hele natta uten å våkne. Står opp rundt kl.7. Er rytme som passer bra for oss.
Sleit med legging av førstemann til han var to år, mens andremann har alltid vært lett å legge. Så alle barn er forskjellig. Man må finne en rutine som passer for barnet sitt.
Det høres veldig likt ut som vi har det. Ved amming rett før leggetid dempes belysningen i stua, tven av og jeg ammer han mens han ligger under et teppe på fanget mitt. Dette har vært klare rutiner fra ca dag en. Som regel sovner han da ved puppen, og jeg bærer han da i seng. Noen ganger våkner han etter et par timer. Da er det enten kosekluten eller en ekstra pupp som gjør susen.

Vi har også brukt opp og ned-metoden. Jeg ble så sliten av å holde på med legging hele kvelden så etter jul måtte vi finne på noe ;) Det tok noen dager (brukte sikkert halvannen time første kvelden, opp og ned hundre ganger), så begynte han å finne søvnen selv. Vi må fremdeles bruke metoden i blant, men stort sett sovner han av seg selv uten grining til slutt, med kos og smokk. Men vi har nok ikke vært helt konsekvente, og så ble han syk i slutten av januar så da var det litt unntakstilstand. Nå har han også begynt å våkne oftere om natta, men synes det er veldig hardt å ta den kampen midt på natta så hvis han ikke roer seg med smokk får han som regel mat selv om det bare er en time eller to siden sist. (Før hadde han bare et nattmåltid, i 3-4-tida, og litt frokost i 7-tida og etter det sov vi som regel en time eller to til!) Jobber med å innføre fast føde, tenkte å begynne med grøt på kvelden nå så da blir det kanskje litt bedre :) Han legges i syv-åttetiden, avhengig av hvor lenge det er siden siste dupp på ettermiddagen. Får pupp på senga og nattasang, så sier vi god natt. Lar det være på litt lys og døra står så vidt på gløtt.

Vi har også brukt opp og ned-metoden. Jeg ble så sliten av å holde på med legging hele kvelden så etter jul måtte vi finne på noe ;) Det tok noen dager (brukte sikkert halvannen time første kvelden, opp og ned hundre ganger), så begynte han å finne søvnen selv. Vi må fremdeles bruke metoden i blant, men stort sett sovner han av seg selv uten grining til slutt, med kos og smokk. Men vi har nok ikke vært helt konsekvente, og så ble han syk i slutten av januar så da var det litt unntakstilstand. Nå har han også begynt å våkne oftere om natta, men synes det er veldig hardt å ta den kampen midt på natta så hvis han ikke roer seg med smokk får han som regel mat selv om det bare er en time eller to siden sist. (Før hadde han bare et nattmåltid, i 3-4-tida, og litt frokost i 7-tida og etter det sov vi som regel en time eller to til!) Jobber med å innføre fast føde, tenkte å begynne med grøt på kvelden nå så da blir det kanskje litt bedre :) Han legges i syv-åttetiden, avhengig av hvor lenge det er siden siste dupp på ettermiddagen. Får pupp på senga og nattasang, så sier vi god natt. Lar det være på litt lys og døra står så vidt på gløtt.

Her og begynte han og våkne oftere på natt etter at han var syk ei uke, bare pupp som hjelper. Våkner etter 1-2 timer for å spise mer, fryktelig slitsomt når man er vant med max 2 pupperunder til vanlig :P Håper det gir seg når han spiser mer grøt.

Legger seg 18-18.30. Får mat, så på med pysj, litt mer mat og så i senga. Sitter ved siden av senga og synger noen nattasanger, og da finner hun som regel roen. Noen dager sovner hun veldig godt med en gang, andre dager er det ut og inn en del ganger for å gi henne smokken. Tar henne ikke ut igjen fra rommet etter vi har lagt henne unntatt noen få ganger med ekstrem gråting. Prater minst mulig også etter at hun er lagt, og da evt bare med hviskestemme. Våkner for mat i løpet av natten 2-4 ganger, og så står vi opp 7-8 om morgenen

Takk for gode innspill.
Jeg forsøkte å holde han våken under kveldsamminga i går, men det var nesten plent umulig. (Og for meg virker det litt dumt å vekke en baby som har sovnet bare for å legge han våken.) Men jeg forsøkte å forhindre at han sovnet veldig dypt, ved at jeg kløp han litt i kinnene og løftet han ekstra høyt opp for raping - noe som ihvertfall bidro til at han fortsatt glippa litt med øynene da jeg la han i senga. Om ikke annet, er det ihvertfall en start.....

Her hjalp det med musikk, hører noen har babycall med musikk. Men vi har en gammel telefon som vi søker opp lullaby på YouTube legger han i senga når han begynner å vise tegn på trøtthet, gnikker seg i øyne osv. Gir han smokk og koseklut, synger samme nattasangen hver gang og legger hånden på brystet hans til han sovner. Håper på å kunne gå fra ham mens han enda er våken etter hvert... Det kommer vel etterhvert, vi måtte også bysse ham i søvn tidligere.

Back
Topp