Legetime og jordmortime, når?

Har vært innom lege, men skal ikke ha første svangerskapskontroll før sånn uke 8-12 regner jeg med. Er ihvertfall sånn det pleier å være. Ringer jordmor etter jeg har vært på tidlig UL og sett at det faktisk er liv... de pleier å ville ha en inn omkring uke 15.
 
Hva jobber du meg?
På min jobb tror jeg det burde brukes svangerskapspenger, men der blir en nesten sett dumt på om det nevnes. Finnes liksom ikke kunnskap om det dessverre.

Om du har en fysisk krevende/utfordrende jobb/del av jobben din, som ikke kan tilrettelegges med andre oppgaver, så har du krav på å få svangerskapspenger for den %-delen av jobben du ikke kan gjøre :)
Ta en tlf til jordmor, det er hun (eller legen) som må skrive søknaden for deg :)

Jeg jobber som driftsleder i en aktivitetsbedrift, og en stor del av jobben min er å delta på aktiviteter - både sommer og vinter. Og en del av disse aktivitetene er ikke særlig godt egnet for en gravid kvinne. (eks snøscooter tur. Særdeles tungt å få en scooter opp av grøfta når kundene har kjørt ut ;) )
 
Om du har en fysisk krevende/utfordrende jobb/del av jobben din, som ikke kan tilrettelegges med andre oppgaver, så har du krav på å få svangerskapspenger for den %-delen av jobben du ikke kan gjøre :)
Ta en tlf til jordmor, det er hun (eller legen) som må skrive søknaden for deg :)

Jeg jobber som driftsleder i en aktivitetsbedrift, og en stor del av jobben min er å delta på aktiviteter - både sommer og vinter. Og en del av disse aktivitetene er ikke særlig godt egnet for en gravid kvinne. (eks snøscooter tur. Særdeles tungt å få en scooter opp av grøfta når kundene har kjørt ut ;) )

:laughing025 synes jeg ser det ja. Spesielt om et halvt års tid...

Har tenkt å ta det opp med lege/jm. Tenker at noen må bare få jobben til å skjønne at sm ikke er veien å gå uansett for dem som ikke klarer jobbe fullt som gravid.
 
:laughing025 synes jeg ser det ja. Spesielt om et halvt års tid...

Har tenkt å ta det opp med lege/jm. Tenker at noen må bare få jobben til å skjønne at sm ikke er veien å gå uansett for dem som ikke klarer jobbe fullt som gravid.

For arbeidsgiver er det egentlig bare positivt at du får svangerskapspenger, for da får du det utbetalt fra nav fra første dag. Arb.giver slipper de 16 første dagene som de må betale ved sykemelding.
For du er jo ikke syk i den forstand at du ikke er i stand til å jobbe. Men en del av jobben din kan/bør ikke utføres av deg som gravid. Og om de da ikke kan tilrettelegge, så får du i stedet betalt den delen av lønnen din som sv.skapspenger og arbeidsgiver sparer de pengene.
Stå på du, dette ordner jm/lege uten problemer :)
 
Time hos legen til kontroll og blodprøver når jeg er 12+, regner jeg med. Har ikke pratet med dem ennå, pleier ikke å være så lang ventetid her. :)

Jordmor dropper jeg denne gangen. Syntes det ble altfor mye snakking sist, noe jeg overhodet ikke har behov for. I tillegg var hun så fryktelig streng, og det orker jeg ikke igjen. Hun mener at man ikke skal drikke brus eller spise noe godteri gjennom hele svangerskapet, og jeg fikk nesten kjeft da jeg sa at jeg spiste en del frukt. Var mer som irriterte meg og, men det husker jeg ikke lenger. :p Men nå er hun uansett sykmeldt etter kreftoperasjon, og det er ingen flere jordmødre i kommunen. Så hadde ikke fått reist om jeg hadde lyst engang.
 
Jeg skal til jordmor når jeg er 8 uker på vei. Fordi jeg har så mange tanker og trenger noen å prate med. Så er det legen i uke 12.
 
Skal til jordmor 11+2 :happy: gikk kun til jordmor sist og gjør nok det denne gangen også :happy:
 
Skal til jm når jeg er 8+3. Har ikke tenkt meg til lege denne gangen..
 
Skal til lege 9+4, den nyansatte jordmoren begynner ikke før jeg er 18 uker på vei..
 
Tenkte å bestille legetime når jeg er rundt 9 uker.
 
Jeg var til legen i dag, men mest for å vite litt om medisiner osv. Jeg fikk jordmor time når jeg er 12 uker (2. Desember).
 
For arbeidsgiver er det egentlig bare positivt at du får svangerskapspenger, for da får du det utbetalt fra nav fra første dag. Arb.giver slipper de 16 første dagene som de må betale ved sykemelding.
For du er jo ikke syk i den forstand at du ikke er i stand til å jobbe. Men en del av jobben din kan/bør ikke utføres av deg som gravid. Og om de da ikke kan tilrettelegge, så får du i stedet betalt den delen av lønnen din som sv.skapspenger og arbeidsgiver sparer de pengene.
Stå på du, dette ordner jm/lege uten problemer :)
Vet at jobben kan søke om fritak for arbeidsgiverperioden på SM også for gravide så for dem spiller det kanskje økonomisk ingen rolle. Men tror de er litt opptatt av å late som de kan tilrettelegge.
 
Har legetime når jeg er 10+3. Jordmor ringer jeg ikke før etter 12 uker og har ikke behov for kontroll før rundt uke 20 vil jeg tro.

Har bestilt privat ul i uke 7+3 og så skal jeg ha en i uke 12 før vi offentliggjør nyheten.
 
Jeg skal gå til privat jordmor...var der for første gang på tirsdag...fordi jeg trodde jeg hadde mistet (noe som delvis var riktig) og jeg ikke fikk time hos verken lege eller gyn :( Så var på ultralyd da men skal tilbake til onsdag for første kontroll :) 8+ 4 da.
 
Jeg skal gå til privat jordmor...var der for første gang på tirsdag...fordi jeg trodde jeg hadde mistet (noe som delvis var riktig) og jeg ikke fikk time hos verken lege eller gyn :( Så var på ultralyd da men skal tilbake til onsdag for første kontroll :) 8+ 4 da.

Hei. Hva betyr det at det delvis var riktig at du hadde mistet?
 
Hei. Hva betyr det at det delvis var riktig at du hadde mistet?
Jeg begynte å blø kraftig forrige torsdag med klumper og alt :( Men blødningen stoppet ganske fort opp...når jeg var på ultralyd på tirsdag fant jordmor et lite dunkende hjerte :Heartred hun forklarte at jeg mest sannsynlig hadde vært gravid med to men mistet den ene...
 
Jeg begynte å blø kraftig forrige torsdag med klumper og alt :( Men blødningen stoppet ganske fort opp...når jeg var på ultralyd på tirsdag fant jordmor et lite dunkende hjerte :Heartred hun forklarte at jeg mest sannsynlig hadde vært gravid med to men mistet den ene...
Det har jeg skjønt er ganske vanlig.
 
Det har jeg skjønt er ganske vanlig.
Om man blir gravid med tvillinger så er det sikkert ikke så uvanlig nei, ikke noe jeg kommer til å tenke så mye på fremover :) Den tiden det tok fra blødning til jeg fant ut at jeg fortsatt er gravid var trist, men nå er jeg bare overlykkelig for den lille som er i magen:happy:
 
Back
Topp