Legetime/jordmortime

sussna91

Elsker forumet
Januarlykke 2016
Jeg har ikke vært hos legen siden uke 6, var på tidlig ultralyd i uke 8. Skulle egentlig til legen til uka, men den blir bare flyttet hele tiden! Så nå skal jeg til legen noen dager før oul. Synes det har gått veldig lenge? Er det normalt? :p

Tror ikke det gjør noe. Mange som venter en stund med å gå. Jeg var denne uka på min første legekontroll (15 uker da). Han lyttet ikke, fylte bare ut sjemaet, og jeg tok blodprøver. Følte ikke det var noe hastverk, så kunne egentlig ventet lenger......

Det vanlige er en legetime før oul, men den er normalt sett sånn rundt uke 12 da. Så lenge du har fått time til oul, og blodprøve evt er tatt er det ikke noe mer de evt ville gjort likevel. Så jeg hadde ikke stresset med det. Men jeg er tredjegangs og tar ikke dette med kontrollene før oul så alvorlig da. Fått helsekort og time til oul, så selv om jm ofte har en time før oul her så jeg ikke poenget, og har neste kontroll utenom ul 14 uker etter den første, uke 24. Deretter skal det bli regelmessige kontroller.

Det vanlige er en legetime før oul, men den er normalt sett sånn rundt uke 12 da. Så lenge du har fått time til oul, og blodprøve evt er tatt er det ikke noe mer de evt ville gjort likevel. Så jeg hadde ikke stresset med det. Men jeg er tredjegangs og tar ikke dette med kontrollene før oul så alvorlig da. Fått helsekort og time til oul, så selv om jm ofte har en time før oul her så jeg ikke poenget, og har neste kontroll utenom ul 14 uker etter den første, uke 24. Deretter skal det bli regelmessige kontroller.
Tok blodprøver den første gangen :) Stresser ikke med det. Bestiller jordmortime på når snuppa skal på 2 årskontroll på torsdag :)

Tok blodprøver den første gangen :) Stresser ikke med det. Bestiller jordmortime på når snuppa skal på 2 årskontroll på torsdag :)

Men det er vel noe med at den ene blodprøven ikke kan taes før etter uke 12. Men du trenger nødvendigvis ikke legetime for å få tatt den. Jeg var hos legen sist i uke 10, men fikk beskjed om at hun skulle gjøre klart blodprøveskjema, så var det bare for meg å komme innom lab'en etter uke 12 engang for å få tatt blodprøvene.

Men det er vel noe med at den ene blodprøven ikke kan taes før etter uke 12. Men du trenger nødvendigvis ikke legetime for å få tatt den. Jeg var hos legen sist i uke 10, men fikk beskjed om at hun skulle gjøre klart blodprøveskjema, så var det bare for meg å komme innom lab'en etter uke 12 engang for å få tatt blodprøvene.
Tja, nja, det var altså ikke noe problem å ta mine uke 10. Med de to andre har jeg tatt dem uke 9 og 10.

Det er noen som ikke tar den før etter uke 12, men noen steder tar de ikke det like alvorlig, åpenbart

Tja, nja, det var altså ikke noe problem å ta mine uke 10. Med de to andre har jeg tatt dem uke 9 og 10.

Det er noen som ikke tar den før etter uke 12, men noen steder tar de ikke det like alvorlig, åpenbart

Ja jeg har hørt det varierer veldig. Men legen min var veeeldig nøye på at det måtte være ETTER uke 12, fordi sykehuset ikke ville ta de før det uansett. Var vistnok noe som ikke vistes før etter den 12 uke så vidt jeg forsto...

Jeg måtte komme tilbake for å ta en blodprøve mellom 13-15 uker..jeg var meger irritert for jeg var 12+4 når jeg var på kontroll. Noen legekontor tar visst dette litt mer seriøst enn andre.

Hvilken blodprøve er det?

Hiv, blodtype og rubella (røde hunder) er vel de standard?

Jeg tok fem glass, det var vitaminer og mineraler og blodsukker (langtids, jeg tok i tillegg glukosebelastning samme uke) og noe hormoner

Jeg har ikke vært verken hos lege eller jordmor noen gang ennå. Fikk ikke time før 21. august, er da i uke 17 eller 18. Men legesekretæren sa det ikke var noe problem å få time til oul selv om det er så sent.

Hiv, blodtype og rubella (røde hunder) er vel de standard?

Jeg tok fem glass, det var vitaminer og mineraler og blodsukker (langtids, jeg tok i tillegg glukosebelastning samme uke) og noe hormoner
Tenkte på den som er så spesiell at den må tas i den og den uka. De du nevner endrer seg jo ikke om man tar de den ene eller den andre uka :)

Tenkte på den som er så spesiell at den må tas i den og den uka. De du nevner endrer seg jo ikke om man tar de den ene eller den andre uka :)
Nei, nettopp, og derfor vet jeg ikke hvilken som må tas senere

Muliges antistoffer i blodtype? (mest aktuelt for rh-?)

Har det ikke noe med toxoplasma (eller hvordan det skrives) å gjøre. Den tror jeg skal bli tatt i spesielle uker.

Toxoplasmose utvikler seg da ikke med ukene?

Den tok jeg ikke en gang, ikke noen gang
Hun spurte om jeg har katt. Det har jeg aldri hatt
Prøven er ikke alle som tar det har det aldri vært og om man har hatt det påvirkes da ikke an om man er i uke 12?

Jeg var på første kontroll hos fastlege i uke 8, da ble også blodprøve tatt. Man tar vel ikke blodprøver resten av svangerskapet hvis alt går som det skal. Var på tidlug ul i uke 10 som jeg bestilte selv. Skal til jordmor uke 18, skulle egentlig vært neste uke ( uke 16), men pga ferie sa jeg det var ok å vente til uke 18, hvis ikke hadde det blitt for et par uker siden som var litt tidlig igjen. Så oul uke 19 og lege uke 24 og so on. Ganske standard prosess. Jeg har i tillegg fått en samtale på sykehuset pga legen skrev om første fødsel som ble litt dramatisk med vannavgang uke 34 og hastekeisersnitt osv, så det var bra av han å informere dem om det da synes jeg ☺️

Man tar blodprøver senere også (om jeg husker riktig fra sist) men det går på blodprosent er jeg ganske sikker på :)

Back
Topp