Legge til rette for at barnet tør å åpne seg for foreldrene

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Har dere noen tips til hvordan man, helt fra tidlig alder av, kan legge til rette for et klima i familien der man tør å snakke om vanskelige eller flaue ting, der barna tør å spørre om det de lurer på, der det er helt naturlig å snakke om mensen, forelskelser og hva som helst annet som typisk dukker opp etter hvert?
Vårt eldste barn er 5 år, så jeg foregriper litt når jeg tenker på disse temaene, men samtidig tror jeg grunnlaget legges nå i barnehageårene.

Jeg hadde et trygt og godt hjem og godt forhold til mine foreldre. Men det ville ikke falt meg inn å fortelle dem om en jeg var forelska i, og jeg gruet meg skikkelig til å snakke med amma om at jeg gruet meg til å få mensen pg alle andre tanker rundt det. Selv om mamma hadde tatt det opp med meg på en helt uklein måte; hun hadde vist meg hvor hun hadde bind og hvordan man tar det på og fortalt hvordan det var for henne å få mensen. Likevel var alle private temaer superkleine for meg hele tenåringstida - og egentlig fremdeles overfor mamma. Det var nesten så jeg syns det var litt flaut å ha blitt gravid første gangen fordi det betyr at vi har hatt sex. Og jeg var allerede gift med barnets far, så det er jo ganske åpenbart at vi hadde sex!!

Så, hva kan vi gjøre for å gjøre det enklere for vår sønn og våre to døtre? Noen tips?
 
Du foregriper i ingenting.. jeg snakker med barna mine om det meste. Sier unnskyld når jeg har gått over streken. Prøver å lytte når de har noe på hjerte, og er bevisst reaksjonen min i det de sier så de ikke skal føle at det er feil det de sier. Tror det viktigste vi gjør for å få åpne barn er å være åpen selv, lytte til det de kommer med
 
Jeg føler det er ganske umulig å tvinge frem. Jeg har verdens mest åpne mor, alltid snakket om tabu temaer så lenge jeg kan huske, allikevel var det dritflaut å fortelle at jeg hadde fått mensen osv. det handlet nokk mer om de jeg hadde rundt meg av venner.
 
Jeg tenker det er viktig å ikke dømme i ung alder «hvorfor gjorde du det» / «se hva du har gjort» og samtidig gå fram med et godt eksempel (snakke om ting med mann og egne foreldre).

Det blir jo som med takknemlighet eller mobbing, hjelper lite at man predikerer «må du si takk» / «ikke vær slem mot andre» men når man selv får noe sier man ikke noe, viser ingen takknemlighet, og baksnakker naboer, skolebarn, folk på tv osv.
 
Har jo selv små barn på snart 3 og 4, så om det er gode tips jeg gir vil jo vise seg.

Mitt tips er snakk, snakk, snakk. Om alt. Skjer det noe rart, rundt dere, noe på tv, noe de har hørt om, spør og fortell. Hva skjedde da, vet du hvor/hvordan babyer kommer ut. Ta tak i ting selv når temaet er beslektet. "En dag blir du en ungdom, og da blir du større, får hår her og der,kanskje liker andre ting enn å leke med leker". "Vet du hvem min kjæreste er? Det er pappa. En kjæreste er en person man liker ekstra godt Har du en kjæreste?" "Åja, så du synes det er godt å ta på tissen, det skal du bare gjøre, men det gjør man ofte når man er for seg selv." Ta opp alle slags tema alle anledninger du får. Om død, sex, overgrep, penger.

Og så kan det hende at ditt barn er litt som ei skriver over her, at barnet er mer reservert og litt privat av seg. Likevel, de lærer mye selv om det bare er du som prater og selv om de blir litt flaue.
 
Takk for gode innspill! Jeg har også veldig tro på å gå foran med et godt eksempel, og selv snakke om ting, som flere nevner. Håper bare jeg ikke blir hun kjipe mora som absolutt skal snakke om alt mulig og blande seg i alt mulig. Men kanskje er det, som noen skriver, litt avhengig av barnet selv. Barn vil nok ta slike ting ulikt fordi de er ulike.
 
Back
Topp