Legetime i morgen

Minime<3

Blir kjent med forumet
Jeg skal på første svangerskapskontroll i morgen (er da 6+4). Vet at dette er veldig tidlig for første kontroll, men har blitt lovt tett oppfølging av legen denne gangen pga MA sist svangerskap. Har derfor et håp om å få henvisning til tidlig ul ganske snart. Det jeg lurer på er hvilken termin jeg skal si til legen i morgen..jeg vet at hun kun kommer til å spørre om første dag i siste mens, for det gjorde hun sist, også regner hun ut termin ut i fra det basert på 28dagers syklus.. Jeg får da en termin ca en uke tidligere enn jeg mener er riktig. For det første er min syklus på minst 30dager, i tillegg VET jeg at jeg hadde EL nesten en uke forsinket den mnd det klaffet (jeg både tempet og brukte EL-tester). Det jeg lurer på er om jeg bare skal la være å si noe om når jeg vet jeg hadde EL? Isåfall vil legen legge inn at jeg over 7 uker på vei, og dermed vil jeg kanskje få henvisning til ul enda litt tidligere.. I tillegg legger hun inn bestilling på oul basert på denne terminen, slik at også den blir litt tidligere. Jeg vet jo at det blir oppdaget på ul/oul hvor langt jeg faktisk er på vei og når terminen faktisk er. Men det betyr jo ingenting for da har jeg jo allerede sneket meg litt foran i køen ;) Hva synes dere? Burde jeg være ærlig å fortelle når jeg hadde EL?

Er det ellers noen som har råd om hva jeg burde spørre legen om imorgen? Tenkte å be om blodprøve for å sjekke D-vitamin nivået mitt (har gått på tilskudd av D-vit i et halvt års tid pga svært lavt nivå tidligere). I tillegg har jeg hatt ustabile prøver vedr. lavt stoffskifte, med litt forhøyet tsh. Legen min er imidlertid ikke så opptatt av verken D-vit prøver eller stoffskifte, da hun mener dette er "sykdommer/mangler" som er litt inn i tiden og at det justerer seg selv så lenge det er så ustabilt som mine
prøver.. Siden jeg har lest en del selv både om D-vitamin og høy tsh under svangerskap vil jeg gjerne følge opp dette, selvom legen ikke er enig med meg. Hun er imidlertid aldri vrang når jeg ber om spesifikke prøver samt ber om utskrift for å følge med på verdiene.. I tillegg lurer jeg på å be om prøve av hcg. Dette tok hun ikke forrige svangerskap, men tenker jo at det er greit å sjekke det også jeg da. Men må man da ta en ny hcg prøve om noen dager for å sjekke økningen for at det skal ha noen betydning å ta hcg prøve i det hele tatt?
 
Hei!

Ja, du har rett, man må ta to prøver for å måle hcg, siden de ser på endringen. De to prøvene tas med noen dagers mellomrom.

Synd du ikke har en mer forståelsesfull lege. Synes det høres ut som du gjør det som er riktig for deg, det er viktig å spørre om det man vil vite!:)

Dessverre ikke så mange gode innspill til andre ting å ta opp, men satser på noen andre hjelper til, og følger med på tråden fram mot min første kontroll - veldig bra tema!

Lykke til på timen!
 
Last edited:
Si at du har katt også! Som bæsjer inne i kattesand :p
Da tester de deg for toxoplasmose eller hva det nå heter.
Har du denne bakterien i kroppen allerede kan du helt trygt spise spekemat og biff som ikke er helt gjennomstekt osv ;p

Det har i hvert fall jeg tenkt til å gjøre hehe.

Og ja, jeg ville gått ut fra menstermin selv om du vet t den er feil.
Ville jo kommet til tidlig ul så tidlig som mulig :p
 
Ønsker deg lykke til!
Jeg ville ha gått ut i fra menstermin... Og så kan du jo si at du har hatt litt ustabile sykluser, så du ikke vet eksakt hvor langt på vei du er kommet. Da får du garantert tidlig ul.
Men ul har du uansett krav på! Jeg skal også be om en tidlig ul. er ikke 100 % sikker på hvor langt jeg er kommet. For syklusen min har vært veldig ustabil etter sa.
Jeg har en veldig forståelsesfull lege. Tar som regel "full pakke" med blodprøver. Tar i alle fall ingen sjangse denne gangen.
 
Si at du har katt også! Som bæsjer inne i kattesand :p
Da tester de deg for toxoplasmose eller hva det nå heter.
Har du denne bakterien i kroppen allerede kan du helt trygt spise spekemat og biff som ikke er helt gjennomstekt osv ;p
:p

Da e vel fare for listeria òg i spekemat osv så ville vel ikkje spist da sjølv om ein testa positivt på toxoplasmose. =)
 
Takk for tips! :) Ikke alt gikk helt som jeg planla hos legen i dag..hun ville ikke ta noen blodprøver av meg før uke 12:( Selvom jeg sa jeg ville følge opp D-vitamin, tsh samt hcg mente hun at dette ikke var nødvendig og at det kun ville gjøre meg mer bekymret:/ det er jeg ikke enig i i det hele tatt! Men får vurdere å dra et annet sted å ta blodprøver kanskje..

Det som var positivt var at jeg fikk henvisning til tidlig ul!:D Skulle få innkallelse i løpet av en uke, jippi! Blir veldig deilig å se at hjertet har begynt å slå<3 Jeg oppga menstermin for å få enda tidligere ul, men tror ikke det fikk noen betydning. Men for oul som hun også bestilte i dag vil jeg jo få litt tidligere pga tidlig termin da;) jeg var imidlertid delvis ærlig og sa jeg trodde riktig termin ville være litt senere enn menstermin. Legen kom frem til termin 25-26.august, så hvis jeg skal følge det hører jeg jo egentlig ikke til her inne hos dere i september..jeg tror imidlertid 1.sept er mer riktig, i tillegg er jeg overbevist om at jeg kommer til å gå over termin:p så da holder jeg meg her jeg;)
 
Så bra med oppdatering!
Nå har du jo litt tid til å tenke på det med blodprøver hvis du vil.. kan jo hende at når du ser at alt ser greit ut på tidlig UL så kan du slappe av med at kroppen og spiren har det bra fram til uke 12?:)
 
Hcg kan man jo måle litt selv ved å ta digital test med ukeindikator.. Hvis den oppgir det antallet uker man skal være så vet man jo at man ligger ok an?:)
 
Back
Topp