Leggerutiner på de små

FruBritt

Forumet er livet
August 2018
Har dere spesielle rutiner for å fortelle babyen at det er natta.
Feks spesiell nattstell, nattasang osv.
 
Neh, legger seg med meg :)
 
Både ja og nei. Vi tar på pysj og koser litt ekstra på stellebordet, hvor hun eelsker å ligge. Ammer henne i søvne i min seng, og flytter henne i krybben ca. halvannen time etterpå. Den magiske grensa hvor hun ikke våkner av det. Men tenkte å starte med en mer fast rutine nå snart, som nå kanskje kan være en sang, men vil etterhvert lese bok hver kveld. Det gjorde mamma og pappa for meg, og syntes alltid det var så koslig.
 
Steller og tar på pysj før mating i 19-20 tiden. Bysser han i søvn/halvsøvne etter mating og legger han i kurven :) Da sover han første strekk for natta.
 
Her får han Minifom først enkelte dager og d dråper.
Så går vi på badet og tar kveldsstellet. Body og strømpebukse om vi skal levere i bhg og pysj om vi ikke skal det på morningen etter.
Turen går videre til pappa for å si godnatt og gi klem før vi går på soverommet.
Der får han pupp og vi synger nattasanger. Og er jeg ikke for trøtt leser vi eventyr :)
 
Både ja og nei.
Vi går først opp og legger gutta ca 20, så går vi på badet. Da er det å vifte litt med tærne før vi tar på pysj. Et par ganger i uka blir det et bad i tillegg.
Etterpå setter vi oss i tvstua med lyset av og lyden på nærmest-avskrudd, og så ligger hun på puppen til hun sovner ca 22. Når hun er godt inn i drømmeland legger jeg henne i nestet ved siden av meg, og så bærer jeg henne opp og legger henne i sin seng når jeg legger meg.

Prøvde å sitte i den andre stua et par dager, og da sovnet hun ikke før vi gikk opp.
Har et håp om å forskyve leggingen til 21 om ikke så lenge.
 
Her går vi på badet, bader, og tar på pysj. Pupper en god stund. Legger han i sengen. Synger nattasang, slukker lyset og sier god natt. Lesing får han sammen med mellomste et sted inni der..,
 
Hun varsler meg om at hun vil på soverommet et sted mellom 1930 og 21. Da roer hun seg ikke før hun er i sengen sin. Først skifter vi bleie og fjaser litt på stellebordet hvis humøret hennes tillater det, så mates hun hvis det er tid for det, ellers legges hun i sengen, får kosen, smokken og dyna. Når uroen spiller musikk og lyser stjerner i taket, kosen er plassert riktig og smokken sitter på plass, virrer hun hodet frem og tilbake før hun finner rett stilling og luller øynene. Hvis hun ikke finner roen helt selv stryker jeg henne over håret til hun blir salig. Sang litt før, men uroen er nattasangen hun liker best ;-)
 
Kveldsstell rundt kl.19, så mat. Blir lagt i eiga seng ca 1930, syng ein liten sang. Er alltid våken når han blir lagt, sovna etter 5-20 minutt. Må av og til innom og putte i smokken, eller dra dyna opp att :)
 
Kveldsstell rundt kl.19, så mat. Blir lagt i eiga seng ca 1930, syng ein liten sang. Er alltid våken når han blir lagt, sovna etter 5-20 minutt. Må av og til innom og putte i smokken, eller dra dyna opp att :)
Imponerende! Gleder meg til min forhåpentligvis får slike rutiner. Med storebroren kom det rundt 6 mnd mener jeg å huske...
 
Imponerende! Gleder meg til min forhåpentligvis får slike rutiner. Med storebroren kom det rundt 6 mnd mener jeg å huske...

Ja, det er luksus! Det var ein periode det var mykje tulling på kveld, sutring og berre 30-min soving. Fekk tips av ei venninne om å prøve å legge han på soverom, det gjorde ho med si. Og det gjekk over all forventning! På 6 veker har eg berre måtte ta han opp att éin gang :woot: Trur han trenger roen som mørkt, stille soverom gir, på slutten av ein dag.
 
Nei, men burde vel prøve ifølge helsesøster. Prøvde en del ulike metoder, men ender alltid med å være våken eller sove på oss til kl 23...

Drømmen er at vi kan ta på pysj rundt kl 20, amme og legge henne sovende i bedsiden. Så kan hun sikkert få litt påfyll når vi legger oss og legges over i bedsiden etter hver amming.

Men helsesøster mener veien å gå er å venne henne til å legge seg våken slik at hun finner søvnen selv.. Det er vel litt for optimistisk for en som nekter per dags dato sove andre steder enn oppå oss.. Aldri sovnet av seg selv.
 
Null rutine.. han vil rett å slett ikke sove på kvelden. Før fikk jeg han til å sove rundt 22.30, da ble han lagt i nestet i vugga, så bar jeg nestet med opp når jeg skulle legge meg. Nå er han våken til jeg legger meg. [emoji849]
 
Kveldsstell rundt kl.19, så mat. Blir lagt i eiga seng ca 1930, syng ein liten sang. Er alltid våken når han blir lagt, sovna etter 5-20 minutt. Må av og til innom og putte i smokken, eller dra dyna opp att :)

Akkurat det samme gjør vi. Har gjort det fire kvelder på rad nå, så vet ikke om vi kan kalle det en rutine enda. Men veldig deilig at det har fungert så bra. Sover mye bedre på kvelden på soverommet enn sammen med oss nede i stua :)
 
Prøver, uten hell å legge på kvelden
 
Back
Topp