Legetime

Asutori

Betatt av forumet
Hva skal en egentlig kunne forvente av en legetime?

Hadde kontroll hos legen i dag. Etter dei vanlige undersøkelsene ble jeg nærmest kastet ut igjen. Måtte selv stoppe henne for å spørre om noe (våknet natt til mandag av menssmerter i siden som kom i rier og holdt på i 45 min) Ble avfeid med at dette er normalt, og helt i orden så lenge jeg ikke får blødninger. Har jo kjent godt med spark etterpå, så har ikke vært altfor bekymra, men tenkte det kanskje burde noteres ned?

Ellers prøvde jeg å få sykemelding. Jeg jobber som servitør, og etter 1-2 timer på jobb begynner jeg å merke bekken- og/eller ryggsmerter. Er det travelt er jeg eneste servitør på jobb, og har ikke mulighet til å roe ned. Kommer hjem som ett vrak, og kjenner det ofte dagen etterpå også. Hadde håpt å få 50-70% sykemelding, så jeg kan ta en dag eller to i uka, men legen min har en "du klarer i hvert fall det"-holdning, og ga meg 20% i to uker. Klarte å presse det opp til 30%.

Er dette normalt for en legekontroll? Jeg er jo ikke syk, bare gravid, men føler jeg ikkje blir tatt på alvor. Hvordan opplever dere andre legekontrollene?

Jeg møter mye forståelse av min lege. Han er travel, men tar seg likevel tid til høre på det jeg har å si.

Hadde legen min vært sånn hadde jeg prøvd å bytte lege eller gå til kontroll hos jordmor i steden. Er ikke bra å ikke bli tatt på alvor!

Jeg har litt ulik opplevelse med legene... Har hatt to i løpet av svangerskapet da min fastlege har vært ute i permisjon. Dermed gikk jeg til vikar, en forholdsvis ung, nyutdannet lege som også mente man måtte "stå i det" da man ikke er syk, bare gravid, når jeg trengte sykemelding. Syntes det var veldig vanskelig å gå til henne og følte ikke jeg ble tatt på alvor. Min fastlege kom tilbake i januar og alt forandret seg. Hun tar meg på alvor, hører på det jeg har på hjertet og er veldig imøtekommende. Jeg har likevel valgt å ta alle kontroller hos jordmor og gå til lege når det har vært behov for sykemelding eller andre ting.

Jeg ville forsøkt å byttet fastlege hadde jeg vært deg, eventuelt gått til jordmor for kontroller. Klarer du å bare sette ned foten hos legen og si at det går ikke lenger, du greier ikke å jobbe så mye? Vet hvor ille det kan være med bekkenløsning.....

Gikk opp til 30% når jeg satte foten ned. Tror kanskje jeg skal prøve å bytte lege. Tar på kreftene å måtte krangle seg til hver minste ting

Fastlegen min tar nok også alle sjekkene raskt, men på slutten spør hun altid om det er noe mer og hvordan det går. Hun spør om jeg er klar for å jobbe, eller om jeg vil ha hel eller delvis sykemelding. Får bestemme selv hva jeg er klar for av jobb.

Min lege er veldig forståelsesfull. Men han skal gå av med pensjon 01-04-16... Typisk.. Så eg har fått ny lege.. Eg synest ikkje ein lege time skal vere som du beskriver. Er jo ingen poeng og gå til kontroll hos lege vis du ikkje blir hørt. Da hadde det holdt med prøvene :/

Gikk opp til 30% når jeg satte foten ned. Tror kanskje jeg skal prøve å bytte lege. Tar på kreftene å måtte krangle seg til hver minste ting
Da må du skyndte deg, fastlege endres ved månedsskiftet så med mindre du vil vente til mars bør du bytte iløpet av helgen :)

Kan du diskutere dette med jordmor og få råd til hvordan håndtere legen? De har jo mye erfaring og kan kanskje gi legen et brev med sin vurdering eller noe? Second opinion hos privat lege evt?

Legen min har avsatt 20min til sv.kontroll. Da fikk jeg målt alt, hørt hjertelyd og stilt spørsmål. Fikk også fornyet sykemeldinga. Hun spør alltid hvor mye jeg orker å jobbe, så det får jeg styre litt selv. Noe jeg synses er veldig deilig for kun jeg kjenner hva kroppen min klarer i min jobb.

Legen din aner jo ikke hva kroppen din klarer i din jobb, så jeg synes det er en tåpelig påstand av en lege å si "såpass klarer du", for det vet jo ikke han noe om. Jeg ville byttet lege om jeg ikke var fornøyd med min fastlege. ;)

Er veldig fornøyd med min lege. Han sjekker alt som skal sjekkes, også får jeg se lillegutten i magen samt høre hjertelyden hver gang jeg er der på kontroll. Når jeg sa at jeg sleit med å klare meg gjennom dagene på jobb pga bekkensmerter, så spurte han om det var så ille at jeg måtte sykemeldes. Så han lot meg styre det selv :)

Har mannelig lege, han sjekker alt og tar seg nogelunde tid, spør alltid hvordan det går i starten og om det er noe mer før han avslutter timen, er helt greit fornøyd med han. Men jordmor har stussa blant annet på at han har sagt at jeg skal ta tilskudd på jern når ho mener at jeg ikke har lavt jerninnhold. Jeg sa til legen at jeg ønska sykemelding 20 prosent og det var ikke noe problem. Mulig jeg må gå ned til halvt snart, tror det går greit. Han viser forståelse for at jeg har vondt, og henviste meg med en gang til fysio når jeg spurte om det :)

Min fastlege er veldig flink og tar seg godt med tid til det jeg spør om. Det har vært litt ekstra sykemelding denne gangen og jeg har også fått svangerskapsdiabetes, men føler meg godt bevart. Er 80% sykemeldt nå, for å ikke miste kontakten med kolleger etc, men skal be om 100% neste uke fordi jeg har fått skikkelig bekkenløsning.
Jeg hadde byttet lege, en lege som lytter til pasientene er viktig!

Back
Topp