Leggerutine

Bkno4378592

Andre møte med forumet
Hei! Nå er gutten vår 2 mnd gammel, og vi har ikke noen gode rutiner på kveld/natt enda. Det har vert litt skader og sykdom i familien som har gjort ting litt urutinert og tungvint
Men nå føler vi det passer og er på tide å prøve å få til rutiner eller lengre søvn på natt. (Selv om vi er ganske heldige der)

Han sover ofte i vugga si flere timer på kveld. Ofte fra 19-22 ca. Deretter blir det som regel mat, stell og mye våken pluss enda en mating før natta. Da er klokka alt mellom ofte 00-01 før det går. Deretter sover han av og til til 06/07. Noen ganger bare til 04. Stort sett får vi 5-6 timer. Men det blir ofte veldig sent før det blir natt. Og det er det som er mest slitsomt.

Beklager rotete og langt innlegg, fint om noen vil fortelle hva som funket for dere Eller om noen har tips.
 
Du er heldig:facepalm:
Han sover jo kjempebra!
 
Enig i at babyen sover bra, men skjønner at du ønsker rutine. Uansett vet ikke babyen enda forskjell på dag og natt. Likevel kan du velge et fast tidspunkt for kveldsstell og pysj og hjelpe baby med å finne ro, men det er enda en drøy måned til før døgnrytme er på plass. Ved 4 mnd kommer fourt month sleepregression, og da rykker du rett tilbake til start. Sånn er babylivet :dummy::meh::):rolleyes:
 
Enig i at babyen sover bra, men skjønner at du ønsker rutine. Uansett vet ikke babyen enda forskjell på dag og natt. Likevel kan du velge et fast tidspunkt for kveldsstell og pysj og hjelpe baby med å finne ro, men det er enda en drøy måned til før døgnrytme er på plass. Ved 4 mnd kommer fourt month sleepregression, og da rykker du rett tilbake til start. Sånn er babylivet :dummy::meh::):rolleyes:

Heldigvis er rett tilbake til start ikke det verste for oss, med mindre det blir helt annerledes Men ja, klar over det med søvnhormonet.. men har lyst å prøve da man hører mange andre har gode historier på det frykter det bare må ta tid, men det får i så fall gå
 
Mitt beste råd er å ikke stresse med noe, men gjøre det som funker best. Hvorfor ikke legge han i sengen kl 19 istedenfor vuggen? Mørkt rom og lite snakk syns jeg fungerer godt på mine barn for å lære de forskjellen på natt og dag feks. Men vi fikk ikke rutiner før leeenge etter fylte 1 år her. Kommer til å prøve tidligere med lillebror men mye pga praktiske årsaker og når jeg er alene med begge to. Samtidig så går babytiden så fort, og kveldene med en baby på brystet eller nettene med litt styr er over før du vet ordet av det og. Så nyt så godt du kan og gjør det som ser ut til å virke på akkuratt ditt barn :happy:
 
Her begynte vi med faste leggerutiner når vi så at de allikevel sov i vogga eller på meg på kvelden uten våken perioder. Nr 1 og 2 var 3 mnd, mens nr 3 var 2 mnd når vi begynte. Begynte å ta kveldsstellet rundt 17.30 for da begynte de å bli trøtte og la deretter i egen seng. Med nr 3 begynte vi først med kveldsstellet kl 21 og etter to uker kl 17.30. Nr 1 og 3 har da sovet frem til kl 7, mens nr 2 startet en periode i begynnelsen dagen kl 5. Tok vel noen uker før hun også startet dagen kl 7. De har våknet opp for mat i løpet av natten og sovnet igjen med en gang. Vi har gitt siste måltid før kvelden i stua før vi har lagt de våkne, men trøtte (ikke overtrøtte). Så har de funnet søvnen selv (med litt hjelp ved behov).
Dette er vår «oppskrift», men barn er forskjellig og ikke sikkert det samme fungerer for dere gjør det som passer best for dere :)
 
Vi sleit også en del med at vår var veldig urolig og var lenge våken sent på kvelden/natta. Da sov han i vugga på stua på kveldstid slik som dere gjør det. Her ble det en annen verden etter vi fikk inn rutiner og at vi i tillegg legger han i senga på rommet sitt tidligere :) (jeg sover der inne også når jeg legger meg). Er også viktig med gode dupper på dagtid for lille her, da går alt så mye bedre både på dag og kveld.
Ser at han egentlig er sliten av dagen alt mellom kl 18-20, så da blir leggetid ofte mellom 18.30-20. Hvis vi legger han mye senere enn det blir han fort overtrøtt og da blir det krøll, han sover ikke like tungt og godt på stua. Leser litt for han fra en bok med store bilder som han synes er veldig gøy, litt sang, bader han og tar på pysj, ammer til han sover og er mett og fornøyd, så legger jeg han etter han har sovet oppå meg en liten stund :) dette funker veldig bra for oss i hvertfall, da sover han ofte til mellom kl 8-10 med 2-3 matinger i mellom. Vår er straks 3 mnd, men har gjort det slik en god stund nå :) Det tok et par dager før han sluttet å være urolig rundt den samme tiden etter vi startet med rutiner, så ikke mist motet :)
 
Vi sleit også en del med at vår var veldig urolig og var lenge våken sent på kvelden/natta. Da sov han i vugga på stua på kveldstid slik som dere gjør det. Her ble det en annen verden etter vi fikk inn rutiner og at vi i tillegg legger han i senga på rommet sitt tidligere :) (jeg sover der inne også når jeg legger meg). Er også viktig med gode dupper på dagtid for lille her, da går alt så mye bedre både på dag og kveld.
Ser at han egentlig er sliten av dagen alt mellom kl 18-20, så da blir leggetid ofte mellom 18.30-20. Hvis vi legger han mye senere enn det blir han fort overtrøtt og da blir det krøll, han sover ikke like tungt og godt på stua. Leser litt for han fra en bok med store bilder som han synes er veldig gøy, litt sang, bader han og tar på pysj, ammer til han sover og er mett og fornøyd, så legger jeg han etter han har sovet oppå meg en liten stund :) dette funker veldig bra for oss i hvertfall, da sover han ofte til mellom kl 8-10 med 2-3 matinger i mellom. Vår er straks 3 mnd, men har gjort det slik en god stund nå :) Det tok et par dager før han sluttet å være urolig rundt den samme tiden etter vi startet med rutiner, så ikke mist motet :)
Hvor mye er han våken på dagen da? Jeg føler ofte at hun sover seg gjennom dagen slik at hun må ha litt sosialisering på kvelden når hun er våken igjen. Sov over tre timer i vogn på dagen (fikk mat og sovna igjen, sover enda (16:30). Hun har basically sovet siden tolv da, og var bare våken en liten runde før det.
 
Hvor mye er han våken på dagen da? Jeg føler ofte at hun sover seg gjennom dagen slik at hun må ha litt sosialisering på kvelden når hun er våken igjen. Sov over tre timer i vogn på dagen (fikk mat og sovna igjen, sover enda (16:30). Hun har basically sovet siden tolv da, og var bare våken en liten runde før det.
Det er litt forskjellig, men han sover sjeldent lengre enn 1,5-2 timer i slengen, men han våkner selv da. Så skjønner at det føles vanskelig når hun sover så lenge om gangen. Min spiser ganske ofte på dagtid, nesten på slaget hver andre time, så er jo sikkert enklere for oss sånn sett. Min sover sånn omtrent dupp mellom annenhvert måltid, og våken annenhvert måltid, med kanskje en liten powernap på de våkne. Så tror han spiser seg såpass opp til kvelden og at han er litt våken på dagtid at det gjør det lettere for han å sove, pluss at rutiner gjorde underverker her. Men siden jenta di sover mye på dag at det blir stor endring når hun produserer søvnhormoner selv og skiller mer på dag og natt?
Har desverre ikke så mye mer å komme med da dette er vårt første barn.. Håper dere finner noe som funker for dere, slitsomt i lengden selv om de sover godt sånn ellers.
 
Back
Topp