Legge planer rundt termin?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Alice
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Alice

Guest
Synes dere det er helt greit at samboeren/ektefellen legger planer rundt den tiden dere har termin?

Når jeg var gravid så hadde mannen min lyst til å reise bort ei uke med noen kompiser 4 uker før termin. Vi hadde fått beskjed av leger/jordmødre at jeg mest sannsynlig kom til å føde før termin. Mannen hadde lyst, men ville heller ikke dra fra meg i tilfelle det ble fødsel.

Jeg overbeviste han om at det var helt greit at han reiste. Vi mødre får ofte høre at vi må nyte graviditeten for når barnet kommer til blir det veldig lite tid for oss selv, og jeg mener at det samme gjelder fedrene. Så mannen min dro og koste seg! 
(Jeg fødte på termindagen, forresten. Og han var med, og var en kjempe støtte!)

Hva tenker dere om det? Har mannebeinet lagt noen planer rundt den tiden dere har termin? Konserter? gutteturer?

Det kommer litt ann på.. Er det guttetur fire uker før, så hadde kanskje det gått, men ikke så mye nærmere kjenner jeg. Jeg fødte fire dager før termin sist og fødselen gikk veldig fort, så er han på guttetur når fødselen begynner, så er sjansen ganske stor for at han ikke kommer til å rekke å være med, og det syntes jeg hadde vært utrolig trist. Slike turer kan man også ta ellers i året, men her blir det ikke like mange fødsler for å si det sånn

Hadde ikke syntes det var greit om han reise bort den siste tiden, mest pga helsa mi og at jeg trenger han hjemme for å hjelpe meg med barna(3 og 1,5 år). Sist fødsel tok bare 1 time,så han bør virkelig være i nærheten om han ønsker å være med 

Forstår dere veldig godt!
Men jeg tenker slikt at om han virkelig vil, så har ikke jeg lyst til å være en "partypooper" og forby han. Jeg er da tross alt kona hans, ikke sjefen hans. 
Han skal ønske å være her selv, hvis ikke så vil jeg ikke tvinge han.

Her e d jobben t gubben som legge "planer" for han ;-)
Jobber offshore, og hans siste tur før termin e 24 sept t 8oktober. Dvs at kan komma him 6 dager før ul termin. Ska seiast at jentungen kom akkurat på ul-termin, men ka e sjangsen for at d skjer ein gong t liksom...

Når det gjeld gutteturer elle lignende, så hadde eg godtatt d fram t ca 3 veker før termin, dersom eg var "frisk" og rask, men hadde kansje lagt inn en liten "tidsramme" på kor langt vekk dei kunne reise då...

Min mann kjører langtransport.
Og vi skal nå i løpet av sommeren flytte, og da bor vi ca 2 timer i fra all familie. Bekymringen min er, hva om jeg skulle få rier før termin og han er på langtur?

Planlegger at han kansje kan ta ferie to uker før termin, men hva om hun kommer før?Eller etter? Håper på at arb.giver er medgjørlig (Noe han pleier være når det gjelder familiesaker).

Evt kan jeg være hos min mor når det nærmer seg, men da blir det et annet sykehus.Men da kan han kjøre lokalt, og jeg er ikke helt mutters alene om det skulle skje noe men shan er på jobb. Og det vil heller ikke ta ham lang tid å komme hjem eller til sykehuset.

Har jo heldigvis litt tid å tenke på det før vi må ta en avgjørelse.

Tror jeg hadde vært skeptisk til guttetur på sent i svangerskapet, men det kommer jo helt an på hvor langt vekke de evt skulle være.
Nei etter permisjonen begynner kan han holde seg i samme fylke i hvertfall.

Jmd skrev:
Min mann kjører langtransport.
Og vi skal nå i løpet av sommeren flytte, og da bor vi ca 2 timer i fra all familie. Bekymringen min er, hva om jeg skulle få rier før termin og han er på langtur?

Planlegger at han kansje kan ta ferie to uker før termin, men hva om hun kommer før?Eller etter? Håper på at arb.giver er medgjørlig (Noe han pleier være når det gjelder familiesaker).

Evt kan jeg være hos min mor når det nærmer seg, men da blir det et annet sykehus.Men da kan han kjøre lokalt, og jeg er ikke helt mutters alene om det skulle skje noe men shan er på jobb. Og det vil heller ikke ta ham lang tid å komme hjem eller til sykehuset.

Har jo heldigvis litt tid å tenke på det før vi må ta en avgjørelse.

Tror jeg hadde vært skeptisk til guttetur på sent i svangerskapet, men det kommer jo helt an på hvor langt vekke de evt skulle være.
Nei etter permisjonen begynner kan han holde seg i samme fylke i hvertfall.

Uff, hvis du ikke har noen familie rundt deg da skjønner jeg det. Arbeidsgivere er som regel veldig greie på slike ting. Får satse på at lillemor holder seg inne frem til pappaen er tilgjengelig ;)

Håper det, men imo at bedriften holder til i byen 2 timer fra vårt nye hus, kan det være vanskelig. Er ganske trygg på at han kan få fri uten lønn til å være hjemme med meg når det nærmer seg, men vi trenger jo pengene siden vi nettopp har kjøpt hus.

Heldigvis noen måneder på å bestemme oss =)

Hmm? Med nr 1 lot jeg gubben dra i hytt og gevær gjennom hele svangerskapet... Jeg hadde kraftig bekkenløsning og 2 hunder å ta meg av, men det "brenner" liksom ikke på samme måte med bikkjer som med barn;) Ting tok litt lengre tid å få gjort, men det gikk=)
Denne gangen kjenner jeg at vi har hatt noen fartsdumper på grunnlag av "utbrytertrangen" hans og delvis min bitterhet:/ Ingen god kombo, men vi er flinke til å prate så det løser seg stort sett=)
Uansett så satte vi en grense på de siste 3 ukene før termin sist for fyll, men denne gangen blir det litt vanskeligere å si siden mini bare er 11 mnd nå og tar MYE energi fra meg;) Tror vi får ta det som det kommer, og kanskje ikke legge så mange planer som ikke kan endres=)

Når eg skulle ha Daniel køyrte gubben langtransport, og køyrte til det var igjen ei veke til terminen, da fekk han to veke fri, og Daniel kom 9 daga over terminen. Etter det fekk han 2 veker betalt fri for å vere heime med meg og Daniel :-)

Her reiser sambo på guttetur ei helg til Oslo i september som er ca. 6 uker før termin. Har ingen problember med det :)
Fødte 2 uker før tiden med førstemann og har ganske kraftig bekkenløsning allerede i dette svangerskapet, så jeg tror nok at 4 uker før termin er grensa mi denne gang bare sånn in case... Sambo hadde aldri reist på tur så mye senere enn det uansett tror jeg. Og er enig i det du sier, jeg er ikke sjefen hans ;)

Back
Topp