Legevakt ved behov?

SmåØnsker

Ung og Aktiv!
Tilgangsansvarlig
Julimammaer 2016
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei,
jeg er på besøk hos familie på andre siden av landet nå om dagen. Skulle egentlig hjem imorgen, men utsatte hjemreise til torsdag av personlige årsaker.

På mandag var jeg hos legen, han registrerte 0 i ødem.

Et par dager senere begynte beina å hovne opp litt, men ikke så det var noe plage. For 3 dager siden eksploderte plutselig føttene mine. Legger, ankler og føtter gikk så og si i ett med hverandre. Ja, det sier sitt. Slik har føttene vært i dagene siden, men går ned relativt bra om kvelden og natta. Men er fortsatt mye større en normalt.

Etter et par dager bortreist har vi kommet oss tilbake til familiens hjemsted. Derfor tenker jeg på å kontakte legevakta her i kommunen for å høre om det går bra å komme på en ekstra legesjekk imorgen.

Merker jeg får litt dårlig samvittighet for å bruke legevakta sine timer på en ekstra svangerskapskontroll/sjekk. Er jo fordi jeg vil utelukke svangerskapsforgiftning...

Kommer legevakta til se dette som en gyldig grunn? Jeg hater nemlig å være til bry for andre og gjør gjerne alt jeg kan for å unngå å spørre andre om hjelp... Men vil jo kun det beste for den lille i magen. Er 37+1 i morgen.

Hvis han/hun ber meg kontakte føden, hvordan fungerer det da? Jeg tilhører St. Olavs i Trondheim, men nå blir det vel alt mellom Riksen, Ullevål eller A-hus.

Førstegangsfødene og har ikke hatt noen komplikasjoner gjennom svangerskapet. Føler meg egentlig ganske blank på mange områder når det gjelder det her...
 
Det er så enkelt at du ringer til de og snakker med de. Mener de du skal komme innom så gjør du det.

Legevakten er der for en grunn, og som gravid skal man ikke ta noen kjangser og heller få en ekstra undersøkelse fremfor å la være og så går ting galt.
 
Helt enig, ring legevakten. Hvis de skulle mene at det er fødeproblematikk i stedet så kan vel de foreslå et av sykehusene for deg?:) de bør jo ha mer peiling. Synes det er en god grunn jeg, og det har ikke noe å si at du ikke er hjemme. Lykke til:)
 
Men jeg trodde man ALLTID skulle ringe føden, IKKE legevakt, når det gjelder slike ting? Det er jo der de har kompetansen på dette... Det er i alle fall det min jordmor sier til meg hver gang jeg er hos henne; at om jeg mistenker noe: ring føden, IKKE fastlege (i ditt tilfelle legevakt) og IKKE jordmor på helsestasjonen. Kun føden.
 
Jeg ringte legevakt i uke 29, grunnet blødning. De tok meg inn med en gang. Doppler, urin og BT og sendte meg derfra til føden :-) Ring legevakt. Om de ikke hjelper (noe jeg tror de vil gjøre), så kontakter du en fødeavdeling i nærheten og forklarer der. Eventuelt ditt eget fødested, så de kan fortelle deg hvordan du går frem :-)
 
Men jeg trodde man ALLTID skulle ringe føden, IKKE legevakt, når det gjelder slike ting? Det er jo der de har kompetansen på dette... Det er i alle fall det min jordmor sier til meg hver gang jeg er hos henne; at om jeg mistenker noe: ring føden, IKKE fastlege (i ditt tilfelle legevakt) og IKKE jordmor på helsestasjonen. Kun føden.
Signerer denne.

Ring mye heller føden. De som sitter med kunnskap ift svangerskap og du ender der allikevel om du går på legevakten og det er noe.
 
Jeg har ringt legevakten tidligere og de har bedt meg ringe til føden om nødvendig. Tror de ser Ann med situasjonen.
Ringte ned i forrige uke for å spørre om de klipte ringer da jeg og plutselig hovnet opp. og hun ba meg ba meg sjekke med føden også siden jeg hadde hovnet opp så mye over natta.
 
Fikk vite nå i stad at du må gjennom lege for å komme inn på føden et annet sted enn der du tilhører (med mindre det er akutt/fødsel). De vil rett og slett ikke ha noe med deg å gjøre ved mindre legen har videresendt deg.

Er ikke "akutt" det her. Formen min er fin (uten om at beina verker utover dagen :P )og jenta i magen sparker. Om legen etter på mener det er nødvendig med sykehusbesøk kontakter h*n føden for meg :)

Visste ikke dette selv før jeg ble informert om det i stad. Fikk time kl. 13:15.
 
Jeg har ringt legevakten tidligere og de har bedt meg ringe til føden om nødvendig. Tror de ser Ann med situasjonen.
Ringte ned i forrige uke for å spørre om de klipte ringer da jeg og plutselig hovnet opp. og hun ba meg ba meg sjekke med føden også siden jeg hadde hovnet opp så mye over natta.
Jeg er klar over at legevakta normalt ber deg om å ringe føden. Men er jo ikke hjemme. Befinner meg 7 timer med bil unna sykehuset jeg tilhører. Ellers hadde jeg ringt føden allerede.

Som jeg skrev over må du faktisk bli videresendt fra legevakt til føden for å komme inn på et annet fødested enn ditt eget (ved mindre akutt).
 
Fikk vite nå i stad at du må gjennom lege for å komme inn på føden et annet sted enn der du tilhører (med mindre det er akutt/fødsel). De vil rett og slett ikke ha noe med deg å gjøre ved mindre legen har videresendt deg.

Er ikke "akutt" det her. Formen min er fin (uten om at beina verker utover dagen :P )og jenta i magen sparker. Om legen etter på mener det er nødvendig med sykehusbesøk kontakter h*n føden for meg :)

Visste ikke dette selv før jeg ble informert om det i stad. Fikk time kl. 13:15.
Lykke til! :-)
 
Hvis du hadde vært i fødsel kunne de vel neppe avvist deg på føden:p men jeg tenker at hadde du vært hjemme så hadde du oppsøkt fastlegen med dette, da blir legevakta nærmest:)

Lykke til hos legen, håper alt ser fint ut:)
 
Jeg er klar over at legevakta normalt ber deg om å ringe føden. Men er jo ikke hjemme. Befinner meg 7 timer med bil unna sykehuset jeg tilhører. Ellers hadde jeg ringt føden allerede.

Som jeg skrev over må du faktisk bli videresendt fra legevakt til føden for å komme inn på et annet fødested enn ditt eget (ved mindre akutt).
Formulerte meg kanskje feil, men jeg skulle frem til at siden du er så langt vekke at du sikkert helt fint kan ringe legevakten så kan jo eventuelt de "guide" deg videre:)

Men du får ha lykke til hvertfall. Og håper det ikke er noe:) men alltid bedre å sjekke enn å bekymre seg.
 
Nei, alt bra! Slik så føttene mine ut når jeg skrev innlegget forresten ImageUploadedByBV Forum1467648120.694601.jpg
Men de begynte å gå ned, så var nok mye bilkjøring kombinert med veldig varm temperatur som var årsaken. Urinprøven hos legevakta slo ut med L3+, men ble ikke sendt på dyrking. Mente det bare var forurenset, noe som stemte. Kontrollen uka etter slo den ut med det samme, men føttene var bedre. Legen sendte den på dyrking, men var ikke noe utslag på uvi.

Nå venter jeg bare på at noe skal skje, samme som store deler av resten av Juli-forumet gjør :P Termin om 9 dager! :)
 
Nei, alt bra! Slik så føttene mine ut når jeg skrev innlegget forresten Vis vedlegget 185727
Men de begynte å gå ned, så var nok mye bilkjøring kombinert med veldig varm temperatur som var årsaken. Urinprøven hos legevakta slo ut med L3+, men ble ikke sendt på dyrking. Mente det bare var forurenset, noe som stemte. Kontrollen uka etter slo den ut med det samme, men føttene var bedre. Legen sendte den på dyrking, men var ikke noe utslag på uvi.

Nå venter jeg bare på at noe skal skje, samme som store deler av resten av Juli-forumet gjør :P Termin om 9 dager! :)
Så godt å høre! Kjedelig å ha utslag på leukocytter, men heller det enn protein :-) Så spennende! Da ønsker jeg deg masse lykke til med fødsel og barseltid og det hele :-)
 
Back
Topp