Leggerutiner, for tidlig ?

Fjelljenta123

Blir kjent med forumet
Hei
Lille ble født 21/3. Vi har null leggerutiner da han sover maks 3-4 timer sammenhengende hver gang gjennom døgnet. Han går sakte opp i vekt så må vekke han for å mate uansett. Men han sover best/mest fra mellom 05-07 om morgenen. Det er umulig å få han til å sove lenge eller i seng om natten før det, det gjør han kun på oss eller i bæresele i så fall. Og da sitter jeg jo i stuen og ser på tv eller lignende.
De gangene vi har prøvd å legge han for natten blir det bare grining så det ga vi opp. Så jeg har jo snudd døgnet og vi har holdt på sånn siden vi kom hjem fra barsel egentlig... men nå som han er 2 mnd tenker jeg kanskje vi burde forsøke å endre dette litt. Samtidig leser jeg at han er for liten til å forstå dette med døgn.
Hvordan er dette for dere andre ? :) har dere etablert leggerutiner nå? Hvor lenge sover baby om gangen? Flere nattevåkne som meg ? :p
 
Mener du at du har han i bæresele helt til 05:00 om morgenen?
Vi har begynt med kveldsrutiner rundt 6 uker på begge barna. Og de har lagt seg for kvelden mellom 17:30 og 20:30, Altås ene barnet rundt 17:30 og andre mer rundt 20:00. Bare fordi de var ulike babyer. Den yngste sov bare på meg hele dagen, men fra 17-18 tok hun kvelden og kunne da sove på soverommet alene, det skjedde aldri på dagtid.
Bare å prøve seg frem, det er ikke for tidlig :)
 
Mener du at du har han i bæresele helt til 05:00 om morgenen?
Vi har begynt med kveldsrutiner rundt 6 uker på begge barna. Og de har lagt seg for kvelden mellom 17:30 og 20:30, Altås ene barnet rundt 17:30 og andre mer rundt 20:00. Bare fordi de var ulike babyer. Den yngste sov bare på meg hele dagen, men fra 17-18 tok hun kvelden og kunne da sove på soverommet alene, det skjedde aldri på dagtid.
Bare å prøve seg frem, det er ikke for tidlig :)
Tar han i bæreselen for å avlaste armer og hender når han sutrer , noen ganger er klokken 02, andre 05 :) han er ikke i selen mange timer om gangen. Sovner av og til i selen, men våkner da alltid om jeg prøver å legge han.
 
Tar han i bæreselen for å avlaste armer og hender når han sutrer , noen ganger er klokken 02, andre 05 :) han er ikke i selen mange timer om gangen. Sovner av og til i selen, men våkner da alltid om jeg prøver å legge han.


Ja bæresele kan han være i så lenge han er tilfreds, så det går nok fint om det er mange timer også ❤️ Men det er jo veldig slitsomt for deg midt på natta da, og det kan høres ut som han har litt skjev døgnrytme.
Min yngste var veldig urolig og gråt mye i starten, hun tok natt først rundt 23:30. Begynte å gå inn på soverommet for å legge henne ca 1 time tidligere for hver kveld, og det fungerte greit her. I løpet av 2 uker var leggetiden henne for kvelden rundt 18. Dette var hun som var veldig klistremerke på dagtid og bare sov i sele. Hun roet seg veldig av white noise, så brukte det ved legging :)
Ville bare prøvd meg fram, se om en time tidligere fungerer og når det gjør det, så forskyv tttwrligere. Det innebærer også at du må vekke barnet på morgen. De som har veldig skeiv døgnrytme må tvinges til litt våkentid fra ca samme tidspunkt hver dag.
Men man må ikke ha tidlig legging helt enda, det er opptil hva du ønsker selv. Altås mener bare at det ikke må være så tidlig som 18, kan fint justere seg inn på 22 og la det være sånn lenge om det funker. Men sikkert godt for deg om du kan starte din natt litt tidligere også :) lykke til

Jeg har forresten bysset min innpakket i en dyne. Da merker hun ikke så lett at jeg legger henne og dyna ned i senga enn om hun bare er i armene mine eller i sele :) har på henne nattpose også sover hun da oppå dyna si :p
 
Det høres krevende ut for dere! Håper dere snart kommer inn i en lettere rytme ❤️ Jeg hadde ingen «plan» om å begynne med leggerutiner tidlig, men begynte likevel da lille var 6 uker fordi jeg så at hun ikke trengte samme type støtte om kvelden for å sove lengre. Dvs hun gikk fra å alltid sovne ved puppen eller mens jeg bar henne, til å ofte ikke sovne mens hun spiste, slik at det uansett ble til at jeg la henne i bedsiden da jeg la meg og sang og strøk litt på henne før hun sovnet. Derfor tenkte jeg at jeg like gjerne kunne begynne å gjøre det sånn, og prøve å gå ut fra soverommet etterpå. Tar på henne pysj og gjør henne klar for natten rundt 20-21, og legging rundt 21. Det avhenger av når hun virker trøtt. Er helt nytteløst å prøve å legge henne hvis hun ikke er trøtt. Hun får pupp hvis hun vil ha det, ellers legger jeg henne i bedsiden og ligger ved siden av til hun sovner. Prøver å ikke gi henne mer støtte enn hun trenger, så hvis hun er rolig uten å bli strøket på feks gjør jeg ikke det, men prøver å la henne sovne selv. Det har stort sett fungert fint, og gjør at jeg får litt voksentid på kvelden. Før dette la jeg henne alltid når jeg la meg. De siste dagene har det vært baluuuba på kveldstid, men håper vi snart er tilbake til normalen og at det fungerer :) hun våkner mye om natten og spiser ofte, gjerne annenhver time, men kan av og til sove 3-4 t.
 
Back
Topp