Legge duk! Noen som har peiling?

Idapida1234

Andre møte med forumet
Hei, jeg har ett område på ca 20-30 kvm flatt. Her vokser det MASSE lupiner og ugress. I fjor sommer gikk vi mye opp og ned med trillebår, hugde ved der, lempet gammel sand og bark der, fikk tråkket det godt ned. Brant litt bål der i høst. Men vi har lyst til å anlegge en slags kjøkkenhage der.

Spørmålet er om jeg kan gjøre det slik jeg tenker å gjøre det, om noen har peiling.
Tenker slik:
Legge en tykk duk nå tidlig i vår, feste den godt.
Sette opp kasser der jeg vil ha dem til å plante i, sånne pallekarmer
Bark over duken der man har ledig plass..

Hvordan er bark mtp snegler/insekt?

Har jo ikke peiling..

Hei, jeg har ett område på ca 20-30 kvm flatt. Her vokser det MASSE lupiner og ugress. I fjor sommer gikk vi mye opp og ned med trillebår, hugde ved der, lempet gammel sand og bark der, fikk tråkket det godt ned. Brant litt bål der i høst. Men vi har lyst til å anlegge en slags kjøkkenhage der.

Spørmålet er om jeg kan gjøre det slik jeg tenker å gjøre det, om noen har peiling.
Tenker slik:
Legge en tykk duk nå tidlig i vår, feste den godt.
Sette opp kasser der jeg vil ha dem til å plante i, sånne pallekarmer
Bark over duken der man har ledig plass..

Hvordan er bark mtp snegler/insekt?

Har jo ikke peiling..
Jeg tenker at røttene er jo der, og lupiner er jo hardføre og svartelista, så om det vil bli nok er jeg usikker på.

De anbefaler jo å dekke området man skal kvitte seg med ugress på, med aviser eller svart plast i et par år før man kan være sikker på at det er dødt under.
Jeg har et lite bed som har vært tildekket med svart plast i et par å nå, der kom det tistler opp hele tiden. Skal ta av nå i år og sjekke

Vi har ei skråning med masse ugress, lupiner, revebjeller, løvetann og uendelig med skvalderkål. Vi sprøyta med gift i to omganger med to dagers mellomrom, la deretter tykk duk (veiduk) oppå som ble lagt med overlapp i skjøtene og festet med påler/pinner og la bark oppå. Dette ligger nå på tredje året og det har ikke kommet igjennom noe ugress sålangt. Dessverre har skvalderkålen spredd seg fra naboen og ned i barken, men den tar jeg fortløpende. Sent på sesongen i forfjor plantet jeg mye i skråninga og lagde da hull i duken der jeg satte ned røttene, pakket duken rundt røttene og la barken på plass. Ugresset har likevel ikke klart å trenge igjennom, og jeg håper det holder i år også.

Snegler liker ikke bark, så det kan være effektivt å ha rundt:happy:

Jeg kjøpte sånn duk som så ut som søppelsekk! Til bark tror jeg. La først et lag med det, så mannlig duk over kom ikke noe gjennom der. Det var i en skråning med masse ugress.

Back
Topp