Leggerutiner 2 åring

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Trenger tips til leggerutiner som dere syns fungerer for barnet deres. Vi trenger rett og slett inspirasjon til leggingen av vår 2 åring :) Ser helst at det er leggerutiner for de som har barn som IKKE sover i sprinkelseng lenger...

Leser 2 bøker i vår seng, skrur av lyset også ligger han ved siden av oss til han sover. Bærer han deretter over i hans egen seng hvor han sover hele natta. Etter eventuelle oppvåkninger synes han det er helt greit å sove videre i sin egen seng, han trenger bare litt mer nærhet for å sovne til kvelden.

Eg og mannen legger annakvar kveld. Med mannen sovner ho skikkelig fort, mens med meg tar det lang tid å finne roen.

Felles for begge er å lese bok i hennar seng, skru av lys og synge godnatt sang.
Mannen synger i ca 5 min, då sovner ho.
Eg synger ein song eller 2, seier god natt og går ut. Har ganske nylig begynt å gå ut etter å ha brukt 1 time på legging i eit halvt år... må nå som regel inn att ein tur og sitte på sengekanten eit minutt eller så, og så gå ut att, så sovner ho i løpet av kort tid.

Leste to bøker i hans seng, reiste meg og sang to sanger. Han hadde vannflaske og tre leker i senga, pluss kosebamsen sin :) kunne ligge en stund før ham sovnet noen ganger, fikk høre musikk eller lydbok noen ganger.

Her spiser de kveldsmat, ser en liten tegnefilm snutt fra NRK super, går på bade og tar på pysj+ tannpuss. Så legger de seg i sengen. Sier natta, slår av lyset og går ut. Hatt samme rutinene siden de var ca 3 mnd (bortsett fra tegnefilmen den kom når de var rundt 2,5 år).

Pusser etter barne-TV, tar på bleie og pysj, inn i seng, synger 3 korte sanger. Å så gir jeg de en bok de kan bla litt i :)

I 18 tiden sitter vi ofte på kjøkkenet, bruker det rommet mye :) da vil hun selv sitte på fanget og synge, enten at vi synger sammen eller hører på barnesanger på Spotify :) hun liker å ha den rolig stunden, hun ble 2 nå i helgen, samme om vi sover vekke på madrass eller annen seng . Så i 18.30 tiden går vi opp på badet og tisser, pusser tenner osv. Skal vi badet gjør vi det litt før. Da er hun så klar for senga og gleder seg til å legge seg. Legger ned, stryker på hodet og sier natta, sove godt osv. Slukker lyset. Hører hun prater med bamsen sin, hun sover etter 5 min. Ligger bare der. Alle tre har hvert enkle å legge. Har vel begynt i nærmere 4 års alder at det skal tisse på nytt, tørst osv. Men har bare hatt vannflaske på rommet eller blitt med å tisse og legge på nytt og si at nå er det nattan.

Vi legger datteren vår annenhver kveld, det fungerer fint. Nå sier hun gjerne selv at i kveld er det mamma feks. :)

Vi roer ned en times tid før legging og bytter til pysj. Synger, prater, ser på bilder/i bok osv. Hun henter selv kosebamsen sin og smokken når vi sier at det natta. Så får den forelderen som ikke skal legge en nattakos og den andre går opp på rommet med henne. Hun ligger i juniorseng og vi har en madrass på gulvet ved siden av. Vi legger oss på madrassen sammen, koser og synger sanger sammen. Hun sovner stort sett i løpet av 15-20 minutter og da løfter vi henne over i egen seng. Vi har nylig startet med eget rom og juniorseng (tre uker kanskje) og har samsovet frem til det, derfor har vi enda madrass der. Men for hver kveld som går viser hun mer interesse for å legge seg rett i egen seng, men går etterhvert ned på madrassen til oss. Vi tar det ganske gradvis, men det funker fint for oss.

Back
Topp