Leggerutiner på 2 åring

Marrylou

Forumet er livet
Julibaluba 2017
It's gonna be May 2019
jeg startet i kveld med godt mot med nye leggerutiner.
Har bestemt meg for å bruke metoden med å sitte på en stol med ryggen mot junior, rett ved sengen hans. Så er målet å flytte seg nærmere døren, og ut av rommet etterhvert. MEN når han løper opp og ut av sengen 200 ganger, svetten siler av meg, jeg legger han rolig og tålmodig ned og gjentar at «nå er det natta, gla i deg», og til slutt blir det hysterisk gråt.... er d da rett tidspunkt for nye rutiner? Han strittet som bare d i mot, og det er vondt å skulle bryte gamle leggevaner vi har hatt. Frem til nå har vi sittet ved sengen og holdt hånden til han har sovnet, men med ny baby i hus, så er det umulig å fortsette slik i det lange løp!
Kan noen komme med oppløftende ord? Blir det bedre etter kort tid? Vil han slutte å leke med å reise seg opp av sengen så mye?
 
Jeg er fan av enkleste motstands vei jeg, og gjør det som funker :p Nå ble min fortsatt ammet i søvn som 2-åring da, men vi har heller lagt opp til at storebror må tåle at lillebror er med på legging (jeg er mye alene med begge). Så stort sett sitter jeg og ammer mens jeg leser og synger nattasang for storebror, og hvis lillebror sovner sitter jeg hos storebror til han sovner. Er lillebror urolig og må bæres går jeg ut og inn, og det går bra det og, selv om han foretrekker at vi er der til han sovner. Ikke øvd noe på det før baby kom, men snakker om det de kveldene det blir sånn :)
 
Jeg er fan av enkleste motstands vei jeg, og gjør det som funker :p Nå ble min fortsatt ammet i søvn som 2-åring da, men vi har heller lagt opp til at storebror må tåle at lillebror er med på legging (jeg er mye alene med begge). Så stort sett sitter jeg og ammer mens jeg leser og synger nattasang for storebror, og hvis lillebror sovner sitter jeg hos storebror til han sovner. Er lillebror urolig og må bæres går jeg ut og inn, og det går bra det og, selv om han foretrekker at vi er der til han sovner. Ikke øvd noe på det før baby kom, men snakker om det de kveldene det blir sånn :)

Nå har jeg forsøkt å finne gode løsninger disse 3 månedene, men å ha med lillebror på soverommet utløser et helvete på jord og sjalusien blir helt sykt stor. Akkurat leggingen er han kjempe sår på i forhold til at han ikke ønsker at lillebror skal være med inn. Vi har forsøkt å ha lillebror med inn, har satt inn sengen til lillebror også for at han kan ligge og sove der mens jeg sitter med storebror til han sovner, men det går rett og slett ikke.
Forlater jeg rommet pga lillebror, så er storebror klistret til låter mitt, han blir overhodet ikke liggende i sengen sin..... så ingenting av det som funker hos dere er en fin løsning for oss, for det ender med ingen barn som sover! ;) men takk for gode innspill på hvordan en drømmelegging hadde vært ;)
 
Vet ikke om det hjelper, men kan fortelle hvordan vi fikk vår til å sove i egen seng.

I starten satt vi rett ved sengen hennes, og la henne ned hver gang hun reiste seg. (ca 40.000 ganger)
Hun fikk gjøre som hun ville så lenge hun ikke satt eller sto.

Etterhvert sto vi i døra og så ut.

Nå sier vi natta og går ut med en gang.
Må ofte inn igjen når vi hører at hun hopper i senga. Men da hører hun at vi kommer og fortere seg å legge seg igjen :hilarious: Søtingen.
Noen ganger sovner hun på 3min, andre kvelder tar det 30 min.
Hun blir 2 i desember. Skal vel også nevnes at hun sover i sprinkelseng og ikke har lært seg å klatre ut enda.

Og forresten.
Det er sikkert ikke pedagogisk eller noe å anbefale. Men når jeg til slutt ble sur fordi hun bare tullet og lo, og sa NÅ! slutter du.
Så ga hu seg alltid og sovnet. :wideyed: Det var noen måneder hun bare testet grenser. Nå er vi over det heldigvis.

Ønsker deg masse lykke til! :Heartred
 
Nå har jeg forsøkt å finne gode løsninger disse 3 månedene, men å ha med lillebror på soverommet utløser et helvete på jord og sjalusien blir helt sykt stor. Akkurat leggingen er han kjempe sår på i forhold til at han ikke ønsker at lillebror skal være med inn. Vi har forsøkt å ha lillebror med inn, har satt inn sengen til lillebror også for at han kan ligge og sove der mens jeg sitter med storebror til han sovner, men det går rett og slett ikke.
Forlater jeg rommet pga lillebror, så er storebror klistret til låter mitt, han blir overhodet ikke liggende i sengen sin..... så ingenting av det som funker hos dere er en fin løsning for oss, for det ender med ingen barn som sover! ;) men takk for gode innspill på hvordan en drømmelegging hadde vært ;)

Æsj, da blir det verre ja! Hm, skikkelig pest eller kolera. Er han typen til å like lydbok? Vet endel bruker det med hell når de trøbler med å ligge alene, får fokuset på noe annet :)
 
Min eldste var nesten to da han ble storebror, og da hadde han behov for mye mer nærhet ved legging enn før. Han våknet mye og hadde mareritt, og det eneste som hjalp var om han sov med meg og babyen. Hos oss trengte han veldig mye mer nærhet som fersk storebror, så jeg ville vært litt forsiktig med å innføre nye rutiner så kort tid etter at et yngre søsken er født. Lykke til :)
 
Min eldste var nesten to da han ble storebror, og da hadde han behov for mye mer nærhet ved legging enn før. Han våknet mye og hadde mareritt, og det eneste som hjalp var om han sov med meg og babyen. Hos oss trengte han veldig mye mer nærhet som fersk storebror, så jeg ville vært litt forsiktig med å innføre nye rutiner så kort tid etter at et yngre søsken er født. Lykke til :)

Jeg tar han gjerne inn på natt med meg, men akkurat innsovningen har alltid foregått på eget Rom, er bare at jeg ikke kan være alene med begge og få til leggingen:) så her er det et desperat behov for nye rutiner siden alternativet er ingen søvn.... for vi har forsøkt å legge i mammas seng.... d var kaos d:hilarious:
 
Æsj, da blir det verre ja! Hm, skikkelig pest eller kolera. Er han typen til å like lydbok? Vet endel bruker det med hell når de trøbler med å ligge alene, får fokuset på noe annet :)

Nei jaggu, lydbok skal jeg jaggu meg forsøke!! Takk!!
 
Back
Topp