Legge 3-åring mens man har en på 3 uker

Vivaliva

Elsker forumet
Assistert-jentene
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Augustbarna 2021
Mannen min må være på jobb på kvelden om en ukes tid og da er lillebror 3 uker, mens storesøster på snart 3 år skal legges på kvelden akkurat rundt det tidspunktet lillebror har kveldsuro og henger konstant på puppen. Jenta vår er relativt lett å legge, men kjenner jeg gruer meg litt likevel;)

Tenker det sikkert flere her på forumet som har erfaring med den situasjonen, så er det noen gode tips til hvordan det skal gå smooth?:)
 
Når jeg skulle legge nr 1 og 2 og nr 3 ikke ville ligge alene brukte jeg bæretøy. Med minstemann på magen hadde jeg hendene fri til å lage kveldsmat og kveldsstell på bade. Nr 3 «hang med» inn på soverommet mens jeg la de to andre. Nå har jeg aldri måtte sitte med de når de skal sove så der var ikke noe problemstilling her, men da ville jeg nok bare ha gjort det med minstemann i bæretøyet.
 
Bæretøy er tipset herfra også. Og gjør klart alt tidligere på dagen, som å forberede kveldsmat, legge frem pysj etc.
 
Måtte sitte inne hos 2 åringen og tok da med baby inn på soverommet. Var heldigvis ikke lenge uroen hos baby varte så etterhvert gikk det seg til. Grudde meg veldig jeg også til pappan skulle på seinskift men det gikk veldig bra
 
Jeg har brukt bæretøy her :)
Min lille skreik også utrolig mye på kvelden de første månedene og selv om 3-åringen klarer mye selv og har forståelse for babyen, trengte han bare et par minutter med mamma for seg selv han også. Uten at babyen skreik. Så om hun bare var urolig og ikke ville sove i sjalet, hendte det at hun lå på soverommet vårt og skreik mens jeg leste èn kort bok for eldste. Ikke noen god følelse akkurat, men det betydde mye for storebroren å bare få litt ro og ikke ha en hylende baby inne på rommet akkurat rett før han skulle legge seg.
Men som regel var babyen med.
 
Har vært uproblematisk her. Mini er ikke en som er urolig på kvelden da, men hun nekter å ligge alene noe sted :p

Babyen ligger på stellebordet mens jeg tar kveldsstellet på storebror. Så går vi på rommet hans, og da ligger hun enten i senga hans mens jeg leser for han eller så ammer jeg mens jeg leser for han. Så sier jeg natta til han og går ut og sitter i en gyngestol vi har utenfor rommet hans/går ned hvis han sovner med en gang.

Vi begynte å øve på at han skulle sovne uten oss på rommet før lillesøster ble født. Men hvis vi fortsatt måtte ha vært på rommet hans så hadde jeg flytta gyngestolen inn der og amma/gynga med babyen.

Hvis babyen hadde grått masse på kveldstid så aner jeg ikke hvordan jeg hadde løst det.. o_O
 
Jeg la meg i samme seng som begge en periode, de var da litt yngre enn din eldste, men minste hadde kolikk og ammet helst hele tiden, så da var det lettere å legge seg i samme seng.
 
Takk for svar alle sammen. Jeg har og bruker bæretøy mye, men jeg får ikke helt til å amme han i det riktig ennå. Litt lettere når han blir større. På det tidspunktet av dagen er det vindusviskeramming et par timer og da er det ikke noen rolig unge selv i bæretøy.

Løsningen blir kanskje at vi alle legger oss i samme seng så ammer jeg han mens hun legges. Så får pappaen flytte henne til hennes egen seng når han kommer hjem.:) Hun er heldigvis ikke vanskelig å legge, jeg er bare litt nervøs for hvordan det blir hvis lillebror har veldig kveldsuro. Men men, må jo uansett klart det:)
 
Takk for svar alle sammen. Jeg har og bruker bæretøy mye, men jeg får ikke helt til å amme han i det riktig ennå. Litt lettere når han blir større. På det tidspunktet av dagen er det vindusviskeramming et par timer og da er det ikke noen rolig unge selv i bæretøy.

Løsningen blir kanskje at vi alle legger oss i samme seng så ammer jeg han mens hun legges. Så får pappaen flytte henne til hennes egen seng når han kommer hjem.:) Hun er heldigvis ikke vanskelig å legge, jeg er bare litt nervøs for hvordan det blir hvis lillebror har veldig kveldsuro. Men men, må jo uansett klart det:)


Det går på ett eller annet vis, men ja, det var flere kvelder i starten hvor storebror sovna mye seinere enn han burde fordi han ikke fikk roet seg når lillesøster vrælte og var urolig :wacky: det gikk til slutt, ofte med at begge ungene slukna med meg i dobbeltsenga :hilarious:
Jeg synes heller ikke amming i sjal er kjempelett i starten, så jeg bruke cosifix ammeputa og gikk rundt med den mens jeg ammet.
 
Det går på ett eller annet vis, men ja, det var flere kvelder i starten hvor storebror sovna mye seinere enn han burde fordi han ikke fikk roet seg når lillesøster vrælte og var urolig :wacky: det gikk til slutt, ofte med at begge ungene slukna med meg i dobbeltsenga :hilarious:
Jeg synes heller ikke amming i sjal er kjempelett i starten, så jeg bruke cosifix ammeputa og gikk rundt med den mens jeg ammet.

Ja, det var en god idé det med cosifixen, det skal jeg prøve! :)

Kanskje det går bedre enn jeg frykter hehe. Fortsatt veldig nytt dette her å nå ha to barn å ta seg av:)
 
Ja, det var en god idé det med cosifixen, det skal jeg prøve! :)

Kanskje det går bedre enn jeg frykter hehe. Fortsatt veldig nytt dette her å nå ha to barn å ta seg av:)


Øvelse gjør mester. Kommer til å gå veldig bra når du kommer inn i en god rutine dom fungerer for dere.
 
Har 3 stk å legge samtidig som nr 4 på 7 uker er veldig urolig for tiden. Har stort sett mannen med meg men de siste dagene har jeg måtte ta legging alene. Nr 3 er samtidig syk og i tillegg er hun temmelig sjalu på minsten som krever utrolig mye av meg. Første kvelden alene hadde jeg de eldste som turnet rundt i sengen mens minste gråt sårt i armene mine. I kveld var nr 3 såpass trøtt og sliten pga forkjølelse og feber jeg tok med henne og minste i seng rundt kl 18. Gikk strålende og begge sovnet så og si momentant. Det gjorde at jeg fikk litt kvalitetstid med de 2 eldste før de skulle legge seg. Rett før de sovnet våknet minste og har hylt siden. Nå sovnet hun omsider på skulderen.
 
Legg eldste i sengen, bre rundt med dyne, gi den en bok, god natt :):hungry:
 
Har en på to og et halvt (som trenger nærhet til han sovner) og en på snart 8 måneder. To-tre ganger i uka må jeg legge alene. Og det kan jeg si: ingen legging har vært lik. For det første så vokser jo baby og endrer seg. Og eldste blir også mer vant. Det har gått opp og ned, fra gang til gang og uke til uke. Det jeg måtte lære meg var å ikke bli helt opphengt i rutiner men bare ta det som det kommer. Om klokka blei halv ni, eller ni, så går det bra. Og når timene blir lange så sier jeg til meg selv at alle barn sovner til slutt. Og tar meg små pauser og soner litt ut hvis det trengs. Da får eldste bare leke og minste sitte i vippestolen.
 
Back
Topp