Legesjekk

Fred89

Flørter med forumet
Jordmora sa jeg måtte bestille en legtime 6-8 uker fødselen for å sjekke at alt var som det skulle være der nede, og snakke om prevensjon. Har dere andre fått samme beskjed? Jeg var til legen er par uker fødselen og da så alt fint ut så langt. Lurer liksom på om det er noe poeng med en legetime nå da?! Når det gjelder prevensjon så er ikke det noe problemstilling i forhold til helsesitusjonen til mannen min nå..

Det er vanlig å ha en kontroll hos lege eller jordmor 6 uker etter fødsel. Tror det er fordi barselperioden regnes som de første 6 ukene. Etter det skal blant annet renselsen være over, ammingen være mer eller mindre på plass, eventuelle sting/rifter være grodd etc. De skal også høre med deg om fødselsdepresjon/humøret ditt og prevensjon. Du MÅ ikke ha en sjekk, men det er «vanlig» :)

Forstått den timen er frivellig.. Snakke om fødselen, prevensjon og eventuelt sjekk om man føler man trenger det. Spe vi første gangsfødene som gjerne har mer behov for å bekrefte alt er ok der nede. Om du allerede har blitt sjekket og føler alt er ok er det vel ikke noe behov..

Ja, det er vanlig med legesjekk etter 6 uker. De ser om alt har grodd som det skal, at livmoren har trukket seg tilbake, og evt sjekker om du kniper riktig. Jeg fikk meg en sjekk i forrige uke, og alt var heldigvis bra :) Om du tar det hos fastlegen går det under svangerskapskontroll, så den timen er gratis.

Jeg tok etterkontroll hos jordmor 8 uker etter fødselen. Snakka om litt av hvert, så på stinga og tok celleprøve :) Fikk også et halvt års forbruk av cerazette gratis siden jeg ikke ville ha spiral. Men det er jo helt frivillig. Før var det noe alle ble innkalt til automatisk, mens nå er det frivillig.

Jeg var på etterkontroll 6 uker etter fødselen med fastlegen min. Kan ikke si at det var sp vldig mye spennende som skjedde på den timen, han sjekket at livmoren min var trukket seg godt nok tilbake, spurte om ammingen gikk bra, og spurte hva prevensjon jeg ønsket.

Har dog blitt kallt inn til etter fødsel samtale med jordmoren nå den 12, og tror kanskje det kan bli litt bedre med an samtale med hun.

Var på «etterkontroll» hos jordmor forrige uke, og synes ikke akkurat det var veldig nødvendig. Hun sjekket blodtrykk og blodprosent ettersom førstnevnte var høyt de siste ukene før fødsel og sistnevnte pga. stor blødning i forbindelse med fødsel.
Ellers snakka vi bare om fødselen og tida frem til nå med baby, og hun syntes ikke det var nødvendig å sjekke nedentil siden jeg følte at alt var mer eller mindre normalt og ikke har opplevd noen komplikasjoner. Jeg skulle heller si ifra hvis det endret seg.
Fikk resept på p-piller.

Jeg ble anbefalt på det sterkeste og gå på etterkontroll pga svangerskapsforgiftning. Ble også anbefalt og sjekke langtidsblodsukker pga stort barn ved fødsel. Jeg syns i grunn etterkontrollen er fin da det er en gratis helsesjekk etter fødsel, får også tatt celleprøve da.

Back
Topp