Leggerutiner på kvelden

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Hvordan er deres leggerutine på kvelden? Vi sliter litt på den fronten og skulle gjerne fått innført en god leggerutine. Vår er 4 mnd.
 
Ingen rutine enda.. Eller, rutinen er at hun får på pysj etter at storebror har lagt seg i 19, og så er hun sammen med oss i stua til vi legger oss rundt 22. Hun tar på en måte «kvelden/natta» et sted mellom 19 og 22, men er ikke klar for å ligge alene. Det må en pupp eller en overkropp til. Det varierer om vi kan legge henne i hennes seng med en gang når vi går på rommet kl 22 eller om jeg må amme mer og eventuelt bysse for å få lagt henne, stort sett sover hun i egen seng fra senest 24.. (med egen seng mener jeg bedside crib)

Vi gleder oss også veldig til en fast rutine! Erfaringen fra storebror er at det går seg gradvis til frem til rundt 6 mnd. Så vi konsentrerer oss nå bare om å få til en rytme på dagen. Regner med at det gjør det lettere å få en rytme for når det er natta også
 
Etter siste lur ute i vognen ved 17 tiden får hun pupp, kos/lek, grøt og vann og litt pupp igjen hvis hun vil ha. Så tar vi kveldsstellet og så legges hun i sengen sin rundt 18:30-19:30 tiden. Spørs helt på når siste luren ute var.
Jeg sitter der inne helt til hun har sovnet...Før så sovnet hun ganske fort (har holdt på med dette siden hun var 2,5 mnd ca, men - grøt selvfølgelig). Nå er det ut og inn med smokken hundre ganger og litt sutring, men sover som regel innen 19:30-20
 
Her er det legging for natta mellom 18 og 20 litt avhengig av når hun våkner om morgen og hvor mye hun sover på dagtid. Men her går pysjen på på både storebror og henne litt før 6 så gir mannen storebror kveldsmat når jeg legger lille. Da går vi å legger oss i vår seng med kun lys på mobilen også får hun flaske. Da sovner hun stort sett til flaska men må ta henne opp til raping. Det pleier å gå greit. Og da sover hun til alt mellom 2 og 6 igjen litt avhengig av når hun sovnet på
Kvelden.
 
Her er hun ikke fylt 4 måneder enda, så hun får bare melk, ikke grøt. Så når det er leggetid (rundt 21:00-22:00) legger jeg meg i senga sammen med henne, ammer, raper, legger henne ned igjen, skrur av lyset og ligger ved siden av henne og holder henne i hånda til hun sovner, det tar 5-10 minutter. Da sover hun normalt til jeg står opp og forstyrrer henne neste morgen (rundt 07:00), og så sover hun flere lange lurer på formiddagen mens storesøster er i barnehagen. Det er umulig å sove her etter at storesøster kommer hjem ;)
 
Vi bader mellom 18 og 19, avhengig av siste lur, og så ammer vi i sengen og han sovner etter det. Må noen ganger inn og amme litt til, men tror han bruker meg som smokk siden han ikke tar den. Sover da til rundt 7.30 med noen ammimger i mellom.
 
Jeg har frem til for noen dager siden hatt han sovende oppå meg i stuen frem til jeg har lagt meg mellom 23-01. Han pleide sove godt på meg men begynte å bli urolig / våkne lett så da fant vi ut at han var klar for å legges i sengen tidligere:)

Tar på pysjen i 19-20 tiden og gir melk på flaske i stuen med lyset dimmet. Bærer han så inn i bedsidecriben og ligger ved siden av han til han sovner. Pleier ta 5-10 min. Han har veldig urolige armer og vil hele tiden opp i ansiktet og dra ut smokken, så jeg pleier å holde armene hans inntil kroppen hans...da roer han seg med en gang. Han liker og å ha noe oppi ansiktet når han sovnet, enten ansiktet mitt eller kosen. Den fjerner jeg når han sover godt:)
 
Vi bruker litt tid på badet, enten med bare litt jabbing, bading eller oljemassasje, dette gjør vi en plass mellom 18.00 og 18.30, så er det amming og litt kos i sofaen etter det, før han legges i senga rundt 19.00. Legger han alltid når han er blid og han sovner stort sett med en gang, evt maks 5 min. Har dempet belysning på rommet, en koseklut og litt hvit støy. Funker veldig bra
 
Back
Topp