legetimer og ul

jas

Forumet er livet
hvordan har det seg at dere får legetime og ul før dere er 12 uker på vei?
Kan selvfølgelig ringe legen å bestille time nå, men siden han sa at jeg skal tilbake i uke 12 så får jeg bare vente...
Ser at mange av dere har ul mellom uke 6 og uke 11...hvorfor??Kan dere bare ringe å bestille det sånn uten videre, eller??

Jeg vet liksom ikke hva jeg kan kreve eller forvente jeg..[8|]
 
tror ikke du får ultralyd så tidlig ved og bare ringe....
jeg var på ultralyd første gang i uke 10 fordi jeg har epilepsi og går på daglige medisiner...et såkalt risikofylt svangerskap!
nå har jeg ultralyd hver 4 uke, og når jeg er over 30uker så hver 14 dag....men det er jo som sagt pga ekstra oppfølging.

tror du kun har krav på den ordinære ultralyd timen...el så må du vel ta privat[&:]
 
jeg hadde første legetime da jeg var 5+3, men det er fordi jeg har høyt blodtrykk og legen ville sjekke det med en gang jeg fant ut at jeg var gravid. Vet at noen leger venter til uke 10 eller 12, mens andre tar deg inn når du ringer første gangen.
når det gjelder tidlig UL er det noe legen sender oss på hvis f.eks det er stor usikkerhet ang når unnfangelsen fant sted, man har blødninger eller andre komplikasjoner, eller har mistet før.... utover det er det flere og flere som velger å betale for å dra på privat-UL.

(har hatt 3 tidlig-UL, men har et såkalt høyrisiko svangerskap med hypertensjon)
 
Jeg fikk det fordi jeg gikk til privat gynekolog...Er ikke alle leger som har utstyr til UL og derfor er det ofte at noen kun får den UL som er i uke 18.
 
Min lege sa også at det ikke var vits at jeg kom før uke 11-12, men jeg kom dit før pga kvalme. Det er ikke vanlig å få ultralyd før uke 18 så sant det ikke er noe spesielt med mor. Det kan være blødninger, at mor har hatt flere SA eller er syk. Mange får ul dersom de har magesmerter o.l.
 
ok, syns bare det var så utrolig mange som har fått/skal på ul før de er 12 uker på vei...Blir litt nysgjerrig da [:)]

Da får jeg vel ta det helt med ro og vente til første uka i januar, da skal jeg til legen min [:D]

Hvordan går kvalmen nå da pebbles??
Når begynte du å bli kvalm?
 
Jeg også var litt urolig siden så mange fikk UL før 12 uke, men her vokser magen og da regner jeg med at alt er i orden! Kvalmen blir bare værre og værre føles det som, nå er jeg 100% sykmeldt. Jeg spyr mange ganger daglig, og blir derfor veldig slapp! Får satse på at det går over i 16 uke! Kvalmen kom som kastet på i uke 6, og begynte å spy i uke 7.Formen din da JAS?
 
Den er overraskende bra! Er redd for å skrike for høyt om det, i tilfelle jeg skulle bli dritdårlig...Redd for det...[8|]

Er veldig trøtt, men får liksom ikke sove når jeg legger meg...
Tisser hele tiden
og blir litt små svimmel innimellom

Ellers er jeg i toppform, så sant jeg får i meg mat når jeg trenger det [:D]

Skjønner liksom ikke at jeg er gravid pga så lite symtomer, men er jo det [:D]
utrolig gøy!!

Håper du blir bedre snart da, slitsomt å spy hele tiden da!! Uff, unner deg ikke det akkurat
 
Det er fordi vi har prøvd å få barn i to år og er snart over 30 år begge to, ble gravid for et halvt år siden, men mistet i uke fem. Legen mener jeg trenger spesiell oppfølging på grunn av dette og henviste meg derfor til ultralyd allerede i uke 7.

Normalt får man en ultralyd i svangerskapet og det er vel sånn cirka i femte måned??? Hvis du vil ha ultralyd tidligere må du ordne det privat og betale for det.
 
Back
Topp