Legge noe under bilsete for å få mindre helling? *oppdatert BRIO*

Emina

Elsker forumet
Var jo snakk om dette i går, og jeg har sendt noen mailer rundt for å høre hva som blir sakt.

Saken var den, for de som ikke vet, om det er greit å legge et tepper under bilstolen for å få mindre helling på stolen.

Svaret fra Brio:

Hei!
Det må du ikke gjøre pga sikkerheten.
MVH

Enkelt og greit, ikke legg noe under!

Svar fra HTS:

Hei!

Takk for henvendelse.

Først av alt ville jeg prøvd å stramme forankringsselene enda bedre. Da drar du stolen litt lengre ned i bakkant.

Nytter ikke dette, kan du legge et mykt teppe under. Du må IKKE bruke plankebiter eller annet materiale. Det ville fått fatale konsekvenser ved et evt. sammenstøt. Underlaget vil da ikke ”gi etter”, og stolen vil dermed ikke fungere slik som den er konstruert for.

Mvh
HTS as

Så spurte jeg om det gikk greit å BRETTE teppet og bare legge det under en del av stolen..

Hei igjen!

Du legger det i bakkant av stolen. Husk, ikke bygg opp for mye. Ungene skal sitte godt oppreist i stolen.
Mvh
HTS as

Svaret jeg fikk fra Trygg Trafikk:

Hei,

Nei, du bør ikke legge noe under eller bygge opp under barnestolen – det kan endre egenskapene i en evt kollisjon, slik at den ikke lenger beskytter barnet like godt.

Jeg går ut fra at du allerede har brukt spaken under setet og regulert det til maks bakoverlent posisjon med den? Vær også oppmerksom på at du kan montere den slik at barnestolens forhøyning der den ligger mot bilsetet ytterst kan plasseres utenfor selve bilsetet (Litt vanskelig å forklare – ring meg evt, så skal jeg prøve..) Det vil gjøre at den står mindre bratt.

Med vennlig hilsen

Sendte svar tilbake:
Sendte den samme mailen til HTS, og de mente det var greit å legge et mykt teppe under. Kan jeg stole på det?
Jeg må jo i så fall legge det under på bare den ene siden av stolen..
Hei igjen,

Ett lag teppe gjør nok ingen skade, men jeg skjønner ikke helt at det hjelper på vinkelen på stolen heller. Jeg ville vært skeptisk til å brette teppet slik at det ble tykt – tror det kanskje kan skli i en kollisjon, slik at stolen beveger seg for mye. Men hvis HTS sier det – så vet de sikkert best hva som vil fungere greit.

Sendte svar tilbake:
Så du mener altså, at så lenge barnet ikke blir sittende for tilbakelendt, så er det helt greit å legge et brettet/sammenrullet teppe (som da vil bli flere cm tykt) i bakant av stolen?

Er setene kollisjonstestet med slike tepper under? Vet dere med sikkerhet at setets egenskaper ikke vil bli forandret i en kollisjon?

Jeg blir i alle fall skeptisk når Trygg Trafikk sier at det IKKE er greit å legge et teppe under stolen.

Hei igjen!

Jeg sa vel ikke noe om et teppe på FLERE centimeter? Du kan legge et teppe under, uten at det har noen betydning for sikkerheten, men du kan IKKE legge faste plater etc under. Teppet vil gi etter på samme måte som setet, og vil da ha samme egenskaper som om ikke har teppe under.

Noen bakseter i biler skrår såpass mye at ungene tipper forover når de sitter i stolen, og da er dette en mulighet. Jeg gjør oppmerksom på at barna skal sitte godt oppreist i setet, og skal ikke ligge bakover.

Du kan gjerne ringe vår distriktsansvarlig for å få detaljer.

Leif Dahlen tlf 90069877

Mvh
HTS as

Unskyld meg, men den dama kan da virkelig ikke ha skjønt noe som helst. Det nytter jo ikke legge et flatt teppe under stolen for å få mindre helling.
Nei, blir bare mer og mer skeptisk til HTS jeg.

Har sendt spørsmålet til en del andre også i dag, som Brio, Maxi Cosi, NTF mm. Så blir spennende å se hva dem svarer.

SÅ godt å vite da, det skal jammen ikke mye til for at det skal gå galt under evt. en kollisjon.

Nei, det skal ikke det.
Og selv om HTS sier at det er greit, så tror jeg ikke jeg hadde stolt på det. De har sakt mye rart før..

Jeg lurer på hva vedkomne hos HTS tenker med. For å i det hele tatt få endret noe på hellingen av setet så må man jo eventuelt brette et teppe, et tynt teppe vil jo ikke ha noe å si på hellingen. Da burde de heller si "nei, dette er ikke greit" slik som TT sier.

Jeg stoler uansett mer på Trygg Trafikk som sier at setet ikke er godkjent når man har noe liggende under, dette vil skape en annen friksjon mellom barnesetet og setet i bilen under eventuell kollisjon. Setene fra HTS har jo aldri blitt testet med et teppe under, skremmende at de kan si at slik er greit. Mange vil helt sikkert prøve å legge mer enn et tynt teppe under når de hører HTS si det er greit.

Uforsvarlig vil jeg kalle det svaret HTS gir deg.

Vi har oxo et brettet teppe under stolen. Hvis ikke så blir han sittende rett opp og ned og hodet henger nesten i fanget hvis han sover.

Oppdatert

Svaret fra Brio:

Hei!
MVH

var og fikk demostrert et bilsete i en butikk i går... Der understrekte butikk damen at selene som ligger over skuldrene til barnet ikke er nok til å holde barnet i sete ved en kolisjon (dvs barnets skuldre vil kunne knekke) Derfor mente hun at det var alfa og omega at sete stod i den riktige "hellingen" slik at ved kolisjon var det ikke bare skuldrene til barnet som ble belastet, men hele ryggen.. Forstår dere meg? Vil derfor tro at et teppe for å få det flater vil ødlegge dette... (dessuten står det i spebarnsboken min at spebarn sover hvor som helst og hvordan som helst når de er trøtt... så gjenstår det å se om dette stemmer[:D])

Det stemmer det ND!
Om sete ikke har nok helling, vil sete bli til en katapult hvor barnet skytes ut[&:]

Dessuten er ikke setene testet i kollisjoner med et brettet teppe under, så da kan man ikke vite nøyaktig hvordan sete vil reagere, og kanskje vil sete reagere helt annerledes med teppe enn uten[&:]

Men litt av problemet med å si at det er greit, er at det er mange som ikke vet like mye som deg, og som dermed tror man kan bygge opp masse under sete..

Ja, skjønner hva du mener.

Men Suppedura, fordi om du HAR jobbet i TT så sier de nå at man IKKE skal legge NOE under setet. Jeg har også kontaktet dem ang. dette. Svaret ligger ute i bloggen min.

Brio mener det samme, det er god nok for meg.

ORIGINAL: Emina

Svaret fra Brio:

Hei!
MVH

Back
Topp