Legger dere babyen om eget soverommet om kvelden? Eller sover babyen med dere?

M

Moderator Eve

Guest
Legger dere babyen om eget soverommet om kvelden? Eller sover babyen med dere?
 
5,5 måned, og legges i egen seng på vårt soverom. Havner som regel i vår seng iløpet av natta da jeg ikke orker å løfte han over i sin seng etter amming. :p
 
Nå er vår over året, så ikke helt baby lengre. Men kom på eget rom ved 4 mnd. Det var det beste vi har gjort! [emoji4]
 
Sover helt inntil mamma eller pappa.. Han er 4 mnd og fremdeles ikke klar for å sove alene, selv om vi i utgangspunktet ønsker det. Vi gir han tid :)
 
6mnd, legges i 18-19tiden i vår seng. men er helt urolig til jeg legger meg. da ligger han klistret inntil meg, og vi begge sover kjempegodt
 
3 åringen lå på eget rom fra han var 12 uker. Vår 13 mnd frøken ligger i egen seng på vårt rom.
 
Sov med oss hele natta hele babytida, fra 15 mnd begynte vi å legge ham på eget rom på kvelden også kommer han inn ila natta :) Ved sykdom etc sover han med oss hele natta, er 2,5 år.
 
Legger henne på eget rom og hun snuser så raskt jeg har lagt meg og da ender hun i senga vår
 
Baby på 3 mnd sover i sengen med oss enn så lenge. Håper at hun kan sove i sin egen seng inne på vårt rom snart, men hun virker ikke helt klar for det enda. Satser på å flytte henne til sitt eget rom innen hun er ett år.:)
 
3,5 år, og legges i vår seng - sover der hele natta.

6 måneder legges i egen seng på vårt rom, havner hos oss rubdt firetiden på natta.
 
Lille er 6,5/3 mnd. Sover i egen seng på rommet vårt, og har gjort det siden vi kom hjem fra sykehuset. Før det sov han i egen seng i eget hus (sykehuset) i 3,5 mnd [emoji854]
 
Legges i egen seng på vårr soverom. Har ikke eget rom tiø ham dessverre, ellers skulle jeg gjerne testet om vi sov bedre da. Han er 7,5 mnd og våkner fortsatt mamge ganger på natta. Alle sover på samme rom, og vi forstyrrer nok nattesøvnen til hverandre :/

Eldste sov på eget rom fra 6 mnd, men begynte å komme inn til oss etter at sprinkelsenga ble byttet ut. Ønsker meg en hel natt søvn tiø jul.. [emoji14]
 
Nå er vår over året, så ikke helt baby lengre. Men kom på eget rom ved 4 mnd. Det var det beste vi har gjort! [emoji4]
Vi flyttet frøkna når hun var 6 mnd på eget rom, helt enig det er beste vi har gjort. Fra dag 1 på eget rom har hun sovet natten igjennom
 
6,5 mnd (3,5 mnd i teorien) og sover med oss. Blir nok sånn en god stund med mindre hun viser tegn til noe annet :)
 
Med to barn har vi opplevd to veldig forskjellige barn når det gjelder det der.

Før vi fikk eldste var vi forberedt på samsoving og hadde kjøpt en ekstra bred dobbeltseng ❤️ På barsel på Rikshospitalet (under regi av overlege Gro Nylander! anbefalte de oss samsoving fordi det er bra for amming, tilknytning og søvnen til både mor og barn, og for barn som ammes forebygger det dessuten krybbedød. De beroliget meg med at mor ikke ruller over barnet (med mindre man har drukket) fordi man i søvnen er klar over at barnet er der og mor og barn har en spesiell kontakt.

Det fant jeg ut at stemte, MEN hun sov bedre i egen seng! Og jeg sov bedre når hun ikke sov ved siden av meg. Så da hun var ca. 3 mnd la vi henne i vuggen sin på kvelden, også havnet hun i vår seng ved første amming. Fra hun var 4 1/2 mnd sov hun i vugga hele natta. Hun har aldri vært spesielt kosete eller ønsket mye nærhet. Hun tok ikke smokk, sugde ikke på tommel/fingre, var ikke interessert i koseklut eller kosedyr osv.!

Så fikk vi lillesøster i sommer og hadde plutselig fått vårt eget levende lille kosedyr :D Hun ville være inntil hele tida, helst ligge og trykke fjeset inn mot puppen min eller armen min, og bli båret i bæresjal eller sele. Ligge og kose. Masssee kosepupp, brukte og bruker puppen som smokk (hun kan ikke få vanlig smokk fordi vi har klippet tungebåndet hennes, da kan det gro feil). Hun liker å suge på fingre og tommel.

Vi hadde kjøpt Bedside crib denne gangen og den fungerer som oppbevaring (av gulpekluter osv.) og sengehest :p så hun kan ligge på begge sidene av meg uten å dette ut. Men hun vil ligge helt inntil meg ❤️ Det gjør at vi egentlig sover ganske bra! Hun forsyner seg selv nesten, og vi sovner fort igjen etter amming. Veldig praktisk!

Kanskje fordi jeg har ei fra før som «nettopp» var baby men nå er 4 nyter jeg kosen og samsovingen. Jeg vet så godt at plutselig er tiden der hun sover med oss over. I de fleste kulturer sover barna med foreldrene til de er i førskolealder. Andre pattedyr sover også med barna ved siden av seg. Det er naturlig og biologisk.

Det betyr ikke at det ikke er greit å ikke samsove. Men om en merker at barnet ikke vil sove for seg selv og trenger nærheten til mamma (det der avhenger jo av barnets personlighet) vil foreldrene spare mye energi og krefter om de bare lar barnet få den nærheten det trenger. Og om mor sover veldig dårlig med baby ved siden av seg må man selvfølgelig finne en annen løsning. Viktigere for barn å ha en nogenlunde uthvilt mor enn en utslitt mor som samsover.

«Mamming» er viktigst og alle må finne ut hva som passer for seg, om det er samsoving eller ei, pupp eller flaske, osv. osv. :)
 
Back
Topp