legge rutiner..

LillTrille

Glad i forumet
Hei jeg er litt nyskjerrig på hvordan dere legger barna deres.. Vi sliter litt med det.. Har ihvertfall ikke sjans til å bare legge han i senga si med smokken. Det som funker best er at han legger seg samtidig med oss.. Det skal jo sies at det i noen tilfelle har gått at jeg har ammet han i senga og bare skjøvet han over i sprinkelsenga som er fastmontert i våres.. 

Er første barnet våres så vi trenger litt råd her;;)

Nå for tiden er Eveline veldig urolig, sovner og småvåkner hele tiden og trenger vogging for å sovne igjen. Men det er nok en fase for hun har lagt seg tidlig over 1 mnd nå :)

Det vi gjør er:

Vi går opp og bader/steller i 18.30-19 tiden, så er det amming i senga vår. Hun ligger på en ammemadrass, så løfter hele den ned i vogga når hun er ferdig. Gir henne en nattakos, sutten og en gulpeklut til å kose med.

Prøver å gå med en gang om hun er rolig, men må som regel vogge/ gi sutten 5-10 min før hun roer seg og legger seg til å sove. Prøver å gå før hun sovner helt, så hun ikke skal bli vant til at vi må være der eller bli vogget for å sovne.

Lykke til :) husk at alle barn er forskjellige, vi brukte mye mer tid på å få førstemann til å roe seg og sovne da hun var på den alderen og hun tuller aldri med sovingen nå :)

Pupp ca kl 18, så på med pysjamas og ny bleie før vi koser litt med han i stua og legger han i sin vugge med tutten på vårt rom, pakket godt inn i babyteppet, ca kl 19. Vi beveger litt på uroen sim henger over senga også roer han seg som regel av seg selv og sovner.. Vi må som regel inn å putte inn sutten igjen 1-2 ganger de første 10-15 minuttene

Vesla får et lite måltid ca klokken fem, så koser og leker vi frem til cirka kloken seks. Da går vi på badet. Der masserer vi henne inn med babyolje før hun bades. Etter badet går vi i stua der hun får sprelle litt naken på teppet til hun er fornøyd og trett. Senest klokken syv løftes hun på stellebordet hvor hun får pysj og eventuelt tørr bleie. Jeg legger meg sammen med henne og hun får spise til hun er god å mett, så løfter vi henne opp å sørger for at hun får en skikkelig rap slik at den ikke skal plage henne. Deretter legges hun i vognbagen (vi skal snart på ferie, så hun sover i den slik at hun er trygg i senga på turen). Som oftest sovner hun etter en stund av seg selv, men det hender seg at hun må roes på fanget i senga før hun legges i bagen igjen.

Føles rart å skrive ned :p Ser mer komplisert ut enn det er.

Når klokka er 21.00 får hun ny tørr bleie og et puppemåltid. Hun sovner nesten på puppen da. Jeg legger henne ved siden av meg i sofaen og der sovner hun. Tar henne opp etter ca 2 minutter og bærer henne opp i sengen sin. da våkner hun såklart og hun får sutten jeg jeg ser litt på henne og går ut fra rommet. Går inn etter 2 minutter igjen da sover hun eller er fremdeles våken. er hun våken gir Jeg henne sutten igjen og går ut. Da sover hun ca 21.30

DETTE ER MED OLINE!!

Vår første datter har vi måtte vugge i søvn. Vugge i kanskje 40 minuter før hun sovnet.. VI er heldige denne gangen...

Så tidlig dere legger babyene da! Står dere opp tidlig også?

Vi har igrunn ikke begynt så veldig med legge rutiner enda, fordi jeg syns det varrierer sånn når hun sover på dagen og kvelden. Noen kvelder slukner hun kl 20, andre dager ikke før kl 22. Virker som det har en viss sammenheng med når vi står opp egentlig. 

Jeg har lyst til å prøve å få henne i seng ca. kl 21, så jobber litt med det nå. De siste dagene har vi derfor tatt på pysjen sånn rundt kl 20. Kommer litt ann på når hun er våken, og når hun vil ha mat. Bader av og til bare. Deretter ammer jeg,som regel på begge puppene. Når hun er mett, sovner hun som regel ved puppen. Da pleier jeg å kose litt med henne på fanget til jeg ser at hun sover godt, og har rapet, så legger jeg henne ned. Noen ganger i en kurv vi har i stua, noen ganger i sengen på rommet. Noen ganger våkner hun igjen,da tar jeg henne opp, ofte raper hun, og så legger jeg henne ned igjen med smokken. 

snute skrev:
Så tidlig dere legger babyene da! Står dere opp tidlig også?

Vi har igrunn ikke begynt så veldig med legge rutiner enda, fordi jeg syns det varrierer sånn når hun sover på dagen og kvelden. Noen kvelder slukner hun kl 20, andre dager ikke før kl 22. Virker som det har en viss sammenheng med når vi står opp egentlig. 

Jeg har lyst til å prøve å få henne i seng ca. kl 21, så jobber litt med det nå. De siste dagene har vi derfor tatt på pysjen sånn rundt kl 20. Kommer litt ann på når hun er våken, og når hun vil ha mat. Bader av og til bare. Deretter ammer jeg,som regel på begge puppene. Når hun er mett, sovner hun som regel ved puppen. Da pleier jeg å kose litt med henne på fanget til jeg ser at hun sover godt, og har rapet, så legger jeg henne ned. Noen ganger i en kurv vi har i stua, noen ganger i sengen på rommet. Noen ganger våkner hun igjen,da tar jeg henne opp, ofte raper hun, og så legger jeg henne ned igjen med smokken. 

Hun våkner av farens vekkeklokke 7, men får hun velge sover hun til rundt 8.
Enn dere da? Sover dere lengre på morgenen?

Det varrierer en del, men det hender at vi sover til sånn 10. - 10. 30... 
Jeg er våken før, når sønnen vår og mannen står opp, men babyen sover. 
Har bestemt meg for å stå opp kl 9 nå framover, så kanskje det blir lettere å få henne i seng litt tidligere også.

Men det er så vanskelig å finne noe system syns jeg, i dag sovnet hun ved puppen kl 20, jeg la henne ned i sengen, etter 15 min våknet hun, lys våken... 

Jeg prøvde i dag og legge han etter amming.. lys våken så fort hodet landet i senga hans. Etter 1,5 timer måtte jeg gi opp. Begynner å tru kanskje det er litt tidlig med faste tider. og han sov plutselig også 4 timer i kurven i dag.. Dette skjedde kl 20 men han sluknet i kurven igjen 22.30 etter enda litt mere mat... 
Vi får se om vi finner noe system etterhvert,men det virker som han nekter å sove så mye alene på soverommet vårt...

Har så smått akkurat begynt nå, her går det ganske greit vil jeg si. Han sovner ganske kjapt. Men han er mye våken på dagen da. Han har beg. å få grøt nå, og skal si han er fornøyd :-)

Hun legger seg etter mat og stell mellom 1830 og 1900 :) Her er vi tidlig oppe uansett, fordi vi har to andre barn og :)

Legger han når han er trøtt! Varierer litt, men vanligvis mellom 19 og 21.

Kallenavn** skrev:
Hun legger seg etter mat og stell mellom 1830 og 1900 :) Her er vi tidlig oppe uansett, fordi vi har to andre barn og :)

Samme her;)

her er e litt forskjell fra kveld til kveld enda,  men bynner å få inn rutune på at han sovner halv ti...litt i seneste laget syns jeg, men d får gå enda. Tar han med på badet når vi ordner storebror i 18:20 tia...enten bading eller bare vanlig vask. Har prøvd å bade han ofte for at han kanskje skulla sovne tidligere, men det funka bare et par ganger. Får mat (pupp) etter tur på badet, men er veldig våken etterpå så han styrer litt på til han i 9 tia bynner å bli så trøtt at han kan legges i vugga. Men sovner av seg selv når klokke nermer seg halv ti. Det er positivt at vi slipper bæring og mye vugging.

( vart litt langt dette da)

Vi legger samtidig som oss. Men han sover som regel i stua enten i vugga eller noe fra klokken 9 til vi legger oss, så egentlig kunne vi lagt han da, men når vi gjennomfører leggerutiner så sover han kanskje en halvtime i senga.. Håper på å få til litt rutiner snart.... 

Da mini var 7 uker fikk vi leggerutinene på plass. I dag ser kveldene slik ut:
I 19-tiden stelles/bades hun, for så å få pupp på soverommet til hun virker mett. Etter en god rap legger vi henne i senga si, med tutt og klut, og da sovner hun som regel innen ti min etter at hun er lagt. Enkelte dager er hun vanskeligere å ha med å gjøre, men da er uroen over senga en reddende engel=) i 4-tiden våkner hun og får enda et måltid, og i 8-tiden står vi opp =) 

Back
Topp