Legetime eller ikke legetime..?

Hirka

Gift med forumet
Junilykke2018
Septemberlykke 2021
hei alle sammen! Sitter her litt rådvill og vil gjerne høre deres tanker.
Jeg er 34+3 og er 100% i jobb. Formen er 70% av tiden veldig fin, og sjukt tungt 30% av tiden. Dette gjør at jeg fungerer på jobb, bruker dog litt lengre tid enn vanlig, men er helt utkjørt på kveldene og noen ganger i helgene.
Siste uken har det «dratt på» litt. Jeg er veldig hoven i bein og hender, har mye vondt i magen, mye mer kynnere enn før, og er generelt litt uvel. Kan bli skikkelig uvel av å sette meg opp i sofaen eller bøye meg for å knyte skoene. Dette gjør meg sliten, og sliten kombinert med hormoner gjør at tårene ofte ikke er langt unna.
Nå har jeg 3 uker igjen på jobb før permisjon. To av de ukene er ikke fulle pga helligdager.
Så greia er: bør jeg ringe lege eller ikke?
Noen tanker: 1) jeg tror jo egentlig jeg klarer meg 3 uker til uten sykemelding, selv om det er tungt, men er det verdt det? 2) uvelhet og hovenhet skremmer meg litt med tanke på svangerskapsforgiftning. 3) var hos jordmor for en uke siden og har time hos jordmor 4 mai, så er jo ikke så lenge til neste sjekk. 4) redd sykemelding bare vil stresse meg, for jeg er litt for «flink pike» til å ikke fullføre de oppgaven som er planlagt fullført før permisjon uansett. 5) i går var en dårlig dag, så da var jeg 110% sikker på at jeg skulle ringe legen i dag. I dag er formen bra, og da synes jeg selv at jeg er tullete som vurderer det engang..

Beklager langt innlegg, men er fryktelig rådvill!

hei alle sammen! Sitter her litt rådvill og vil gjerne høre deres tanker.
Jeg er 34+3 og er 100% i jobb. Formen er 70% av tiden veldig fin, og sjukt tungt 30% av tiden. Dette gjør at jeg fungerer på jobb, bruker dog litt lengre tid enn vanlig, men er helt utkjørt på kveldene og noen ganger i helgene.
Siste uken har det «dratt på» litt. Jeg er veldig hoven i bein og hender, har mye vondt i magen, mye mer kynnere enn før, og er generelt litt uvel. Kan bli skikkelig uvel av å sette meg opp i sofaen eller bøye meg for å knyte skoene. Dette gjør meg sliten, og sliten kombinert med hormoner gjør at tårene ofte ikke er langt unna.
Nå har jeg 3 uker igjen på jobb før permisjon. To av de ukene er ikke fulle pga helligdager.
Så greia er: bør jeg ringe lege eller ikke?
Noen tanker: 1) jeg tror jo egentlig jeg klarer meg 3 uker til uten sykemelding, selv om det er tungt, men er det verdt det? 2) uvelhet og hovenhet skremmer meg litt med tanke på svangerskapsforgiftning. 3) var hos jordmor for en uke siden og har time hos jordmor 4 mai, så er jo ikke så lenge til neste sjekk. 4) redd sykemelding bare vil stresse meg, for jeg er litt for «flink pike» til å ikke fullføre de oppgaven som er planlagt fullført før permisjon uansett. 5) i går var en dårlig dag, så da var jeg 110% sikker på at jeg skulle ringe legen i dag. I dag er formen bra, og da synes jeg selv at jeg er tullete som vurderer det engang..

Beklager langt innlegg, men er fryktelig rådvill!

Så "flink" du har vært som har jobbet så langt ut i svangerskapet. Du klarer sikkert å jobbe 3 uker til, men som du sier.. Er det virkelig verdt det? Jeg ble SM for noen uker siden fordi jeg var så utslitt. Nå har jeg endelig funnet en indre ro og formen er MYE bedre.. Jeg syns du skal lytte til kroppen din og SM deg 100 prosent de siste 3 ukene. Jobben din klarer seg uten deg og verden går videre :) Slapp av og få litt energi <3 Ukene går så fort og nå må du tenke på deg og den lille <3 Lykke til :)

Ikke så lett å svare på, men siden du tenker på det så bør du vurdere det! Jeg tøyer alltid strikken lengst mulig og kunne såvidt gå når jeg gikk ut ifull sjukemelding. 3 uker senere er formen bedre, men likevel helt tom for energi og overskudd til å gjøre noe som helst.
Du skal ha overskudd til å ta deg av en baby etter fødselen, husk på det!!

Jeg synes du skal ta en legetime og høre hva legen synes? For meg høres det ut som du feks kunne hatt en 50% sykmelding? Nå vet jeg ikke hva slags jobb du har, men om du er der 50% kunne du sikkert ferdigstilt det viktigste og fått en fin overgang til at du går ut i perm. Heller det enn at du ender opp med 100% neste uke feks?

Med kun 3 uker igjen ble arbeidsplassen ha god forståelse for det [emoji4] og det kan uansett være lurt å sjekke med lege i forhold til hovenhet og at du er uvel!

Takk alle sammen! Har kontorjobb, så delvis sykemelding er absolutt et alternativ! Har så langt benyttet fleksitid de dagene jeg ikke orker 8 timer, men begynner å gå tom for timer i «banken» også..

Tror nok jeg ringer lege ja. Om ikke annet for å sjekke hovenhet og at jeg er uvel. Så får jeg heller nevne arb. situasjon og si hva han sier?

Ring lege, så hjelper han/hun deg med å ta en avgjørelse om hvor mye!

Det jeg syns du skal tenke litt på også er at det er ikke sikkert du får gå helt til termin før fødselen starter, og at du ikke nødvendigvis har de tre ukene på å hente deg inn igjen på. Da vil det være veldig dumt å slite deg helt ut på å jobbe, når formen er som den er. Kroppen din begynner jo å si fra om at ting er tungt, selv om det ikke er konstant. Ikke sikkert du trenger store prosenten med sykemelding da - siden den mye av tiden er fin, men jeg tror helt klart at det kan være en ide å trappe ned litt når du nå begynner å få flere og flere plager, og er så sliten enkelte dager at gråten ligger rett under overflaten. Du hadde helt sikkert klart å presse deg igjennom de neste ukene, men jeg tror helt ærlig at det ikke er verdt det. Men, det beste er å få ei vurdering av lege. Særlig mtp hovenheten.

Synes du burde be om gradert sykemelding i allefall! Ikke mening du skal bruke av fleksitid til slikt. Omså bare 30% sykemelding, men synes ikke du skal ha lavere grad enn det. Det er jo fantastisk at du har holdt ut 100% fram til nå!

Jeg går ut i perm 13. juni og er 100% sykemeldt fram til da. Kunne kanskje presset meg til å jobbe 40%, men både legen og arbeidsgiver og mannen min mente at nå måtte jeg prioritere helsa og familien. Var jo helt skutt etter jobb de korte dagene jeg jobba. Ingen energi til treåringen, jeg har ikke orka å lage middag på hverdagene. Nå orker jeg iallefall å lage middag flere dager i uka.

Jeg skjønner veldig godt hvordan du føler deg! Jeg har også kontorjobb, og ble 50% sykemeldt for et par uker siden.

Føler på en måte at jeg er sløv og lurer meg unna, for jeg skulle jo alltids klart å presse meg gjennom 100% en stund til. Men samtidig kjenner jeg hvor mye bedre kroppen har det når jeg har muligheten til å hvile litt mer. Har mindre kynnere, mindre vondt i bekkenet og sover bedre. Jeg griner ikke hver kveld når lillegutt ikke vil legge seg - det gjorde jeg for noen uker siden. Innimellom føler jeg til og med at jeg har litt overskudd til å henge med lillegutt på ettermiddagen, versus å slå på TVen og håpe at jeg får ligge mest mulig i fred på sofaen frem til hans leggetid...

Jeg skjønner veldig godt hvordan du føler deg! Jeg har også kontorjobb, og ble 50% sykemeldt for et par uker siden.

Føler på en måte at jeg er sløv og lurer meg unna, for jeg skulle jo alltids klart å presse meg gjennom 100% en stund til. Men samtidig kjenner jeg hvor mye bedre kroppen har det når jeg har muligheten til å hvile litt mer. Har mindre kynnere, mindre vondt i bekkenet og sover bedre. Jeg griner ikke hver kveld når lillegutt ikke vil legge seg - det gjorde jeg for noen uker siden. Innimellom føler jeg til og med at jeg har litt overskudd til å henge med lillegutt på ettermiddagen, versus å slå på TVen og håpe at jeg får ligge mest mulig i fred på sofaen frem til hans leggetid...

Glemte selve poenget mitt: selv om du alltids klarer å presse deg gjennom de tre siste ukene, høres det ut som om kroppen din har veldig godt av å roe litt ned. Bare det å kunne sove litt mer på morgenen og roe ned på jobbstresset kan gjøre underverker for formen. Du har bare noen få uker igjen - er det ikke på tide å sette deg selv først?

Jeg var i lignende situasjon forrige uke, hadde også brukt fleksitid når jeg hadde dårlige dager, men plutselig var det tomt. Hadde litt andre utfordringer enn deg, hos meg handlet det mest om dårlig søvn, mye sliten og dårlig samvittighet ovenfor guttungen. Kontaktet legen en dårlig dag etter lite søvn og fikk 30 % sykemelding. Så får vi se om jeg klarer å bruke den... dårlig start idag med 7 timer jobbing, men har en leveranse i morgen, så etter det blir det mindre press. Ville også ha sykemelding for å sende et signal til jobb om at jeg må trappe ned, at jeg ikke kan si ja til alt.

Da ble det ikke legetime på meg, men en tur på føden for sjekk :wideyed:

oiii! var det pga magesmerter? Satser på alt er bare bra <3
Var pga hovne hender og uvelhet... Blodtrykket har gått litt opp, men fortsatt innenfor normalt (136/85). Urinprøve var fin. Lå med CTG i en halvtime og alt ser bare bra ut. Beskjed fra jordmor på sykehuset er at jeg skal til fastlegen min og måle blodtrykk igjen på onsdag/torsdag og at jeg da må snakke med han om at jeg ikke burde jobbe 100% lenger. :rolleyes:

Godt du var inne til sjekk, og at alt ser fint ut. Og nå fikk du vel muligens et spark bak til å både komme deg til lege, og få sykemelding. Håper du føler deg bedre igjen i morgen!

Godt du var inne til sjekk, og at alt ser fint ut. Og nå fikk du vel muligens et spark bak til å både komme deg til lege, og få sykemelding. Håper du føler deg bedre igjen i morgen!
Ja nå har både «min» jordmor og jordmor på sykehuset sier at jeg bør trappe ned, så får jeg ta det til meg. Må bare innse at kroppen sier stopp selv om hodet ikke er enig :P
Mannen ble litt skremt av turen på sykehuset stakkars, så han har også satt ned foten nå. o_O

Ja nå har både «min» jordmor og jordmor på sykehuset sier at jeg bør trappe ned, så får jeg ta det til meg. Må bare innse at kroppen sier stopp selv om hodet ikke er enig :p
Mannen ble litt skremt av turen på sykehuset stakkars, så han har også satt ned foten nå. o_O

Det er ikke lett når hodet vil mer enn kroppen altså, virkelig ikke. Godt en har folk rundt seg som setter ned foten når en syns det er vanskelig selv. :)

Var pga hovne hender og uvelhet... Blodtrykket har gått litt opp, men fortsatt innenfor normalt (136/85). Urinprøve var fin. Lå med CTG i en halvtime og alt ser bare bra ut. Beskjed fra jordmor på sykehuset er at jeg skal til fastlegen min og måle blodtrykk igjen på onsdag/torsdag og at jeg da må snakke med han om at jeg ikke burde jobbe 100% lenger. :rolleyes:
Så bra alt så bra ut. Lytt til kroppen. Og prøv å ikke se på sykemelding som et nederlag.. masse lykke til:Heartred

Så godt at alt var bra. Viktig at du lytter til kroppen din nå. Plutselig kommer den lille før termin, og man har ikke rukket å hente seg inn <3 Jeg fikk i tillegg 40 i feber og streptokokker 10 dager etter fødsel fordi kroppen var så medtatt pga at jeg mistet endel blod under fødselen, så kroppen bør være så klar som overhodet mulig ;)

Back
Topp