Leggerutiner... HJELP!!

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Soving på dagen går veldig greit. Selvfølgelig gode og dårlige dager men generelt sett går dette bra. Kveldene er derimot en helt annen historie! Vi fiorstår at vi må gjøre noe veldig feil, for det er skriking med og uten tårer i alt fra 5-45 min HVER kveld..

Kan dere være så veldig snille å dele erfaringer med meg??

Vi gjør alt for at hun skal ha det bra, men får ondt langt inn i hjerterota da hun viser oss så tydelig at vi gjør feil og vi ikke aner hva vi skal ta oss til.. HJELP!
 
Du har sikkert hør det før men det er utrolig viktig med rutiner, og dere har sikkert prøvd mange metoder, men mitt beste tips er: hold dere til en metode av gangen og prøv i 2 uker. I dette tilfelle ville jeg brukt skrikemetoden. Rutiner på kvelden i form av melk grøt bad pysj osv er viktig, Så opp i senga legge barnet evt. synge så si god natt. Ikke ha bekmørtk rom. Du kan velge om du vil være i rommet eller gå ut av rommet men ikke gå bort til barnet før det har gått 2 min, legg det igjen si god natt og vent så 5 min, ovs. Men ikke la det gå mer enn 5 min (syns nå jeg) Ha det rolig. Dette kan gå faktisk to uker men det vil bli bra til slutt. LOVER!!! Vi har fått et eksemplarisk barn av dette. Nå legger hun seg og jeg synger sier god natt., også bare snur hun seg og sovner
 
Vi bruker også faste rutiner. Er ganske streng på at hun ikke får komme ut av sengen når hun først er lagt. Fungerer slik: Legges, stryker på kinnet, godnatt og ut. Hun protesterer i form av roping/skriking. (ingen tårer). Vi lar henne ligge litt, hvor lenge avhenger av hvilken type roping. Jeg klarer ikke å la henne ligge å gråte, så da er det inn med en gang. Annen roping/protester går det lengre tid. Hun snur seg som regel i sengen (hodet i fotenden og ligger å ser ut i gangen), så er inne å snur henne med jevne mellomrom. Når jeg er inne sier jeg ikke så mye til henne, for da blir hun bare mer våken. Og jeg er snar inne, og går ut igjen. Er jobb noen kvelder med dette, men så går det bedre :) Har nettopp vært forkjølt, så da må vi begynne på nytt. Når hun er forkjølt tar jeg henne fort opp slik at hun ikke skal bli så tett i nesen. Denne uvanen venner hun seg fort til ;)

Lykke til!
 
Hun begynte sove på eget rom da hun var 6mnder. Gikk veldig fint i to mnder, men nå har det vært en mnd med hyl og skrik. Hver kveld spiser vi mat, bader, (evt flaske om hun spiste dårlig), tannpuss, leser to bøker, koser litt før det er senga. I starten satt vi med henne til hun sovnet, men hin viste tydelig at hun ikke trengte det så vi begynte å forlate rommet etter legging. Hadde lite trøbbel først, men nå har hun bestemt seg for at å legge seg det skal hun ikke. Har lest bøker og nett opp og ned, men vi finner ingen løsning.. Vi gjør det beste vi kan, men det er noe vi gjør galt da hun plutselig reagerer slik! Litt tidlig med trass vel? :p
 
Kanskje ikke det du vil høre, men min erfaring er at dette med legging og nattesøvn går i perioder... Har en sønn på 4 år, og han har stort sett vært enkel på kvelden, men i perioder har han prøvd seg litt, er bare å gjøre som dere gjør tror jeg, så ordner det seg etterhvert. 
Med babyen nå går det litt opp og ned for oss også, men jeg pleier å kose henne mens jeg synger to sanger, holder henne i armene mine for at hun skal få opp evt. rap. Noen ganger sovner hun nesten i armene mine, men jeg prøver å legge henne i senge før hun sovner helt. Begynner hun å gråte veldig tar jeg henne opp igjen, roer henne ned og legger henne tilbake igjen... Men det største problemet hos oss er at hun våkner så ofte om natten og vil ha mat... Og sønnen vår på 4 år roper fortsatt på oss ganske ofte på natten...  
 


snute skrev:
Kanskje ikke det du vil høre, men min erfaring er at dette med legging og nattesøvn går i perioder... Har en sønn på 4 år, og han har stort sett vært enkel på kvelden, men i perioder har han prøvd seg litt, er bare å gjøre som dere gjør tror jeg, så ordner det seg etterhvert. 
Med babyen nå går det litt opp og ned for oss også, men jeg pleier å kose henne mens jeg synger to sanger, holder henne i armene mine for at hun skal få opp evt. rap. Noen ganger sovner hun nesten i armene mine, men jeg prøver å legge henne i senge før hun sovner helt. Begynner hun å gråte veldig tar jeg henne opp igjen, roer henne ned og legger henne tilbake igjen... Men det største problemet hos oss er at hun våkner så ofte om natten og vil ha mat... Og sønnen vår på 4 år roper fortsatt på oss ganske ofte på natten...  



Egentlig akkurat det jeg vil høre, for det betyr at hun har det bra :p Er noe så redd for å gjøre noe galt, å kjenner nesten ingen med barn som kan fortelle sine erfaringer! Våre foreldre har jeg ikke lyst å høre på da jeg mildt sagt er litt sjokka over metoder de sverget til! De synes jo vi duller alt for mye med prinsessa, men slik er det og slik blir det ;-)
 
I begynnelsen etter alt med mat og kveldstell så la vi han i senga og sang, og sovnet han som regel. Men i perioder så prøvde han å skrike seg til å slippe å sove. Men da valgte jeg bare å sitte i rommet litt unna og bare sette i smokken når han mistet den. Han sovnet til slutt av det også;) Det kunne vare fra en dag til en uke;) 

Men min erfaring er at det er forskjell på gråten også.. Når gutten vår var syk nå med 40 i feber ( 4.barnesykdom), men når utslettet kom gråt han mye mere sårt og vi tok han opp og trøstet. Tenkte vi skulle få svi for det, men når utslette var borte kom leggerutinen igjen og det gikk  helt etter planen;)
Og det skal sies at han virket helt upåvirket av det utslettet på dagen;)
 
Blir roligere av å lese det dere skriver altså! :-D Dere som har barn med smokk er heldige altså, vår har nekta fra hun var ca en mnd.. Virker så greit å ha en trøst/kos!
 


Jorlin skrev:


snute skrev:
Kanskje ikke det du vil høre, men min erfaring er at dette med legging og nattesøvn går i perioder... Har en sønn på 4 år, og han har stort sett vært enkel på kvelden, men i perioder har han prøvd seg litt, er bare å gjøre som dere gjør tror jeg, så ordner det seg etterhvert. 
Med babyen nå går det litt opp og ned for oss også, men jeg pleier å kose henne mens jeg synger to sanger, holder henne i armene mine for at hun skal få opp evt. rap. Noen ganger sovner hun nesten i armene mine, men jeg prøver å legge henne i senge før hun sovner helt. Begynner hun å gråte veldig tar jeg henne opp igjen, roer henne ned og legger henne tilbake igjen... Men det største problemet hos oss er at hun våkner så ofte om natten og vil ha mat... Og sønnen vår på 4 år roper fortsatt på oss ganske ofte på natten...  



Egentlig akkurat det jeg vil høre, for det betyr at hun har det bra :p Er noe så redd for å gjøre noe galt, å kjenner nesten ingen med barn som kan fortelle sine erfaringer! Våre foreldre har jeg ikke lyst å høre på da jeg mildt sagt er litt sjokka over metoder de sverget til! De synes jo vi duller alt for mye med prinsessa, men slik er det og slik blir det ;-)

En annen ting som er viktig er at du stoler på deg selv og gjør det du føler er riktig. Vil du dulle så duller du :-) Jeg kjører også et helt annet løp enn min mor gjorde med meg for å si det sånn. Men jeg tror som en annen skrev over her at det er viktig å holde seg til en metode en god stund før man evt. bytter. 
 
Enig med Snute, vil du dulle så dull i vei;) Gjør det du føler er best for ditt barn:) Heier på deg;)
 
Back
Topp