Legge-metode ;)

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
Først av alt.. Jeg VET at det garantert er mye sterke meninger rundt metoden jeg av og til benytter meg av ved legging..
Men, jeg vil likevel fortelle om det, til de som er i tvil om det,,,ja, er lov, for å si det på den måten..
Dette er noe jeg har gjort med alle mine fem barn, og nå med minsten på 8 uker.
En slags Ferber-metode..
Jeg sørger for at baby er mett, nyskiftet og selvfølgelig når han viser trøtthetstegn.
(Og jeg ser på klokka at han bør være trøtt etter å ha vært våken en god stund.)
Jeg legger han, våken..
Stryker litt over hodet og sier at «nå er det natta»
-Gir smokk og går ut..
Halvparten av kveldene sovner han av seg selv…
Og de andre kveldene…
Da går jeg/vi inn hvert 4-5minutt og gir smokk, pakker rundt han dyna og sier igjen «nå er det natta.»
…og går ut igjen… selv om han hyler..
Som regel går det max en halvtime før han sovner.. :)
Dette er noe jeg føler jeg kan gjøre når baby er såpass stor at jeg kjenner igjen smerte-gråten hans.. (om han gråter pga smerter er det selvfølgelig annerledes..)
Denne lær-å-sove-metoden har fungert på alle mine barn :)
Melius sliter med kolikk, og derfor har jeg tidlig lært meg å høre på gråten om han har vondt.
Så nå legger vi både storesøster på 2år og lillebror ca 18.30.
(Han sover nå stort sett 5t første økt, og detter mat hver 3-4.time..) ;)

Bare lurer, men hvordan klarer du å høre på baby gråte? Jeg tenker at man ikke kan skjemme bort en baby på kjærlighet, kos og trøst, så klarer ikke helt å forstå at baby måtte skulle ha smerter for at man skal reagere og trøste… :(

Bare lurer, men hvordan klarer du å høre på baby gråte? Jeg tenker at man ikke kan skjemme bort en baby på kjærlighet, kos og trøst, så klarer ikke helt å forstå at baby måtte skulle ha smerter for at man skal reagere og trøste… :(
Neida, er enig i det..:) Men samtidig er det så viktig for meg å etablere rutiner for når det er natt tidlig.. De tar ikke skade av å gråte uten å få oppmerksomhet, en liten stund ;)
Han får massevis av kos og oppmerksomhet hele dagen :Heartred

Hvis noen leter etter leggemetoder/tilnærminger for å følge babyens behov, kan jeg heller anbefale å følge lilleminis og Charlotte Mjelde på Instagram. Hvis man vil la dem ligge og gråte alene, er det en ting - men mange kjenenr at det ikke er riktig for dem selv eller babyen. Så sjekk der hvis man vil ha alternativer til det over her ;)

Back
Topp