Leggerutiner

°

Blir kjent med forumet

Hei alle sammen :) 

Jeg har så problemer med å få lagt lille gutten min om kvelden for tiden. Vi har gått i den fellen at siden det var så vanskelig så begynte vi å legge han ved siden av oss i vår seng, hvor han som regel sovnet ganske fort, for så å flytte han over til sprinkelsengen når han var sovnet.

Men nå er det blitt vanskelig å få han til å sove i det hele tatt, og jeg orker ikke å ha det slik at han skal være avhengig av at vi ligger der sammen med han en eller to timer hver kveld. Det blir slitsomt for oss som ønsker litt voksentid :(

Det jeg lurer på er hvordan dere gjør dette? Har dere lyst til å dele litt erfaring med meg? 

Jeg har tenkt at det hadde vært deilig å få han til å roe seg ned i sin egen seng.. Jeg har hørt om noen som legger babyen i sprinkelsengen og går ut, og at babyen greier å sovne av seg selv. Det hadde absolutt vært det aller beste, men det føles så fælt for meg når han bare griner og griner... jeg vet ikke...

Tar gjerne imot litt tips hvis dere har noen :) :)

Klemmer fra en litt sliten mamma :)  emoticon

Uff jeg kjenner meg igjen. Vi la oss også sammen med han og flyttet han over. En dag bestemte jeg meg bare for at nå er det slutt. Til og begynne med skjønte han ikke at han skulle sove i senga, han ville bare leke. Jeg lot han ligge å leke i kanskje 10-20 min før han sutret om smokken. Da ble vi der inne til han sovnet. Sang, strøk på han osv. Jeg ville ikke gå ut med en gang fordi han er vant med den nærheten fra oss, og jeg tenker det blir en veldig brå overgang om man kytter ut alt på en gang. De er vant med de rutinene de hadde før vettu, så det er mye nok for dem å endre på 1 ting. Det ble så klart litt gråt, men vi var der hos han. Nå går det bedre, men fortsatt ikke helt i mål med hvordan jeg vil ha det, ting tar tid! Masse lykke til, jeg har ingen spesielle råd til deg, annet enn at du rett og slett bare må bestemme deg for å endre på det. Og være forberedt på at kan ta tid, men etterhvert vil dere sikkert trives bedre med det :) Og ikkeminst vil det bli mye lettere om dere skal ha barnevakt og de skal legge han. Klem fra meg.

Kan ikke være noe særlig å ha det slik. Her legger jeg snuppa i senga og hun sovner stort sett etter en liten stund. Hun ligger å leker med suttene sine og hører på spelledåsa.
Noen ganger må jeg inn for å gi henne sutten, men nå bruker hun å klare å finne den selv.
For noen måneder siden ville hun ikke ligge i senga og det var mye skriking. Det jeg gjorde da var å prøve å trøste henne i senga si. Gikk ikke det så tok jeg henne opp og trøstet henne i armene mine, men så fort som hun roet seg så la jeg henne ned i senga igjen. Dette kunne jeg gjøre mange ganger. Jeg tok henne aldri ut av soverommet når hun var lagt for kvelden.
For meg er det helt uaktuelt å la henne ligge alene å skrike. Men det er veldig viktig å være konsekvent. Jeg er så glad jeg har vært det, vendt henne med å sovna alene. Så nå er legginga en drøm!

Så stå på å ikke gi deg, gjør du det så er det gjort.

Madhoi! skrev:
Uff jeg kjenner meg igjen. Vi la oss også sammen med han og flyttet han over. En dag bestemte jeg meg bare for at nå er det slutt. Til og begynne med skjønte han ikke at han skulle sove i senga, han ville bare leke. Jeg lot han ligge å leke i kanskje 10-20 min før han sutret om smokken. Da ble vi der inne til han sovnet. Sang, strøk på han osv. Jeg ville ikke gå ut med en gang fordi han er vant med den nærheten fra oss, og jeg tenker det blir en veldig brå overgang om man kytter ut alt på en gang. De er vant med de rutinene de hadde før vettu, så det er mye nok for dem å endre på 1 ting. Det ble så klart litt gråt, men vi var der hos han. Nå går det bedre, men fortsatt ikke helt i mål med hvordan jeg vil ha det, ting tar tid! Masse lykke til, jeg har ingen spesielle råd til deg, annet enn at du rett og slett bare må bestemme deg for å endre på det. Og være forberedt på at kan ta tid, men etterhvert vil dere sikkert trives bedre med det :) Og ikkeminst vil det bli mye lettere om dere skal ha barnevakt og de skal legge han. Klem fra meg.

signerer denne! Går bra å sovne i senga si selv om jeg er inne sammen med henne. stryker henne over håret, synger nattasang. Hun sutrer litt for hun vil jo opp å leke, men har bare bestemt meg for å ikke løfte henne opp uansett. bruker mellom 10-30 min på å sovne. Satser på at vi etterhvert kan bare legge henne ned, synge og så gå ut. :)
men det er bare å bestemme seg for hva man vil gjøre og så gjennomføre det.

Jenny sovner av seg selv i sengen sin. Hun får pupp i sengen vår og så snart hun er ferdig med det, legger jeg henne over i sprinkelsengen. Jeg gir henne smokken, brer dynen over henne og gir nattakos. Jeg sang en stund, men da ble hun bare øsen og sprellet og smilte, så da synger vi heller på andre tider, evt. før hun blir lagt i sengen. Jeg går ut med en gang. Det hender vi må inn hvis hun har mistet smokken, men da er det bare å finne den og plugge den i, så sovner hun igjen :)

Jeg hadde nok gjort som noen over her skrev, å bruke opp-ned-metoden. Prøve først å roe mens han ligger i sengen. Om det ikke fungerer så ta han opp og trøste han til han roer seg og så legge han ned igjen. Vet om flere som har brukt denne metoden og det fungerer :) Du må belage deg på at det tar tid, men holder du ut så får du forhåpentligvis til slutt en gutt som sovner av seg selv i sengen sin :-)

Masse lykke til!

kaffiliri skrev:

Hei alle sammen :) 

Jeg har så problemer med å få lagt lille gutten min om kvelden for tiden. Vi har gått i den fellen at siden det var så vanskelig så begynte vi å legge han ved siden av oss i vår seng, hvor han som regel sovnet ganske fort, for så å flytte han over til sprinkelsengen når han var sovnet.

Men nå er det blitt vanskelig å få han til å sove i det hele tatt, og jeg orker ikke å ha det slik at han skal være avhengig av at vi ligger der sammen med han en eller to timer hver kveld. Det blir slitsomt for oss som ønsker litt voksentid :(

Det jeg lurer på er hvordan dere gjør dette? Har dere lyst til å dele litt erfaring med meg? 

Jeg har tenkt at det hadde vært deilig å få han til å roe seg ned i sin egen seng.. Jeg har hørt om noen som legger babyen i sprinkelsengen og går ut, og at babyen greier å sovne av seg selv. Det hadde absolutt vært det aller beste, men det føles så fælt for meg når han bare griner og griner... jeg vet ikke...

Tar gjerne imot litt tips hvis dere har noen :) :)

Klemmer fra en litt sliten mamma :)  emoticon

Her har hun sovet i egen seng hele tiden, men ar hatt noen grinetokter noen ganger. Da trøster jeg, men tar henne ikke ut av hennes rom. Når hun er rolig igjen så legger jeg henne i senga igjen og blir sittende ved siden av for å se om det går bra. Gjør det det så går jeg ut og lar enne være i fred og da sovner hun.
 Eneste tipset jeg kan gi er vel å være konsekvent hele veien. Ikke forandre på noe. Finn noe som fungerer for deg og gjør det hele tiden. Det er det jeg har lært fungerer best. :D

Jeg har hele tiden lagt mini i egen seng (utenom 1uka hjemme etter barsel da han sov med meg)... har lagt han i senga, synger nattasang, susser han på panna og går ut... om han sutrer eller skravler lar jeg han bare ligge og om han skriker går jeg inn til han og trøster han mens han ligger i senga og gir han smokk (eller flaske om det er nødvendig)... har egentlig følt meg som en litt "fæl" mamma som har gjort leggerutinen så kort, men jeg ser nå at det har lønt seg for han sovner fint alene i senga...
Jeg har ammeputa i senga hans så det blir litt "tett" rundt hodet hans og det tror jeg gjør så han føler litt trygghet... hva med å prøve noe sånt? eller pakke litt inn så han føler trygghet og varme som om han skulle liggi inntil dere? eller legge et av dine plagg i senga så han kjenner lukten din?

kanskje ikke noe bra tips, men er jo verdt et forsøk? :p

lykke til :) håper det ordner seg

ett lite tips før jeg skriver det jeg vil si, om du bruker legokloss sitt tips om å legge noe for å gjøre h*n tryggere, pass på at det ikke er noe som kan gjøre at ungen får det over hodet og ikke får puste...

vi har hatt han i senga vår hele tiden... pga amming.. jeg er hjemme med 2 og trenger søvn, så jeg trodde det var enklest å gjøre det sånn, angrer nå i dag... :P

i dag var vi på dag 3 av sovne uten pupp i egen seng...

dag 1 brukte vi 40 min... la han i si seng, sang litt, strøk litt på hånda og vugga litt på senga...

dag 2 brukte vi 25 min... samme som dag 1, jeg tok han opp 1 gang, og når jeg la han ned i senga si igjen så la jeg han på mage... han ligger ofte på magen i vår seng... han sovna med en gang...

dag 3, som er i dag, så sovna han under puppinga... nå sitter jeg og ammer han, så legger jeg han i senga etterpå... i dag var han våken fra 13.30 til 19.15, og var stup trøtt, så han sovna fort...

man må bare finne ut at nå er det nok... jeg har lite melk igjen i puppen, og ville ta tak i dette før det er tomt... i tillegg vil jeg ikke bruke sommern på dette... det gjør alt mye lettere både for oss, og om vi skal ha barnevakt :)

lykke til :)

Her legger vi Lars 18.00 for han er så trøtt,men prøver å drøye det til kl 18.30. Legger han i sprinkelsengen, han lager litt lyder, men sovner som regel ganske raskt.
Bader han og han spiser grøt i halv seks tiden, og får ikke lenger noe mat før kl.08 neste morgen. Han sover til mellom 06 og 07, men får ikke komme ut av senga si før kl.06.45.

Back
Topp