Leggerutiner - sliter litt

Bruker045mar

Andre møte med forumet
Trenger litt råd fra dere som har to. Vi har en på fire, som har hatt lakenskrekk siden hun ble født. Vi er nødt til å sitte på rommet med henne til hun sovner. Er i grunnen ikke så ille, har liksom blitt pappas kosestund :)

Nå har vi fått nr to, og har prøvd litt forskjellig. Han er B-menneske som resten av familien, og sovner gjerne rundt 21. Våkner flere ganger i løpet av kvelden/natta, men er heldigvis stort sett bare å dytte inn smokken.

Vi har prøvd å legge ham i vogna og bære ham opp når vi legger oss, og det fungerte greit en stund. Nå har vi gått over til å legge begge to samtidig, på samme rom. Storesøster synes det er stor stas, og har endelig slutta å komme inn til oss hver eneste natt. Og en av oss kan legge begge ungene.

Men det er utrolig slitsomt med denne oppvåkningen hans. Vi må jo ut av senga for å dytte inn smokken, og i alle fall jeg sliter veldig med å sovne igjen. Noen som har noen gode tips? Skal vi ha en ekstra seng og flytte ham over til vårt rom (mor vil ikke. Jeg vil gjerne bare han slutter å våkne på natta)? Skal vi fortsette å la dem dele rom, og satse på at han slutter å våkne så ofte til slutt?

Er litt frustrert. Med fire år mellom dem føles det som småbarnsperioden blir veeeeeldig lang. Storesøster har kommet inn i senga vår siden hun kunne gå (endelig slutt på det nå) og nå har vi en til som holder oss våkne. Gleder meg til de er så store at de bare går og legger seg når det er leggetid...

Vi dyttet og dyttet på den smokken med våre to, i noen måneder kanskje, og plutselig gav det seg helt. Så jeg ville gjort det, ikke flyttet på barnet :-)

Jeg har ikke noen tips ettersom ingenting funket, vi prøvde lulladoll, to forskjellige uroer, åpen dør med lys inn, lampe ved siden av, bysse i søvn å legge i senga, synge osv osv. Plutselig en dag når hun var 6mnd la jeg hun i senga og gikk fort ut og hun sovna utrolig nok.

Nå har vi fast rutine på legging mellom 6-7, gir hun grøt først, bader når det er behov, masserer hun(innimellom), skrifter bleie, tar på pysjamas, og pusser tenner. Så ammer vi, legger hun i sprinkelsenga på en dyne som er over babynestet. Deretter legger jeg dynen over hun, slår på en lampe(bamse med svakt lys som lyser opp en slags "stjernehimmel" med rundinger. Synger en sang, kysser hun på panna, sier jeg elsker hun og sier god natt. Så går jeg ut.

Jeg vet hvor tøft det er når man føler man har prøvd alt og ingenting funker! Så håper jeg det går seg til med dere etterhvert!

Hvor gammel er yngste? Om h*n er veldig liten, så kan det jo være sult? Vi har poden på soverommet vårt ennå, han er 16 mnd og våkner 2-4 ganger i løpet av natten. Mest pga drømmer for tiden og blitt litt mer etter flyttingen nå. Litt lettere å bare strekke hånden over, gi han tutten eller vann også sovne igjen selv. Når han blir trygg igjen, så får han eget rom. Var uaktuelt å ha han i eget rom før han bikket året. Var redd for krybbedød og det er jo anbefalt :) jeg hadde nok hatt h*n på soverommet til det roet seg litt. Er slitsomt å stå opp av sengen, gå inn på annet rom flere ganger for natten i lengden. Kan ende stygt for den som må gjøre dette. Evt. hadde jeg hatt en madrass på rommet der for å sikre mest mulig søvn og for å kunne ta tak i situasjonen raskest mulig :) hvordan er søvnen til hun på 4 da? Det er jo også noe å tenke på. Hun må jo få den søvnen hun trenger også.

Beklager fravær. Jeg pakket vekk PCen for permisjonstiden rett etter jeg skrev dette...

Nå har ting gått seg litt til. Vi legger minsten og storesøster sammen etter kveldsstell, leser bok og så sovner de stort sett omtrent samtidig. Lillegutt ligger og venter på at storesøster skal sove, så kan han sove, for da er det trygt og godt :) Han våkner fortsatt et par ganger innimellom, men da er det gjerne noe som plager ham. Tett nese og slikt. Så tipset om å bare fortsette med å dytte inn smokken fungerte :) Blir fortsatt litt lite søvn. Jeg er sånn som må ha mine åtte timer, men det er jo utopi å tro at man får det med småbarn... Så nå fungerer vel ting så godt som man kan forvente med to små i hus :)

Beklager fravær. Jeg pakket vekk PCen for permisjonstiden rett etter jeg skrev dette...

Nå har ting gått seg litt til. Vi legger minsten og storesøster sammen etter kveldsstell, leser bok og så sovner de stort sett omtrent samtidig. Lillegutt ligger og venter på at storesøster skal sove, så kan han sove, for da er det trygt og godt :) Han våkner fortsatt et par ganger innimellom, men da er det gjerne noe som plager ham. Tett nese og slikt. Så tipset om å bare fortsette med å dytte inn smokken fungerte :) Blir fortsatt litt lite søvn. Jeg er sånn som må ha mine åtte timer, men det er jo utopi å tro at man får det med småbarn... Så nå fungerer vel ting så godt som man kan forvente med to små i hus :)
Godt å høre det har løsnet litt :) lykke til videre

Back
Topp