Leggerutiner

Selmaen

Glad i forumet
Hvordan fungerer leggerutinene hos dere? Her faller gutten vår i søvn for kvelden rundt kl 21. Forsøker stadig å starte tidligere med kveldsstellet, men han har til nå ikke falt til ro i senga før rundt kl 21. Men føler meg så heldig, for han sover da frem til ca 05-0530, får da mat, og sover så ca 2 1/2 time eller 3 igjen;-) Hvordan ser deres netter ut? Og er det noen gode tips på å få lillegull til å sovne tidligere på kvelden?

Jeg pleier å legge min mellom klokka 7-8 en gang.. Først steller jeg ho, deretter gir jeg ho morsmelk på flaske . Ho har ikke lyst på pupp når ho er så trøtt som ho er om kvelden, derfor må  jeg pumpe og gi ho på kvelden :) Så sutrer ho litt, for så å sovne ca. 1 time etter jeg la ho ned i senga :P

Sover først i 3-4 timer , for så og våkne hver 2-3 time for mat. Også vil ho opprundt kl 8.

Men så sover ho omtrent ikke noe om dagen da.. ( MAKS 1 time, men vanligvis rundt 30 min) Det har ho nesten aldri gjort. Ho nekter plent å sove om dagen, så er nok derfor jeg får ho så tidlig i seng..

Min blir faktsik litt roligere når jeg legger ho i senga på kvelden.. Har et rom med lav belysning, og lager et rede for ho i senga. Det gjør jeg ved å surre helsetepper rundt, og legge i en sirkel rundt ho, gjør sånn at ho føler det litt trangt. Sånn at ho ikke ligger i et stort rom, helt alene. Jeg pleier å gi ho flaske mens ho ligger, fordi da roer ho seg fortere. Virker som ho liker å ligge der litt i fred om kvelden uten at jeg duller/ snakker til ho. Bare sitter der til ho sovner.

Her legger lillemann seg en gang mellom kl. 20 og 21, kommer an på når ettermiddagslur var og når han våkner fra den...
Stortsett så har han en lang økt på 4-6 timer, men ellers så spiser han hver 3. time. Men han sovner like fort som han våkner så føler ikke at det er noe problem :) Vi står opp en gang mellom kl. 10 og 12 :P

Vi har bare fulgt hans rytme frem til nå... Før la han seg rundt kl. 22 og vi prøvde å legge han tidligere, men det ble bare tull.
Det eneste vi har gjort annerledes er å korte litt ned på ettermiddagsluren, evnt. kutte ut dersom vi ser det blir for sent (men det kan resultere i en altfor trøtt baby som er enda vanskeligere å legge, må se det an)

Våre netter er helt fantastiske. Vi legger ho mellom 22 og 23. Da sover ho til ca 10 neste dag. Vil ikke ha mat på natten. Har prøvd å vekke ho en del netter for å gi ho mat, men ho vil ikke ha.

Vi legger henne stort sett mellom 21.30 og 22.30, da vekker jeg henne for å spise før jeg legger meg. Hun sover litt frem til da også, men vil stort sett ikke sove i senga da. Deretter sover hun frem til 6-7. Er kjempeheldig og håper det fortsetter sånn:) 

Skjønner at det er rimelig indivduelt hvor lenge disse søte små sover før de trenger mat da ja...:-)I natt sov han i 9 timer sammenhengende og det er rekord!Og virker heller ikke "ihjelsulten" når han våkner, så da er det vel greit regner jeg med at det kan gå så lang tid?! Synes jeg bare har hørt/lest at fullammede barn ofte sover kortere enn mme barn? Vi har også laget et rede til han i sengen hans, slik at sengen ikke er så stor.

En annen ting: Det er ikke noe som varmer mitt hjerte mer om dagen, enn når han ligger i sengen på morgenen og smiler sitt vakreste smil til meg når jeg kommer for å plukke han opp... sukk...emoticon

Jeg steller ham mellom kl 18-20, så får han pupp, og deretter rett i senga si. Han sovner ganske fort, og sover alt fra 6-10 timer sammenhengende før han skal ha mat igjen.

Selmaen skrev:
Skjønner at det er rimelig indivduelt hvor lenge disse søte små sover før de trenger mat da ja...:-)I natt sov han i 9 timer sammenhengende og det er rekord!Og virker heller ikke "ihjelsulten" når han våkner, så da er det vel greit regner jeg med at det kan gå så lang tid?! Synes jeg bare har hørt/lest at fullammede barn ofte sover kortere enn mme barn? Vi har også laget et rede til han i sengen hans, slik at sengen ikke er så stor.

En annen ting: Det er ikke noe som varmer mitt hjerte mer om dagen, enn når han ligger i sengen på morgenen og smiler sitt vakreste smil til meg når jeg kommer for å plukke han opp... sukk...emoticon

Føler akkurat det samme, ikke noe bedre en smilet til jenta mi på morningen :)

Her begynner jeg å stelle snuppa rundt 21 (babymassasje og mat), hun sovner så i 22 tida. Før da våkner hun i 1, 4 og 7 tida til og spise, men til tiden er hun VELDIG urolig på natta og og våkner oftere til å spise... Jeg begynner å lure hvis hun trenger mer mat på kvelden til å sove...

Her legges han til klokka 7 hver kveld. Tar på pysj rundt kvart over 6, og så flaska ved halv 7 tia. Ligger på samme rom som søstra si. Og ho får noen sanger før vi sier natta, så den "goden" får han også. Men da han sov på vårt rom sovnet han fint selv. Vi måtte inn noen ganger å gi smokk, det skjer nå også. Men han sovner selv.
Tidligere sov han til et sted mellom 3 og 5, spise for så å sove til 7-8. En natt sov han også rundt. 19 til 7. Men denne uka har han våknet for mat klokka halv 12/12!!! Og så igjen ved halv 6/6. Bare at da har det vært morgen også. Så håper han begynner å sove lenge igjen.Inatt bynte han å kvitre halv 5!! ALT for tidlig for min del.

Det varierer litt når vi tar stellet, men alt fra 17.30-18.30. Vi bruker lang tid på stellet og storesøster er med og hjelper. Pleier ofte å stelle henne samtidig.

Etter det ligger han og koser litt på matta si, får mat, god tid til å rape, også legges han senest 19.00. Da roer han seg fint selv, og pleier å sovne innen ti minutter.

De tre siste nettene har han sovet til ca 6, fått mat og blitt stelt, vært våken litt også sover han igjen. Men da har dagen begynt, så fra da sover han i vogna si og ikke senga.

Her får hun flaske mellom 1800 og 1830 (er så trøtt og sint da at hun ikke tar puppen), så er det ny bleie og pysj, før hun spiser pupp (for da er hun litt mindre sint, så da er puppen okei igjen) og sovner mellom 1900 og 1930. Da sover hun til mellom 2300 og 0200 før hun våkner og vil spise, og sover igjen til rundt 0800.

Deilig!

Her er han i seng mellom halv syv og syv. Starter kveldsstellet mellom halv seks og skes. Da vasker jeg ansiktet, hender og hals (får så mye lo der), også synger vi litt, og koser oss på stellebordet. :) Noen ganger får han litt massasje. Så ammer jeg han i halvtime-tre kvarter hvorpå han halvsover, og jeg legger han i senga.

Til gjengjeld står han opp i femtiden da, noe som er slitsomt. Men det vil nok bli bedre etter hvert. :)

Her regulerer han det egentlig selv fortsatt, men han har selv regulert det til 20-21-tiden nå, så det er greit for oss. Passer på at han får på seg pysjen i 19-tiden, så han er klar til natta når han blir trøtt. Han våkner gjerne til mat et par ganger i løpet av natta, i 1 og 7-tiden, men så sover han ofte videre til 9.

Back
Topp