Leggerutiner på 4-5åringer?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Hvordan gjør dere det? Og funker det?
Det er noe veldig feil her i huset tror jeg. Hun har vært supersnill før, men i det siste har hun gjort oss alle gale. Det er masing og roping og tull og tøys fra hun legger seg til hun sovner 2-3 timer senere... For ikke å snakke om at hun vekker lillesøster av og til selv om de ligger i forskjellige etasjer

ARGH!

Sånn er min om jeg legger henne for sent.. Da er det ut og inn fra rommet.. roping.. sulten, tørst osv osv..

Men om jeg legger henne til riktig tid.. som hos oss er kl 19, så sovner hun rimelig kjappt:)

Hvor gammel hun? Når legger du henne?

mammatileijente skrev:
Sånn er min om jeg legger henne for sent.. Da er det ut og inn fra rommet.. roping.. sulten, tørst osv osv..

Men om jeg legger henne til riktig tid.. som hos oss er kl 19, så sovner hun rimelig kjappt:)

Hvor gammel hun? Når legger du henne?

Hun blir 5 år i august. Pleier å legge seg 19. Men vi har prøvd litt forskjellig uten særlig hell... Må si jeg blir litt tussete (særlig ettersom jeg er stor og ikke orker å sprette opp av sofaen 100 ganger om kvelden)...
Hun holder seg i senga, men vil ha vann, gå på do, at vi skal bre over henne, på do igjen, bre over henne igjen, synge, ligge ved siden av henne, fortelle oss noe, på do igjen, osv. Du skjønner tegninga

Har en som blir 5 i september. Han legger seg klokka 19. Vi leser ei bok, sier god natt og jeg eller sambo sitter på gangen uttafor til barna har sovna :) Ca 1930 sover begge to ;)

Ja, skjønner tegninga:)

men da må dere bare bli strengere. Ikke gå inn til henne. Forklar henne at når hun legger seg så må alt være unnagjort, drikke, dobesøk, osv osv må være gjort.

Jeg og gikk inn til henne.. men til slutt så orker jeg ikke.. jeg sluttet å svare henne.. og når hun skjønte det.. og det ikke var så viktig alikevel.. så sluttet hun:)

er litt tull her også om dan, fordi det har begynt å bli så lyst ute tror jeg

Sån kan det være her hvis de er overtrøtte

Rutine her med begge ungene er- kveldsmat, vask/dusj, tannpuss, flourtablet, leser eventyr så følger de i seng. Jenta i seng til 18.45 og gutten i seng 19.15

mammatileijente skrev:
Ja, skjønner tegninga:)

men da må dere bare bli strengere. Ikke gå inn til henne. Forklar henne at når hun legger seg så må alt være unnagjort, drikke, dobesøk, osv osv må være gjort.

Jeg og gikk inn til henne.. men til slutt så orker jeg ikke.. jeg sluttet å svare henne.. og når hun skjønte det.. og det ikke var så viktig alikevel.. så sluttet hun:)

Har blitt strengere på det å gå inn når hun roper, for jeg orker jo ikke reise meg, men da bare hyler hun høyere. Hun har ingen slumreknapp altså, for det gir seg fader aldri. Lengste hun har masa uten at jeg svarte var 10 min, da må jeg inrømme at jeg eksploderte litt...  Det ble stille for den kvelden, men jeg vil jo ikke ha det sånn heller...

bondekone skrev:
Sån kan det være her hvis de er overtrøtte

Rutine her med begge ungene er- kveldsmat, vask/dusj, tannpuss, flourtablet, leser eventyr så følger de i seng. Jenta i seng til 18.45 og gutten i seng 19.15

Tror ikke hun er overtrøtt heller, føler ikke helt at jeg kan legge henne før. Hun ser jo barne-tv og sånn til klokka er nesten 19...

Jeg tror det ligger aldern til. Vet om veldig får som har en smertefri leggetid med sine 4-5 åringer. Vår datter på 4 tøyser mest før hun kommer seg på bade. Da skal hun bare alt! Stikker av, slipper ut hunden.. Ja i det hele tatt kjøper seg all den tid hun kan. Når vi endelig har kommet oss til gangen å skal opp trappa, begynner hun å suttre å har vondt alle steder. Suttrer for at hun ikke klarer å gå opp trappa. Går i slow motion opp trappa men hun suttrer å bærer seg. Men når tannpussen og vasken er tatt, så går det helt greit. Hun legger seg, jeg stryker henne litt på ryggen setter på musikken hennes å går ut. Å da er det kveld i stua :)

June anette skrev:
Jeg tror det ligger aldern til. Vet om veldig får som har en smertefri leggetid med sine 4-5 åringer. Vår datter på 4 tøyser mest før hun kommer seg på bade. Da skal hun bare alt! Stikker av, slipper ut hunden.. Ja i det hele tatt kjøper seg all den tid hun kan. Når vi endelig har kommet oss til gangen å skal opp trappa, begynner hun å suttre å har vondt alle steder. Suttrer for at hun ikke klarer å gå opp trappa. Går i slow motion opp trappa men hun suttrer å bærer seg. Men når tannpussen og vasken er tatt, så går det helt greit. Hun legger seg, jeg stryker henne litt på ryggen setter på musikken hennes å går ut. Å da er det kveld i stua :)

Ja, kanskje det er alderen. Hun pleier ofte å få veldig vondt over alt, og orker ingenting fordi hun er så sliten. Og så finner hun sår over alt som må blåses på og kanskje til og med plaster (selv om såret er en uke gammelt). Det er jo bare såååååå synd på henne sånn på kvelden

Nå har ikke jeg en som er fire enda, men snart:) Og det er litt tulling her, gå sakte aksjon, tørst, tisse osv. Vi har lagd noen regler her. Og det er at det er lov til å gå på do 1 gang etter legge tid, og drikke vann er det bare lov til 1 gang etter leggetid. Her elsker han å sitte i senga å leke, så kveldsrutinene vår er medesiner, tisse, tannpuss og vask, så er det nattasang å kos. Så har jeg gulroten her, det er å leke i senga med en bil i ti minuttet da skal lyset av å det skal være helt stille. Er det ikke stille da blir det ingen lek dagen etter. Nå er det som regel helt stille etter de ti minuttene. Han legger seg mellom 19-20. Tror det har litt med alderen å gjøre, hvor langt kan jeg dra strikken og hvor mye kan jeg drøye:) Lykke til!

*lykkeligst* skrev:

June anette skrev:

Ja, kanskje det er alderen. Hun pleier ofte å få veldig vondt over alt, og orker ingenting fordi hun er så sliten. Og så finner hun sår over alt som må blåses på og kanskje til og med plaster (selv om såret er en uke gammelt). Det er jo bare såååååå synd på henne sånn på kvelden

Ja de har det heeelt forferdelig!! :p  Når hun begynner med suttringa ved trappa, bruker jeg å gjøre det samme igjen. "ååå jeg er også så sliiiten. Har så vondt i bena og ryggen, kan ikke du bære meg opp trappa"  Noen ganger da ser hun bare domt på meg å sier " nei mamma, du er alt for tong i rompa med baby i magen" åsså går hun opp trappa å ler litt for seg selv. Og hvis seg har litt energi til overs en annen kveld sier jeg " fort seg å løp opp trappa før MONSTERE kommer" åsså lager jeg litt monsterlyder å tramper i gulve. Da hyler hun å løper opp trappa med meg i hælene. Åsså sier jeg når hun har lagt seg at vi skal herje mere i morgen. De blir jo gjerne litt oppkavet av den type lek like før leggetid. Men jeg synes det er bedre enn å måtte bruke 15 min opp en trapp me suttring å siping :p

Samme tullet her for tiden. Tror det er sånn siden hun ser at det er lyst ute. Og lyst ute = dag, ikke natt.

det har vært mye surr en stund nå, så vi innførte klistremerkestystem - og det har effekt allerede første kvelden..
han må velge mellom å bli lest for eller å høre på lydbok
han får ikke rope ned og spørre/fortelle om ting
må han på do, må han gå oppe - ikke nede...

en ting er at det er irriterende med all ropinga, en annen ting er at han får et par timer søvn for lite... nå har vi hatt det sånn 3-4 kvelder, og vi merker forskjell allerede.. :)

Vi har brukt klistremerkesystem for å fjerne annen uønsket adferd tidligere, med stort hell.. når klistremerkeperioden var over, så satt endringen inne...

Som nevnt over så blir mi også sånn om hun legges for sent, det trenger ikke å være snakk om mer enn 5 minutter..

Hun blir straks 4, og legger seg kl 19. Jeg legger meg med henne og stryker henne på ryggen, og hun sovner på maks fem minutter. :)

rodstilk skrev:
Som nevnt over så blir mi også sånn om hun legges for sent, det trenger ikke å være snakk om mer enn 5 minutter..

Hun blir straks 4, og legger seg kl 19. Jeg legger meg med henne og stryker henne på ryggen, og hun sovner på maks fem minutter. :)

Det høres ut som en drøm!

*lykkeligst* skrev:

rodstilk skrev:

Det høres ut som en drøm!

Ja, det fungerer veldig fint nå! :) Var en periode etter barnehagestart i høst (hun byttet fra fam.bhg. med 8 barn til storbarnavd. med 24 barn) hvor det var skikkelig prakk, men det bunnet i at hun var så sliten at hun tippet over uansett hvor tidlig jeg fikk henne i seng omtrent.. Krysser fingrene for at det holder seg sånn lenge - og at det ordner seg for dere også! :) Lykke til!

Leggerutinen her er spise kvelds, kveldsstell, følge på rommet og evt lese litt eller kose litt (han liker å bli klødd på ryggen), slå av myset, så natta og gå ut og lukke døra. Så hører vi ikke mer fra ham. Han er 4,5 år. Bank i bordet aldri hatt problem med legginga hans, han er eksemplarisk der, da han gikk fra grindseng til stor seng var det så spennende med sånn seng at å hoppe utav den var uaktuelt for ham. På andre områder derimot er han verre.

Slik har vår frøken også blitt etter at det ble lyst ute.. Vi har funnet ut at hun sovner lettere hvis vi legger henne kvart på 7 istede for kvart over.. Hun bruker fortsatt litt tid på å sovne, men er som ofres stille før halv 8:) vi leser en bok, synge 3 sanger og går ut. Så må vi inn et par ganger for å ta på dynen, gi henne bamsen eller slike ting. Vi har snakket med henne om at hvis hun er flink å legge seg uten å ligge å rope på oss, får hun ha sykkelen med i barnehagen dagen etter :)

Back
Topp