Legetime ... tips?

Kremrull

Flørter med forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei!

Det er så mange rå og kunnskapsrike damer her inne, så tenkte jeg skulle spørre om noen tips.

Har legetime i morgen, og lurer på om det er noe jeg bør spørre om, noen prøver jeg bør be om og slike ting? Noe som bør avklares?
Er i uke 7.

Har ikke akkurat verdens beste lege, så greit med noen tips før timen.

Hei!

Det er så mange rå og kunnskapsrike damer her inne, så tenkte jeg skulle spørre om noen tips.

Har legetime i morgen, og lurer på om det er noe jeg bør spørre om, noen prøver jeg bør be om og slike ting? Noe som bør avklares?
Er i uke 7.

Har ikke akkurat verdens beste lege, så greit med noen tips før timen.
Når man er inne til jordmor/lege såpass tidlig går man gjerne gjennom og fyller ut helsekortet, samt snakker litt om gode levevaner osv for gravide. Legen skal vite hvilke blodprøver som skal tas. Blodprøver skal ikke tas før i uke 12 og innebærer blant annet blodtyping, hepatitt/hiv/syfilis, hb, ferritin og hba1c. Og så kan han henvise deg til rutineultralyd i uke 18, med mindre han venter til du er innom i uke 12 :happy: Og gjerne få han til å vurdere om du oppfyller kriteriene for glukosebelastning i uke 24-28. Masse lykke til!

Last edited:
Jeg har også en lege som ikke er helt på topp. Velger derfor å gå til jordmor. Har fått første time 27 mai :Heartred

Jeg har også en lege som ikke er helt på topp. Velger derfor å gå til jordmor. Har fått første time 27 mai :Heartred

Det vil jeg gjerne også få til. Er det bare å ringe en helsestasjon?
Dette er vel egentlig ikke en 'kontroll', men jeg tenkte at det nok er ting/prøver som kan være viktig å få unnagjort.

Tenkte selv på å spørre om det samme! Jeg skal til lege for min første kontroll i uke 7, om 2-3 uker.

Men er det noen fordeler/ulemper med å gå til lege vs. jordmor? Hva er mest vanlig?

Tenkte selv på å spørre om det samme! Jeg skal til lege for min første kontroll i uke 7, om 2-3 uker.

Men er det noen fordeler/ulemper med å gå til lege vs. jordmor? Hva er mest vanlig?

Er vel mest vanlig å gå til jordmor for de har feks mye bedre tid enn hva legene har (noe som er en fordel). Så de fleste går vel til legen kun for blodprøver etc, men alt annet hos jordmor:happy:

Er vel mest vanlig å gå til jordmor for de har feks mye bedre tid enn hva legene har (noe som er en fordel). Så de fleste går vel til legen kun for blodprøver etc, men alt annet hos jordmor:happy:

Okei, det var fint å vite :happy: Jeg liker legen min veldig godt, men hun er jo en populær lege og alltid fullbooka... Man må vel selv ringe til jordmor/helsestasjon da regner jeg med?

Okei, det var fint å vite :happy: Jeg liker legen min veldig godt, men hun er jo en populær lege og alltid fullbooka... Man må vel selv ringe til jordmor/helsestasjon da regner jeg med?
Ja, du må selv kontakte helsestasjon for å få time hos jordmor. :happy:

Det vil jeg gjerne også få til. Er det bare å ringe en helsestasjon?
Dette er vel egentlig ikke en 'kontroll', men jeg tenkte at det nok er ting/prøver som kan være viktig å få unnagjort.
Ja, jeg bare ringte! Så vidt jeg husker er det ikke noe blodprøver før rundt uke 12? Jeg ringte for jeg ville ha kontakt med dem før sommeren, og jeg ville ha samme jordmor som sist :hilarious:

Back
Topp